پنجشنبه ۲۸ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: سران 27 کشور عضو اتحادیه اروپا برای رایزنی درباره انتخاب نخستین رئیس این اتحادیه در شهر بروکسل گردهم می‌آیند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از بی بی سی، نشست سران کشورهای عضو       اتحادیه اروپا به منظور گفتگو در مورد انتخاب نخستین رئیس این اتحادیه امشب در بروکسل پایتخت بلژیک برگزار می‌شود.

این در حالی است که پس از کنار گذاشته شدن نام کسانی مانند تونی بلر از فهرست نامزدهای احتمالی ریاست اتحادیه اروپا، از هرمان وان رومپوی نخست وزیر بلژیک به عنوان اصلی ترین نامزد احراز این پست یاد می‌شود.

انتظار می‌رود کشورهای صاحب نفوذ در اتحادیه اروپا در این نشست بر سر تقسیم پست‌های جدید (ریاست و وزارت امور خارجه) به توافق‌هایی دست یابند.

این کشورها خواستار انتخاب رئیس اتحادیه اروپا از یک کشور کوچک و انتخاب وزیر امور خارجه اروپا از یک کشور بزرگ و قدرتمند این اتحادیه هستند. در همین حال منابع آگاه از احتمال انتخاب رئیس اتحادیه اروپا از جناح راست گرا و وزیر امور خارجه از جناح چپ گرا خبر می‌دهند.

گفتنی است پس از امضای معاهده لیسبون توسط رئیس جمهوری چک و قطعی شدن اجرای قانون اساسی جدید اتحادیه اروپا، تلاش کشورهای انگلیس، فرانسه و آلمان برای تصاحب دو کرسی جدید این اتحادیه افزایش یافت.

با این حال فرانسه و آلمان در رویکردی مشترک و در مخالفت با انتخاب تونی بلر به ریاست اتحادیه اروپا که به شدت مورد حمایت دولت انگلیس بود، خواستار انتخاب فردی برای این سمت از یک کشور کوچک عضو این اتحادیه شدند.

کد خبر 95625

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز