شنبه ۷ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۳۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر- ندا انتظامی: کنسرت‌های پشت سرهم و مجوزهایی که این روزها برای موسیقی صادر می‌شود، گواه روزهایی پرکار برای گروه‌های مختلف است.

اگرچه میزان استقبال مردم با تعداد اجراها همخوانی ندارد؛ به‌طوری که برخی اجراها به‌دلیل عدم‌استقبال مخاطبان لغو و یا منحصر به یک اجرا شد. این درحالی است که گروه‌های موسیقی ایرانی همچنان در آن سوی آب‌ها بیشتر فعالند؛

ازجمله محمدرضا شجریان که به همراه گروه شهناز از 21 تا 25 آذر در شهر قونیه به اجرای برنامه می‌پردازند یا حسام‌الدین سراج که به همراه گروه بیدل در هامبورگ و کلن کنسرت خواهند داشت.

گروه آریان که اواخر سال گذشته در یک روز 2 بار برای هواداران خود اجرا داشت، برخلاف وعده‌های قبلی امسال هیچ کنسرتی برگزار نکرد و تنها با آمدن بازیگر سریال جومونگ،  این گروه، اجرایی تقریبا خصوصی داشت.

اما کنسرت 5 تا 7 آذر این گروه در سالن همایش‌های برج میلاد در 2نوبت برگزار شد که البته به خاطر استقبال مردم از این کنسرت، این برنامه در روزهای 12 تا 14 آذر نیز تکرار می‌شود.

به گفته محسن رجب‌پور، مدیر هنری گروه آریان و مدیر شرکت ترانه شرقی بلیت‌فروشی روزهای تمدید شده، آغاز شده است. این کنسرت با عنوان اجرای متفاوتی از آریان برگزار شد؛ چرا که تمامی قطعات این کنسرت جدید بود.

کنسرت دیگری که به‌دلیل استقبال مردم تمدید شد، کنسرت احسان خواجه‌امیری بود که آبان ماه اجرا شد و امروز و فردا در سالن همایش‌های برج میلاد مجددا اجرا خواهد شد.
اما علاقه‌مندان به صدای علیرضا قربانی هم می‌توانند در روزهای 19 تا 21 آذر اجرای برخی از قطعات قدیمی و جدید این هنرمند را بشنوند.

این کنسرت با همراهی ارکستر مجلسی ایرانیان با‌ آثاری از فردین خلعتبری در مرکز همایش‌های برج میلاد اجرا خواهد شد. نخستین کنسرت فریدون آسرایی در تهران هم که قرار بود به سرپرستی بهروز صفاریان در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شود، به تعویق افتاد.

بنا به گزارش سایت موسیقی ما، کنسرت فریدون آسرایی، خواننده‌ آلبوم به‌یاد ماندنی «غریبه» که قرار بود در روزهای 15 و 16 آذرماه در سالن همایش‌های برج میلاد به اجرای برنامه بپردازد بنابر دلایلی خاص، لغو و به 24 آذر‌ماه موکول شد.

کنسرت‌های تالار وحدت

با اختصاص یافتن تالار وحدت به اجراهای موسیقی، این تالار روزهای پرکاری را تا آغاز محرم پشت سر می‌گذارد. به گزارش روابط عمومی بنیاد رودکی، در روزهای 5 و 6 آذر کنسرت گروه زریاب به سرپرستی داریوش خواجه نوری در تالار وحدت برگزار شد. در این اجرا قطعات معروف جهانی مانند مالاگوئنا، آستوریاس، کاپرشیا عرب و... با سبک متفاوت کلاسیک و فلامنکو اجرا شد. این کنسرت همراه با پخش تصویر بود.

دیشب و امشب هم گروه موسیقی سنتی سمر به سرپرستی و خوانندگی محمدرضا کاظمی در ساعت 20 در سالن رودکی در 2 بخش به اجرای برنامه می‌پردازد.

چندی پیش گروه چکاوک به سرپرستی رضا شایسته، خوانندگی مصطفی مداحی و نوازندگی میلاد کیایی در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت که این برنامه به‌دلیل استقبال مخاطبان دیشب بار دیگر اجرا شد. در این کنسرت که ساعت 20 دیشب روی صحنه رفت، آثاری از استادان موسیقی ساز ویلن (یاحقی، بدیعی، ملک، تجویدی و خرم) در 2 بخش به اجرا درآمد.

کنسرت بانوان

این روزها بانوان بیش از هر وقت دیگر کنسرت برگزار می‌کنند؛ گرچه به‌دلیل محدودیت در تبلیغات، یا سالن‌ها پر نمی‌شود و یا کنسرت، محدود به یک روز برگزار می‌شود.
هنگامه اخوان بعد از مدت‌ها دوری از صحنه، تصمیم داشت کنسرتی در 11 و 12 تیرماه در تالار وحدت اجرا کند.

آن زمان گفته شد نایب رئیس کانون خوانندگان خانه موسیقی که در این مدت بیشتر به کارهای اجرایی و حضور در شوراها می‌پرداخت، به‌دلیل مشکل تورم حنجره، کنسرت خود را لغو کرد. به‌هرحال با حل مشکل، اخوان قرار بود کنسرت خود را برگزار کند اما برای گرفتن سالن دچار مشکل شد تا اینکه آخر هفته گذشته، گروه بهار با صدای هنگامه اخوان در ساعت 17 الی19 در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. این کنسرت در 2 قسمت برگزار شد؛ بخش اول در ابوعطا و بخش دوم در دستگاه ماهور.

کنسرت گروه موسیقی پریشاد به سرپرستی پریچهر خلوتی ویژه بانوان نیز روز 13 آذرماه ساعت 15 در تالار وحدت برگزار می‌شود. در این کنسرت آثاری از استادان موسیقی ملی و اصیل ایرانی در دستگاه ماهور، چهارگاه و همایون اجرا می‌شود.

می‌توان لقب پرکارترین گروه موسیقی بانوان خصوصا در زمینه موسیقی پاپ را به گروه موسیقی ارکیده به سرپرستی و خوانندگی ارکیده حاجی‌وندی داد. این گروه از 18 تا 20 آذر با اجرای قطعات جدید در ساعت 15 در تالار وحدت به اجرای برنامه می‌پردازد. دراین کنسرت گروه کر هم در اجرای برخی ترانه‌های محلی ترکی، کردی و افغانی با گروه ارکیده همکاری دارند.

کنسرت‌هایی دیگر

گروه 44 نفره دبدبه به سرپرستی رضا فرهمند و محسن فرمانی از 13 تا 16 آذر در فرهنگسرای ارسباران به اجرای برنامه می‌‌پردازند. آهنگسازی و تنظیم تمامی قطعات را محسن فرمانی و رضا فرهمند انجام داده‌اند و در تنظیم قطعات سعی بر آن شده تا آوایی مناسب از موسیقی نواحی مختلف ایران نیز به گوش برسد. در این اجرا 6 همخوان، گروه را همراهی می‌کنند.

در فرهنگسرای هنر هم در روزهای 19 و 20 آذر کنسرت گیتار فلامنکو به سرپرستی و نوازندگی امیر مفاخر، اجرا می‌شود. این روزها مجموعه فرهنگی و هنری آسمان به سالن‌های موسیقی اضافه شده‌است.

کنسرت تریو شونبرون در روزهای 6 و 7 آذر توسط یک گروه هلندی در تالار آسمان برگزار ‌شد و پیش از آغاز برنامه نشستی با حضور مارتین روت (نوازنده فلوت از هلند) و دکتر آذین موحد انجام شد.

امروز نیز اعضای این گروه، مستر کلاسی در مجموعه فرهنگی هنری آسمان برگزار می‌کند. 14 و 15 آذر هم کنسرت دوئت ویلنسل و پیانو نوازندگان ارمنستانی به مناسبت دویستمین سال درگذشت مندلسون و صد و پنجاهمین سال درگذشت هایدن برگزار خواهد شد.

کد خبر 96245

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز