شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۰۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: از سال 82 تا نیمه آبان 88 زمانی طولانی طی شد، تا بعد از سال‌ها موزه موسیقی در شامگاه 22 آبان افتتاح شود

این موزه که از سال 82 تاکنون در انتظار بازگشایی است، پیش از این در اختیار شرکت توسعه فضاهای فرهنگی قرار داشت که با پایان گرفتن فعالیت‌های عمرانی، به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تحویل داده شد تا با تجهیز مناسب، آن را به بهره‌برداری برساند. بعد از افتتاح موزه صبا در تابستان امسال، باید افتتاح موزه موسیقی را به فال نیک گرفت.

محمدهادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران، سخنان خود را در مراسم افتتاحیه موزه موسیقی با یاد پرویز مشکاتیان آغاز و اعلام کرد: افتتاح موزه توفیقی است برای شهرداری تهران که در خدمت اهالی فرهنگ باشد و رسالت و وظیفه خودش را در این عرصه نسبت به هنرمندان ایران درست انجام بدهد.

محمدهادی ایازی، مشاور عالی شهردار تهران، سخنان خود را در مراسم افتتاحیه موزه موسیقی با یاد پرویز مشکاتیان آغاز و اعلام کرد: افتتاح موزه توفیقی است برای شهرداری تهران که در خدمت اهالی فرهنگ باشد و رسالت و وظیفه خودش را در این عرصه نسبت به هنرمندان ایران درست انجام بدهد.

ایازی به اقدامات فرهنگی شهرداری اشاره کرد و گفت: در حال حاضر مجموعه شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای در فضای کالبدی فرهنگ و هنر شهر تهران انجام می‌دهد و هم‌اکنون بالغ بر 3 میلیون متر مربع فضاهای فرهنگی و هنری را در دست احداث دارد  اما برخی از موضوعات، جایگاه ویژه و خاص در فرهنگ و هنر دارند که موزه یکی از این موارد است.

موزه به این اعتبار حائز اهمیت است که پیوند‌دهنده نسل گذشته و نسل موجود است. ما از تجربیات پیشینیان باید بهره بگیریم و آیندگان باید از گذشته برای توسعه فرهنگ استفاده کنند.

او با اشاره به سال 1295 هجری شمسی یعنی قریب به 92سال پیش که نخستین موزه در ایران تاسیس شد  از کمبود موزه‌های تخصصی گفت و خواستار رویکردی جدی به مقوله موزه‌های تخصصی شد.

سخنگوی شهرداری تهران با اشاره به تاسیس موزه سینما در 2 هفته گذشته اظهار امیدواری کرد که روزی موزه موسیقی به جایگاه اصلی خودش برسد و همه هنرمندان ساز و آثارشان را به موزه موسیقی تقدیم کنند تا برای نسل‌های آینده بماند.

موزه مستقل

عباس سجادی، رئیس مرکز موسیقی سازمان فرهنگی  هنری شهرداری تهران و مدیرعامل مؤسسه نغمه شهر که اجرای برنامه را هم برعهده داشت، پیام کوتاه کمیته ملی موزهای ایران را خواند که به مناسبت افتتاح موزه ارسال شده بود.

پس از آن، داستان تشکیل موزه از زبان علی مرادخانی، مدیر موزه بیان شد. او به سال 73 اشاره کرد که پیشنهاد ساخت موزه موسیقی با استقبال روبه‌رو شد و ساختمانی برای احداث آن درنظر گرفتند که درنظر اول بسیار نامناسب بود.

وی با اشاره به متروک بودن خانه‌ای که هم‌اکنون به‌عنوان موزه موسیقی شناخته می‌شود و مذاکره با شهرداری منطقه یک گفت که ساخت و ساز آن وارد فاز جدیدی شد.  مرادخانی افزود: در این مرحله، ساخت موزه را وارد بوق و کرنا نکردیم؛ چون فکر کردیم این جوری بهتراست.

سال 82 موزه را افتتاح کردیم تا این محل، موزه موسیقی باقی بماند اما از سال 82 تا اکنون تلاش کردیم تا امکاناتی فراهم شود تا بتوانیم این موزه را به‌شکل کنونی افتتاح کنیم.  گرچه این موزه بعد از سال‌ها افتتاح شده‌است اما به گفته مدیر موزه بسیاری از سازهای هنرمندان به‌صورت امانت در اختیار موزه قرار گرفته‌است.

او از هنرمندان موسیقی خواست تا آثار و ساز‌های خودشان را به موزه اهدا کنند. موزه موسیقی وابسته به شهرداری است اما به گفته امیرخانی موزه موسیقی هویت مستقل دارد و هیات امنایی آن را اداره می‌کنند که محمد سریر، مهدی عسگرپورو داریوش پیرنیاکان برخی از اعضای آن هستند. موزه موسیقی در 3 بخش سازهای زهی، بادی و بخش سازهای موسیقی ملی و کتابخانه تخصصی افتتاح شده است.

30درصد سازهای موسیقی

سخنران دیگر مراسم، محمدرضا درویشی، پژوهشگر و آهنگساز بود که برای تاسیس موزه و تهیه سازها، فعالیت زیادی کرده‌است. او سخنان خود را با یاد مشکاتیان آغاز کرد و گفت: این ساختمان پیش از اینکه موزه‌ موسیقی باشد، موزه‌ سازهاست. فعال‌شدن سایر بخش‌های موزه نیازمند زمان طولانی‌تری است.

در بخش سازها هم باید گفت که در حال حاضر تنها 20 تا 30درصد از نمونه سازهای موجود در ایران در این موزه وجود دارد.  درویشی  افتتاح موزه موسیقی را کاری ارزشمند دانست و افزود: فرخنده‌تر از افتتاح این موزه آن است که ما در اینجا موزه‌ای زنده داشته باشیم، نه اینکه با گورستانی از سازها مواجه باشیم.

به همین دلیل تجهیز بیشتر این موزه اهمیت زیادی دارد و لازم است که مدیران عرصه هنر و موسیقی به حمایت از این مرکز بپردازند؛ چرا که ما خواهان تجهیز بیشتر این موزه هستیم.

ساز و آواز

در این برنامه از استاد ابراهیم قنبری‌مهر، که سال‌هاست در ساخت سازهای ایرانی و غربی مشغول فعالیت است، نام برده شد. او از این همه ابراز محبت دوستان تشکر کرد و گفت: محبت دوستان است که مرا تا امروز در قید حیات نگاه داشته است.

سخنران دیگر این برنامه، رئیس شورای‌عالی خانه موسیقی، محمدرضا شجریان بود که سخنان خود را با اخلاق و منش بزرگوارانه ابراهیم قنبری مهر شروع کرد.

او با اشاره به قرار گرفتن سازهای جدیدش در موزه گفت: نمی‌دانم این چه جسارتی است که سازهای من در کنار سازهای استاد قرار گرفته‌اند. اما اگر این سازها را ارائه کرده‌ام دلیلش آن است که می‌خواسته‌ام کاری برای موسیقی کرده باشم.

افتتاحیه دیر هنگام

فرهاد فخرالدینی، که استعفایش از ارکستر ملی حاشیه بسیاری داشت، از دیگر سخنرانان این افتتاحیه بود. او در صحبت‌هایش به این نکته اشاره کرد که‌ای کاش این موزه زودتر افتتاح می‌شد و افزود: متأسفانه ما هیچ تصویر متحرکی از بزرگان و هنرمندان موسیقی نداریم.

او با اشاره به حضور در تمرینات و اجرای روح‌الله خالقی در ارکستر عنوان کرد: لازم بود که این موزه مدت‌ها پیش از این تشکیل شود تا به جمع‌آوری آثار بزرگان بپردازد و موجب شود برخی فیلم‌ها گرفته شود؛ چرا که ارزش هر ملتی به داشتن فرهنگ و هنر است، ملت‌های مختلف همواره به فرهنگ و هنرهای خود بالیده‌اند.

شاید سالن موسیقی

درد دل اهالی موسیقی نبود یک سالن موسیقی برای اجرای موسیقی با تجهیزات کامل و استاندارد است. نکته‌ای که فرهاد فخرالدینی در آخر صحبت‌هایش به‌ آن اشاره کرد و گفت: هنوز هم سالنی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی نداریم و بنده امیدوارم که این مسئله مورد توجه مسئولان مختلف قرار گیرد.

بلافاصله بعد از صحبت‌‌های فخرالدینی، ایازی به ساخت سالن 5هزار و 700نفری موسیقی در تپه‌های عباس‌آباد اشاره کرد.

البته از سال‌ها پیش صحبت از تاسیس سالن موسیقی در این مکان بوده‌است و باید امیدوار بود که همان‌طور که موزه موسیقی و مراکز دیگر به سامان رسیده‌است، ساخت این سالن موسیقی نیز به سرانجام برسد.

کد خبر 95209

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز