همشهری آنلاین: هشدار‌های مکرر متخصصان در مورد تاثیرات مضر دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل بر روی سلامت انسان؛ اتحادیه اروپا را بر آن داشت تا تمهیداتی را برای کاهش اجباری صدای این دستگاه‌ها در نظر بگیرد

شنیدن مکرر صدای بلند سلامت گوش را به خطر می‌اندازد.

این نکته بدیهی را همه می‌دانند اما با این وجود و به‌رغم هشدار‌های پزشکان هنوز هم عده زیادی از مردم و به خصوص جوانان صدای پلیر‌های موسیقی خود را به قدری بلند می‌کنند که تا شعاع چند متری‌شان آهنگی که گوش می‌کنند، به راحتی شنیده می‌شود.

این توفیق اجباری موجب شکایت بسیاری از کسانی است که مایل نیستند آهنگ گوش‌خراشی که جوان مربوطه با شوق و ذوق گوش می‌دهد را بشنوند.

بی‌اعتنایی به توصیه متخصصان و بی‌احترامی برخی از کاربران پلیر‌ها به حریم عمومی و ایجاد آلودگی صوتی بیش از حد موجب شده تا اتحادیه اروپا طرحی برای کاهش صدای دستگاه‌های پخش موسیقی قابل حمل از قبیل MP3 پلیرها و حتی صدای گوشی‌های تلفن ارائه دهد.

طبق اعلام کمیسیون اروپا، خطراتی که از صدای بالا یا ماندن هدفون‌ به مدت طولانی در گوش ایجاد می‌شود، به این معنی است که سازندگان دستگاه‌های MP3 پلیر از جمله آیپاد و تلفن‌های همراه باید سطح بلندی صدای دستگاه‌های خود را کمتر کنند.

البته این پیشنهاد از سال گذشته مطرح بوده است اما اکنون با مذاکراتی که با برخی سازندگان دستگاه‌های قابل حمل پخش موسیقی صورت گرفته، رنگ جدی‌تری به خود گرفته است.

از جمله مهم ترین آسیب‌های شنوایی ناشی از استفاده زیاد و طولانی مدت از دستگاه‌های mp3 پلیر می‌توان به کاهش و افت قدرت شنوایی در افراد اشاره کرد. کاهش سن ابتلا به پیرگوشی (کاهش تدریجی قدرت شنوایی) از دیگر مشکلات ناشی از استفاده زیاد از پلیر‌هاست.

دستگاه‌های پخش صوت که بیشتر جوانان با صدای بلند و از طریق هدفون به اصوات آن گوش می‌دهند، به دلیل بالا بودن شدت صوت و گوش دادن طولانی مدت به آن به سلول‌های موئینه خارجی گوش که در بخش حلزون شنوایی قرار دارد، آسیب می‌‌رساند. این صداها در ابتدا با تغییر غیرقابل برگشت آستانه شنوایی همراه است و در طولانی مدت کاهش شنوایی حسی- عصبی را به همراه دارد.

بر اساس گزارشی که در ماه اکتبر 2008 توسط کمیته دانشمندان اتحادیه اروپا منتشر شده، 10 درصد از شنوندگان MP3 پلیرها با گوش کردن به آهنگ بلند در هر روز به مدت پنج سال در معرض از دست دادن دائمی شنوایی هستند.

بروکسل خواهان کاهش سطح حداکثر بلندی صدا از 100 دسی‌بل به 80 دسی‌بل است تا تمام دستگاه‌های  MP3پلیر با این استاندارد جدید ساخته ‌شوند.

استفاده زیاد از هدفون ممنوع!

اما علاوه بر صدای بلند دستگاه‌های پخش موسیقی، لزوم استفاده از هدفون برای افرادی که زیاد از این دستگاه‌ها استفاده می‌کنند می‌تواند منجر به آسیب شنوایی شود. برخی متخصصان بر این عقیده‌اند که استفاده مکرر و ممتد از هدفون، خاصیت تمیز کنندگی گوش خارجی را مختل کرده و افراد زودتر دچار جرم گوش می‌شوند.

از سوی دیگر نتایج بررسی‌ها نشان می‌دهد مغناطیس‌های موجود در هدفون‌ها می‌توانند موجب بروز اختلال بر روی دستگاه‌های تنظیم کننده ضربان قلب  شوند.

‌این دستگاه‌ها وقتی درمعرض مغناطیس قرار بگیرند سیگنال‌هایی را به قلب می‌فرستند که باعث تند شدن بی مورد ضربان قلب می‌شود. 

متخصصان توصیه می‌کنند افرادی که به دلیل بیماری‌های قلبی از ابزار کمکی برای کمک به بهبود ضربان قلب استفاده می‌کنند، لازم است در استفاده از هرگونه تجهیزات الکتریکی و مغناطیسی دقت و احتیاط بیشتری داشته باشند.

کد خبر 91433

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز