دوشنبه ۹ آذر ۱۳۸۸ - ۰۹:۴۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی در آستانه سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس طی سخنانی ضمن تشریح رویکرد مجلس نسبت به مسائل داخلی و خارجی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

خبرنگار همشهری در بخشی از کنفرانس مطبوعاتی با توجه به اهمیت مسائل شهری تهران و مهم بودن طرح ایجاد خطوط مترو در کاهش معضلات ترافیک شهری بویژه در شهر تهران از رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید: رئیس دیوان محاسبات گفته است که 61 درصد بودجه قانونی مترو محقق شده و در گزارش کمیسیون بودجه مجلس هم آمده است که دولت در بودجه درباره مترو به تعهداتش عمل نکرده است؛ به نظر شما مشکلات اخیر متروی تهران که دودش هم فقط به چشم مردم می‌رود ناشی از چیست؟

علی لاریجانی در پاسخ گفت: البته بحث مترو یک مسیر قانونی را باید طی کند و خیلی موافق این نیستم که این گونه مسائل در کشور محل نزاع شود.

وی افزود: قانون مشخص کرده است که مترو در چه مسیری و در دست چه کسانی سامان پیدا کند، بنابراین اگر هم تجدید نظری بخواهد رخ دهد باید از طریق قانون انجام شود.

لاریجانی گفت: مسئله مهم این است که مترو یک موضوع حیاتی برای تهران است به همین دلیل هم در حال حاضر طرح دیگری در مجلس در دستور کار است تا یک میلیارد دلار به متروی تهران و یک میلیارد دلار هم به متروی سایر شهرهای کشور کمک کنیم، چون این مسیری است که باید برای خدمات رسانی به مردم فراهم شود.

وی افزود: مدیریت، موضوع آن قدر پراهمیتی نیست ضمن اینکه آقای قالیباف هم شهردار قابلی است.

لاریجانی گفت: به نظر من مشکل سر منابع است و این منابع باید تامین شود.

رئیس مجلس افزود: باید از نیروهایی که در حال خدمت هستند استفاده کنیم یعنی بی‌جهت به جای حل خود مسئله، دنبال چیز دیگری نرویم.

لاریجانی گفت: فکر می‌کنم اگر دولت هم اهتمام کند که مسائل شهری در تهران که یک گره‌هایی است، حل شود، به نفع مردم باشد.

غرب بر سر دو راهی

رئیس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران داخلی و خارجی درباره موضوع هسته‌ای گفت: غنی سازی در ایران بخشی از سرمایه ملی ما محسوب می شود.

لاریجانی در ابتدای کنفرانس مطبوعاتی خود که در آستانه سالگرد شهادت آیت الله سید حسن مدرس و روز مجلس برگزار می‌شود، با بیان اینکه غرب درصدد بیرون بردن این سرمایه ملی است، افزود: در صحبت‌های آقای البرادعی و دیگران که قدری هم عصبانی بودند و من نمی دانم چرا؟ این بود، که ما تضمین می‌دهیم.

وی گفت: شما چه سابقه خوشی در تضمین دارید که به ایران داده و وفا کرده باشید؟

رئیس مجلس با بیان اینکه ایرانی‌ها بااستعدادند و می فهمند شما در چه مسیری گام برمی دارید، افزود: حرف ایران این بود که می‌خواهیم سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران را تامین کنیم،  براساس مقررات، آژانس بین المللی انرژی اتمی دو کشور را معرفی کرد که ما خرید انجام دهیم.

لاریجانی با بیان اینکه نمی‌دانم دلیل عصبانیتشان چیست گفت: اینکه می‌خواهند از این ماجرا سوء استفاده کنند و مواد غنی شده ایران را بگیرند، این محل کلام است که چرا هنوز در افکار استعماری گذشته شان هستند.

وی افزود: در حال حاضر وضع این طور است که به نظر من غرب سر دو راهی قرار دارد؛ یک راه این است که غرب بپذیرد ایران فناوری هسته‌ایش را در مسیر نظارت آژانس و مقررات بین المللی انجام دهد و آن‌ها باید تضمین بدهند.

لاریجانی ادامه داد: اگر کشوری درست عمل می‌کند و نظارت های آژانس و بازرسی‌ها را قبول دارد، نظام بین المللی باید برای وی تضمین ایجاد کند.

رئیس مجلس گفت: اگر هم نمی‌خواهد این کار را انجام دهد آن وقت ایران باید مجال دیگری برای خودش تامین کند و دیگر نباید توقع بلاوجه از ایران داشته باشند.

لاریجانی افزود: بنابراین(ایران) باید خودش فکر صیانت از خودش باشد؛ دیگر آن‌ها نمی‌خواهند از ظرفیت بین المللی برای ایجاد تضمین استفاده کنند.

وی گفت: آن‌ها باید در این مسیر پاسخگو باشند که چگونه می‌توانند با توجه به رفتار سالم و تحت نظارت آژانس ایران، تضمین کنند؛ اگر این قابلیت را در خودشان می‌دانند که تضمین کنند، ایران هم همین مسیر را ادامه می‌دهد.

لاریجانی افزود: در غیر این صورت ایران مجبور است از ظرفیت خودش برای صیانت از امکانات هسته‌ایش استفاده کند.

وی گفت: فکر می‌کنیم این دو راهی خیلی مهمی است که غرب باید به آن پاسخ دهد.

در موضوع هسته‌ای مجال دیپلماتیک وجود دارد

درادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی، خبرنگار الجزیره پرسید : برخی ناظران بر این باورند که پرونده هسته‌ای ایران پس از صدور قطعنامه اخیر به وضع اول برگشته است، فکر می‌کنید کدام یک از سه گزینه دیپلماتیک، مجازات‌های اقتصادی و یا حمله نظامی دنبال شود؟

علی لاریجانی در پاسخ گفت: این احتمالات همیشه وجود داشته است؛ هیچ وقت در شرایط گذشته ایران و بحث هسته‌ای، این احتمالات را نادیده نمی‌گرفتیم.

وی افزود: در مسیر کاری که با آژانس داشتیم و مذاکرات هسته‌ای هم در جریان بود اسرائیلی‌ها تهدید می‌کردند و همین تهدیدها هم باعث شد که ایران برای صیانت از مراکز هسته‌ایش فکر دیگری کند چون جایی در نظام بین الملل برای این موضوع وجود نداشت.

لاریجانی گفت: این تهدیدها بوده است و هیچ وقت هم جسارت انجام دادن این کارها را نداشته‌اند چون وضع داخلی رژیم صهیونیستی هم آشفته است.

رئیس مجلس افزود: از نظر تهدیدات اقتصادی هم این موضوع همیشه بوده است؛ متاسفانه نوع مذاکرات هسته‌ای ما همیشه درون یک دالان چانه زنی قرار گرفته و تصورشان این است که با این روش چماق و هویج می‌توانند کارشان را پیش ببرند.

لاریجانی افزود: این بار که این‌ها مسائل را مطرح کردند آقای اوباما هم گفت که می‌خواهد به حقوق ملت‌ها احترام بگذارد، به مصر رفت و گفت گوش من با اذان آشناست و می‌خواهیم به ملت فلسطین و دیگر ملت‌ها احترام بگذاریم.

وی اضافه کرد: در این شرایط تصوری برای عده‌ای به وجود آمده بود که شاید تنوعی حاصل شده باشد؛ البته از دید تیزبین بسیاری از صاحبنظران سیاسی دور نبود که این تا حد زیادی جنبه تاکتیکی دارد و بیشتر به درد منافع خودشان می‌خورد.

لاریجانی گفت: در هر حال، فعلا بعد از هفت، هشت ماه تقریبا روشن شد که این‌ها از همان روش گذشته شان استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: فکر می کنم هنوز مجال دیپلماتیک وجود دارد و برای آنها هم مفید است که از این فرصت دیپلماتیک استفاده کنند تا ایران در چارچوب ضوابط آژانس و نظارت های بین المللی کارش را جلو ببرد و آنها کاملا برایشان روشن باشد که ایران به سمت فعالیت های صلح آمیز در حال حرکت است.

رئیس مجلس گفت: البته آن‌ها مختارند که روش دیگری برگزینند و ایران هم متناسب با آن، رفتار خواهد کرد.

مجلس از همه سازوکارهای نظارتی استفاده می‌کند

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار خبرگزاری ایلنا که درباره لزوم پیگیری تخلفات دولت در زمینه ارائه عملکرد بودجه های سنواتی و برنامه چهارم و همچنین استفاده مجلس از ابزارهای نظارتی سوال کرد، گفت: سازوکارهای متعددی در مجلس هست که می‌تواند بر فعالیت‌های مختلف در کشور نظارت کند.

وی افزود: برخی از این‌ها مربوط به گزارش‌های مختلفی است که دولت به مجلس می‌دهد که ممکن است برخی از این گزارش‌ها به موقع داده نشده باشد.

رئیس مجلس اضافه کرد: سنخ دیگر کار بررسی‌هایی است که کمیسیون‌های تخصصی مجلس انجام می‌دهند و بر اساس آن پی گیری‌هایی صورت می‌گیرد که گاهی اوقات گزارش در مجلس خوانده می‌شود، مثل گزارشی که هفته گذشته درباره نحوه اجرای اصل 44 قانون اساسی در مجلس قرائت شد.

لاریجانی تاکید کرد: برخی از موارد هم هست که دیوان محاسبات پی‌گیری می‌کند و مجلس را در جریان قرار می‌دهد و دیوان محاسبات نیز محکمه دارد و پی گیری می کند که پرونده‌های مختلفی اکنون در آنجا مطرح است.

رئیس مجلس گفت: برخی سازو کارهای جدید نیز در آیین نامه جدید در نظر گرفته شده است و بر اساس آن اگر کمیسیون‌ها مواردی از نقض قانون یا تساهل در اجرای قانون ببینند می‌توانند به مجلس ارائه کنند.

وی افزود: براساس ماده 233 آیین نامه داخلی اگر نمایندگان در مجلس نظر کمیسیون را تایید کنند، آن را برای بررسی به قوه قضائیه می‌فرستند که در مواردی نیز اینگونه عمل شده است.

لاریجانی افزود: حدود یکی دو ماه قبل نیز مورد جدیدی بود که گزارشی از کمیسیون آمده بود و مجلس به آن رأی داد که به قوه قضائیه ارسال شد.

رئیس مجلس ادامه داد: راه‌های مختلفی برای نظارت مجلس وجود دارد و کمیسیون‌ها نیز فعالند.

وی تصریح کرد: برخی از رفتارهای کمیسیون‌ها جنبه بازدارنده و مواردی وجود دارد که کمیسیون‌ها مواردی را می بینند و هشدار می‌دهند که خود این تاثیرگذار است، یعنی قبل از این که حادثه ای روی دهد کمیسیون ها هشدار می‌دهند که جنبه بازدارنده دارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس از همه این سازو کارها استفاده خواهد کرد و این که گفتگوهایی هم با قوای مختلف در این زمینه انجام شود مسئله عجیبی نیست.

وی افزود: ممکن است مسئله ای اتفاق بیافتد و به قوای مربوطه اطلاع داده شود و خود آن قوا اصلاح کنند اما اگر اقدامی نکنند آنگاه راه‌های دیگر پی گیری می‌شود.

ایجاد دو معاونت جدید برای ریاست مجلس

لاریجانی با اشاره به ایجاد دو معاونت جدید برای ریاست مجلس گفت: معاونت قوانین در ساختار جدید مسئولیت تنقیح و تنظیم قوانین و معاونت نظارت مسئولیت ساماندهی موضوعات نظارتی را بر عهده دارد.

وی با اشاره به حساسیت مجلس در اجرای اصل 44 قانون اساسی گفت: به علت همین حساسیت‌ها بود که کمیسیون ویژه‌ای برای این منظور در نظر گرفتیم که به طور مستمر بر اجرای اصل 44 نظارت داشته باشد.

رئیس مجلس اضافه کرد: در خلال چند ماه فعالیت این کمیسیون اولین گزارش آن در مجلس قرائت شد و گزارش‌های دیگر نیز در دست تهیه است.

لاریجانی در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا درباره استفاده مجلس از سوال و استیضاح گفت: این‌ها نظارت‌های متعارف مجلس است و هفته پیش نیز تحقیق و تفحص درباره اجرای برنامه تصویب شد.

رئیس مجلس ادامه داد: در همین دوره، چهار، پنج تحقیق و تفحص رأی آورد اما تا نتیجه آن به مجلس برسد چند ماهی طول می‌کشد.

لاریجانی افزود: راه‌های دیگری که شمول بیشتری داشته باشد در آیین نامه مدنظر است.

پرونده فجایع امریکا نباید مختومه شود

خبرنگار لس‌آنجلس تایمز با اشاره به طرحی که دیروز در مجلس شورای اسلامی برای مقابله با توطئه‌های آمریکا و کشف موارد نقض حقوق بشر مطرح شد، از لاریجانی پرسید: در این طرح مصداق گروه‌های پیشرو که به آن‌ها کمک خواهد شد چیست؟ دیگر اینکه لایحه هدفمند کردن یارانه ها به طور دقیق از کی اجرایی می‌شود؟

علی لاریجانی در پاسخ، این طرح را یکی از کارهای مهم مجلس هشتم دانست و افزود: اوباما چندی پیش اعلام کرد امریکایی ها در گوانتانامو و ابوغریب، حقوق بشر را ضایع کرده‌اند و شکنجه انجام شده است.

وی گفت: قبل از این بسیاری از مطالب افشا شده بود و ایشان دیرهنگام این موضوع را بیان کرد اما به هر حال رئیس جمهور یک کشور خودش اقرار می‌کند که در زندان‌های امریکا شکنجه و رفتارهای شنیع انجام شده است که این موضوع باید پیگیری شود .

لاریجانی افزود: چرا این موضوع را خاموش کردند و چه اقدامی پس از آن انجام شد؟

وی گفت: فجایعی که امریکا در افغانستان، عراق و فلسطین انجام داده است چیز کوچکی نیست و اینکه به جریان‌های پیشرو در دنیا کمک شود که بتوانند صدای خود را به دنیا برسانند و این فجایع امریکا را که در عصر حاضر شاهد هستیم بیان کنند کار بسیار خوبی برای تنویر افکار عمومی است.

لاریجانی افزود: زمانی امریکایی ها در دوران آقای بوش می گفتند ما به نهایت فکر بشری رسیده ایم و دموکراسی لیبرال و مدل زیست امریکایی ها را باید جشن بگیریم که این بالاترین مقام رشد فکری بشر است و اکنون آقای اوباما می‌گوید ما این فجایع را در دنیا انجام داده‌ایم.

وی اضافه کرد: این موضوع باید باز شود و این پرونده نباید مختومه شود و تازه در حال مفتوح شدن است.

لاریجانی گفت: کمکی که مجلس شورای اسلامی کرد این بود که به جریان های پیشرو، فکری و افرادی که آزاده هستند کمک کند که گام های بلند بردارند و دنیای امروز را روشن کنند که مجلس نیز با استواری و با رأی بالا این طرح را تصویب کرد.

وی درباره لایحه هدفمند کردن یارانه ها گفت: زمان اصلی اجرای این طرح پس از تصویب قانون در مجلس و تأیید آن در شورای نگهبان است و اگر شورای نگهبان ایرادی داشته باشد و مجلس آن را اصلاح کند آن زمان، موضوع مشخص می شود.

رئیس مجلس افزود: هنوز مرحله اولیه یعنی تصویب مجلس و ارائه به شورای نگهبان انجام نشده اما بخش اعظم کار صورت گرفته است و اختلاف نظری وجود دارد که آن هم در حال گفتگو هستند و اگر به نظر واحدی برسند کار سریع تر انجام خواهد شد.

بعد نظارتی مجلس شفاف است

خبرنگار خانه ملت در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید؛ مصلحت سنجی‌های مجلس فضا را برای قانون گریزی‌ها افزایش داده است و چرا بعد نظارتی مجلس کاهش پیدا کرده است؟ و آیا به نظر شما کاهش این بعد نظارتی باعث نشده است که قانون گریزی‌ها افزایش پیدا کند؟

لاریجانی در پاسخ به این پرسش گفت: نمی‌دانم مقصود شما از مصلحت سنجی‌ها چیست؟ و اگر مثالی می‌زدید بهتر می‌توانستم در این باره بحث کنم.

رئیس مجلس افزود: آنچه که من می‌بینم در مسیر کار کمیسیون‌ها آنجاها که کار خلاف قانون مشاهده می‌کنند دستشان باز است و گزارش می دهند و بر اساس نظامات مجلس پی گیری می شود.

لاریجانی اضافه کرد: این که در درون مجلس آرای مختلف وجود دارد بحث دیگری است، ممکن است در درون مجلس، بعضی ها در حمایت از یک وزارتخانه یا دولت شدت زیادی و برخی ها هم نگاه دیگری داشته باشند و این طبیعی است که در مجلس آرای مختلفی وجود داشته باشد.

رییس مجلس گفت: اما این که کل قوه مقننه در این امور درگیر مصلحت سنجی است من حداقل مواردی ندیده ام و آنجاها که مجلس احساس می کرد چه در بعد سیاسی و چه در بعد مسائل اقتصادی، مواردی وجود دارد که باید حضور پیدا و نظرش را اعلام کند، نظرش را اعلام کرده است و اگر می فرمودید کجاست من بیشتر توضیح می دادم.

رییس مجلس اضافه کرد: بعد نظارتی مجلس هشتم بعد نسبتاً شفافی است در بعضی از موارد ممکن است اختلالاتی وجود داشته باشد و گزارش ها به موقع نرسیده باشد اما این رافع مسئله نیست چون مجلس راساً می تواند نظارت کند که از طریق تحقیق و تفحص سوال کردن یا از طریق کمیسیون‌ها و گزارش‌هایی که خواهند داد.

برخی کشمکش‌های سیاسی منافع ملی را دچار سایش می کند


خبرنگار روزنامه جام جم در ادامه نشست خبری رئیس مجلس شورای اسلامی پرسید: طرح وحدت ملی از مباحث مطرح در کشور است؛ با توجه به اینکه شخصیتی هستید که هر دو جناح شما را قبول دارند چرا به عنوان میانجی وارد عمل نمی‌شوید؟

علی لاریجانی در پاسخ گفت: بحث وحدت در کشور ما از موضوعات بسیار کلیدی است زیرا رکن کشور پس از انقلاب اسلامی بر مردم سالاری دینی استوار است و همه شئونات کشور و انتخاب مسئولان اعم از مقام معظم رهبری، رئیس جمهور، نمایندگان مجلس و شوراها براساس اراده مردم رقم می‌خورد.

رئیس مجلس افزود: بر این اساس، ابتنا به دموکراسی اقتضا می‌کند که در مسائل مهم کشور به موضوع وحدت فکری توجه خاص داشته باشیم.

وی گفت: در کلام مقام معظم رهبری نیز بارها بر این موضوع تاکید شده است که داشتن روحیه وحدت میان آحاد مردم، سیاسیون و صاحبنظران رسانه ای کلید پیشرفت کشور است.

لاریجانی افزود: برای مثال هدفمند کردن یارانه ها که موضوع نسبتا مهمی است فقط در فضای آرام و وحدت آفرین به درستی قابل اجراست.

وی گفت: بر این اساس در کشوری که هم با مخاطرات بیرونی و دشمن خارجی مواجه است و هم مسائل مهمی در داخل دارد موضوع وحدت، اساسی است و منحصر به زمان خاصی هم نیست بلکه همواره باید به آن توجه ویژه شود.

لاریجانی افزود: در شرایط کنونی، برخی کشمکش های سیاسی در کشور که مقداری هم حالتی مشمئزکننده ایجاد کرده است اقتضا می کند و مردم هم انتظار دارند که اطراف قضیه با نگاه ملی، دقیق و راهبردی به موضوع توجه شودکه ادامه این گونه مباحث به نفع کشور نیست و منافع ملی را دچار سایش می کند.

رئیس مجلس گفت: رهبر معظم انقلاب راه های گوناگونی در برهه های مختلف پیش روی جریانات سیاسی باز کردند که باید از این فرصت ها استفاده و گام های درستی برداشته می شد تا ضایعاتی برای کشور به وجود نمی آمد.

وی افزود: در این قضیه حتما درک درست از شرایط و توجه به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب کمک می کند که فضای کشور به مسیر درست و همگرایی سوق یابد و همه باید به این فضا کمک کنند.

لاریجانی گفت: در سخنان اخیر ایشان هم موضوعات بسیار مهمی بود مبنی بر اینکه بی جهت به افراد انگ و تهمت زده نشود و همه به ویژه رسانه ها تلاش کنند که مسائل در فضای سالم و برادرانه پیگیری شود.

وی افزود: ایشان همچنین درباره شعارهای تا حدی تند هم که سر داده شد تذکر دادند که هر کسی را منافق و ضد ولایت فقیه ننامید که اینها موضوعات بسیار مهمی است.

لاریجانی گفت: شما دوستان عزیز هم که هدایت افکار عمومی را بر عهده دارید باید گام های اساسی بردارید و فضا را به مسیر اعتدال بازگردانید.

رئیس مجلس اضافه کرد: افراط گری هیچ گاه در کشور ما نتیجه درستی نداشته است.

وی با اشاره به انتخابات اخیر گفت: برخی دوستان در این انتخابات مناقشاتی داشتند اما باید توجه کنند که مسئله انتخابات تنها موضوع مهم کشور نیست بلکه مسائل بسیاری در کشور هست که قلمرو منافع ملی را روشن می کند.

لاریجانی افزود: تمرکز بیش از حد و مناقشه در موضوعی که همواره در کشور وجود داشته است می تواند موجب سایش شود.

وی گفت: برخی از کسانی که در مسئله انتخابات نظرهایی دارند باید توجه کنند که همیشه در انتخابات اعم از مجلس، ریاست جمهوری و شوراها از این گونه مناقشات وجود داشته است؛ مگر در مسئولیت هایی که آقایان برعهده داشته اند در زمان برگزاری انتخابات، مناقشات ایجاد نمی شد؟

لاریجانی افزود: باید با تدبیر این مسائل را پیش برد و زمانی که در این قضیه ایستادگی بلاوجه شود باید انتظار هم داشته باشند که دیگران از آن سوء استفاده کنند و توان ملی دچار سایش شود.

رئیس مجلس گفت: درک موضوع، حد و اندازه آن و فهم درست شرایط کمک می کند که مسیر درست پیگیری شود و همه باید به این موضوع کمک کنند.

نظامات کشور متناسب با جایگاه‌ها مسیر خود را بروند

رییس مجلس در ادامه در پاسخ به سوالی درباره این که در زمان انتخابات ریاست جمهوری هنگامی که فراکسیون اصولگرایان می‌خواست در حمایت از آقای احمدی نژاد بیانیه بدهد گفتید برای که بهتر است شما هم به عنوان رئیس فراکسیون و هم رئیس مجلس جدای از جریان انتخابات از فرد خاصی حمایت نداشته باشید اما دفتر شما برخی جهت گیری ها و اقدامات سیاسی انجام داد که جدیدا با انتقاد برخی نمایندگان مواجه شد و آن این که در جریان نوشته شدن حکم اعضای کمیته رسیدگی به مسائل پس از انتخابات، تبریک ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد هم بود که در دفتر شما خط خورد؟ آیا چنین مطالبی صحت دارد و اگر چنین اقداماتی را ببینید با آن برخورد می کنید؟

رییس مجلس در پاسخ گفت: این مطلب تا حدی شوخی است چون در دفتر چنین موضوعی را سراغ ندارم.

لاریجانی افزود: بنده معتقدم که نظامات کشور باید متناسب با جایگاه ها مسیر خود را بروند و مشاجرات سیاسی نیز بحث دیگری است.

وی اضافه کرد: هنگامی که بنده خودم روز شنبه به آقای احمدی نژاد تبریک گفتم، معنی اش چیست؟ معلوم است که این سخنان به مزاح اشبه است.

لاریجانی افزود: بنده معتقد بودم که در این مسائل مجلس باید جایگاه خودش را داشته باشد و در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان مجلس دخالت نکند و هنوز هم به آن اعتقاد دارم.

وی گفت: نمایندگان مجلس نمایندگان ملت هستند و این گونه مسائل در انتخابات شوراها و ریاست جمهوری وجود دارد.

لاریجانی افزود: همان قدر که من معتقدم که جایگاه رئیس جمهور اقتضاء نمی کند در انتخابات مجلس شورای اسلامی دخالت بکند، مجلس هم نباید این کار را بکند.

وی گفت: این به فضای آزادی فکر و فعال شدن جریان‌های سیاسی و احزاب کمک می‌کند.

لاریجانی افزود: این که از بدنه مجلس و از حیثیت مطلق مجلس استفاده کنیم، این کار را درست نمی دانم.

رئیس مجلس گفت: این که فراکسیون کاری انجام دهد بحث دیگری است و کمیسیون‌ها هم معمولاً کار خودشان را انجام می‌دهند.

لاریجانی افزود: بنده هم چنین حرفی که رئیس مجلس، رئیس فراکسیون هم هست، چنین بیانی را من نداشته‌ام.

وی گفت: ممکن است برخی از افراد چنین تصوری داشته باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: فراکسیون یک جریان سیاسی است و بر اساس اجماع تصمیم می‌گیرد و تصمیم هم گرفت.

لاریجانی افزود: در انتخابات مجلس، آرا مختلف بود و در فراکسیون رأی گیری و بر اساس نتیجه آن حمایت کردند.

وی گفت: اما اینکه مجلس این کار را بکند بنده این نظر را دارم که مجلس یک جایگاه رسمی در کشور دارد و نباید در مسائل سیاسی انتخاباتی ورود کند.

مجلس باید پایگاه مردمی داشته باشد

خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران در ادامه نشست خبری رییس مجلس با اشاره به این که امام (ره) بارها فرمودند که مجلس در راس امور است از لاریجانی پرسید، مجلس برای قرار گرفتن در این جایگاه باید دارای چه ویژگی هایی باشد؟ آیا فکر می کنید مجلس هشتم دارای این ویژگی‌هاست؟

لاریجانی در پاسخ به این خبرنگار افزود: از زمان مشروطه تا پایان دولت پهلوی 24 مجلس در این ساختمان گذشت.

وی اضافه کرد: البته همه این مجالس 4 ساله نبود، مجلس اول وقتی محمد علی شاه آنجا را به توپ بست، زمان کوتاهی بود.

وی با بیان این که بعضی از سلطنت‌ها هم مجلس داشت که دولت‌ها مجلس را منحل می‌کردند، تصریح کرد: اخرین بار قبل از حوادث ایستایی فکری دوره محمد رضا شاه در زمان مصدق بود که ان هم متاسفانه مجلس را منحل و زمینه را برای کودتا اماده کرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: هر وقت در تاریخ گذشته ایران مجلس با رای واقعی مردم حضور داشت جلوی استعمارگران و استبداد را می‌گرفت.

وی افزود: از مجلس اول که مجلس بسیار مهم و ممتازی بود تا مجلس ششم که مرحوم مدرس در آن حضور داشت اگر نگاه کنیم، مجلس بود که جلوی قراردادهای استعماری را می‌گرفت، جلوی دیکتاتوری می‌ایستاد.

لاریجانی اضافه کرد: هر وقت که دولت ها قدرت داشتند و می خواستند قراردادی را پنهان ببندند مجلس را منحل می‌کردند.

وی تصریح کرد: امام (ره) کاری که کرد این بود که با تجربه گذشته نظامی را سامان داد که مجلس در جایگاه اصلی اش قرار بگیرد و هیچ کس هم حق انحلال مجلس را نداشته باشد و این دستاورد بزرگی بود که منبعث از تجربیات گذشته ایران بود.

رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در قانون اساسی هیچ شخصیتی حق انحلال مجلس را ندارد گفت: امام (ره) ان هدف گیری را مشخص کردند که مجلس باید در راس همه امور قرار بگیرید و هیچ وقت نباید کشور بدون مجلس باشد.

وی افزود: همه باید تلاش کنیم به این نزدیک شویم این یک نگاهی تیزهوشانه برای آینده ایران بود.

لاریجانی اضافه کرد: فکر می کنم باید از این دستاورد صیانت کنیم یعنی مجلس باید پایگاه مردمی داشته باشد، انتخابات مجلس باید کاملا مردمی باشد.

وی تصریح کرد: به همین دلیل نظارت های مختلفی برای ان وجود دارد یعنی علاوه بر اینکه شورای نگهبان بر ان نظارت می کند، اعتبار نامه ها در درون مجلس نیز باید تصویب شود یعنی ان رابطه مردمی نمایندگان باید همیشه حفظ شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس هشتم بر این باور است که باید این مسیر را به جد طی کند و در این قضیه هم با کسی رو دربایستی ندارد و اگر اخلالی و اشکالی در موضوعات ببیند وارد صحنه می شود.

وی افزود: شما حتی در مسایل بعد از انتخابات نیز مشاهده کردید که مجلس کمیته هایی مشخص کرد که در ان بعضی از اشکلاتی که در کوی رخ داده بود یا در مجتمع سبحان یا مجتمع نمایندگان، ایستادگی این کمیته، حرف این کمیته و حضورش در صحنه بود ، حتی در مسئله جلوی این کارها را متوقف کرد.

لاریجانی اضافه کرد :حتی در مسئله کهریزک که به جد موضوعات را دنبال و نظارت کرد و گزارش های انها در تصمیم گیری در صحنه جامعه و اصلاح مسیر تاثیر گذار بود تا در موضوعات مختلف اجرایی کشور .

وی تصریح کرد: البته ممکن است افرادی از این مسایل ناراحت و دلخور شوند، اما من فکر می کنم که ارزشی که برای تاریخ ایران است مهمتر از این دلخوری های خُرد است.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس باید به این باور همیشه رسیده باشد که حفاظت از منافع ملی کشور اقتضا می کند که در بعضی از امور رودربایستی نداشته باشد .

وی افزود: فکر می‌کنم مجلس هشتم دارد این مسیر را با ظرفیت ها و مراتب خود دنبال می‌کند.

بعضی از کارهای بعد از انتخابات ظلم به نظام و انقلاب بود

خبرنگار روزنامه فرهیختگان در ادامه نشست خبری از رئیس مجلس پرسید: شما بر لزوم فرهنگ سازی برای اجرای قانون تاکید دارید و بخشی از قانون به حقوق مردم مربوط می‌شود و افرادی که به نوعی حاکمیت آنها را تحت پیگرد قرار می دهد، پیگیری های مجلس از حوادث پس از انتخابات تا چه حد نتیجه بخش بود؟ و چقدر ضمانت اجرایی داشت؟

لاریجانی در پاسخ گفت: برای کشور هم حفظ نظام، حفظ دستاوردهای انقلاب، حفظ تمامیت ارضی و حفظ آزادی های اجتماعی و فکری مهم است و هم از آن طرف نباید به افراد تعدی شود و مجلس باید در جایگاهی باشد که به همه اینها توجه کند.

رئیس مجلس اضافه کرد: در مسائل جاری کشور باید با نگاه شاملی به همه این موضوعات توجه کرد.

لاریجانی تصریح کرد: نباید در پس انتخابات ظلمی به حقوق ملت رخ دهد، این ظلم یک بخش این است که همه جایگاه های کشور مورد حمله قرار بگیرد و دستاوردهای انقلاب تخریب شود.

وی ادامه داد: بعد از انتخابات بعضی از کارهایی انجام شد که ظلم به نظام و انقلاب هم بود، مجلس به آنها هم حساس است.

رئیس مجلس افزود: شما دیدید که مجلس در مواقع حساس با بیانیه ها و حضور خود درباره برخی از افراطی گری ها در کشور درقبال انقلاب، موضع گیری کرد.

لاریجانی تصریح کرد: از آن طرف به افراد هم نباید تعدی شود که من از بعضی از اقدامات مانند کهریزک و کوی دانشگاه که رهبر انقلاب گفتند خون به دل من کرد، نام بردم.

رئیس مجلس اضافه کرد: واقعا هم حادثه کمی نبود.

وی گفت: نوع ورود مجلس و پیگیری هایش هم بازدارنده بود که این رفتارها دیگر انجام نشود و هم بسیاری از این گزارش ها مفید واقع شد چرا که برخی از آنها را برای رسیدگی به قوه قضائیه و دیگر مراجع ارسال کردیم.

رئیس مجلس افزود: فعال بودن این مسیر کمک می کند که جلوی این کارها در کشور گرفته شود.

لاریجانی گفت: از قوه قضائیه نیز انتظار داریم به همه ابعاد موضوع رسیدگی کند که حقی ضایع نشود که البته پیگیر هم هست.

افراد را بی‌جهت تخریب نکنیم

خبرنگار فارس در ادامه این نشست خبری پرسید: مقام معظم رهبری فرمودند در انتخابات دهم خواص مردود شدند؛ تحلیل شما از علت مردودی خواص چیست؟

رئیس مجلس شورای اسلامی پاسخ داد: این حرف روشنی است‌، در کشور ما از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی عده زیادی قصد خدمت همراه با اخلاص داشتند و در راه انقلاب فداکاری کردند و می کنند و اینها مراتب مختلف و شدت و ضعف دارد و یکسان هم نیست.

وی افزود: از آن طرف عده قلیلی هم بودند که نگاه خائنانه داشتند و به کشور لطمه زدند.

لاریجانی گفت: از اول انقلاب، جریان منافقین و جریان بنی صدر وجود داشتند که سوابق اینها که در برابر نظام ایستادند وجود دارد.

وی افزود: مرزبندی اینها خیلی مهم است و باید به این نکته توجه داشت.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مطالبی که اخیراً حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمودند باز به این اشاره داشتند، یعنی ثقل جامعه ما و حرکت عمومی کشور و مسئولان مختلف در ادوار مختلف اینها افرادی بودند که در مراتب مختلف خدمتگزار ملت بودند.

لاریجانی از آقای ناطق نوری به عنوان نمونه ای از شخصیت های بارز کشور در پیش و بعد از انقلاب نام برد و گفت: وی مدت‌ها رئیس مجلس شورای اسلامی بود و الآن هم در بازرسی دفتر مقام معظم رهبری است.

وی افزود: آقای ناطق نوری شخصیتی ممتاز است و همیشه در میدان‌های مختلف فعال بوده است.

لاریجانی گفت: سوال من این است که چه فایده‌ای دارد این گونه افراد را تخریب کنیم؛ چرا باید شخصیت‌ها را به دلیل آنکه یک موضع آنها را نمی‌پذیریم تخریب کنیم؟

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هیچ کس مطلق نیست و هر کس وارد عرصه سیاسی شود قابل نقد می‌شود، افزود: آیا می شود خدمات گذشته این افراد را نادیده گرفت؟ و آیا این برای کشور درست است؟

وی اضافه کرد: افراد دیگر هم همین طور است برای مثال وقتی مقام معظم رهبری در نماز جمعه بعد از انتخابات از افراد مختلفی حتی از کسانی که در انتخابات حضور داشتند یاد کردند و خدماتشان را برشمردند، یعنی عرصه ای را که در کشور وجود دارد تعریف می کنند (افرادی که خدمت کرده اند).

لاریجانی افزود: این درست نیست که ما گذشته ایران و انقلاب را نادیده بگیریم و تخریب کنیم.

وی گفت: باید توجه داشت که باید میان افراد خدمتگزار و افراد خائن را جدا کرد و این به نوعی ظرفیت سوزی است که ما به این امر توجه نداشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: آنجایی که بصیرت حکم می کند این است که به این چارچوب توجه کافی داشته باشیم و افراد را بی جهت تخریب نکنیم و فضای تندروانه در کشور ایجاد نکنیم زیرا در دالان این فضا بسیاری امور حق و ناحق می شود و مشکل برای کشور به وجود می آید.

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید نگاهی منصفانه به این موضوع داشته باشیم، افزود: ممکن است سیاستمداری در یک تصمیم گیری اشتباه کند و اگر قصد خدمت داشته باشد باید مجال بازگشت به وی داد.

وی با اشاره به مسائل پس از انتخابات اخیر گفت: افرادی که در انتخابات حاضر شدند، افرادی بودند که کارنامه گذشته خود را داشتند و خدمت کرده بودند و البته بعد از انتخابات برخی اشتباهات برایشان رخ داد یعنی باید از این فضا استفاده و مطابق قانون اساسی و قوانین عمل می‌کردند.

لاریجانی افزود: توصیه من به این دوستان این است که به فضای تندروانه در کشور دامن نزنند زیرا این فضا به نفع منافع ملی کشور نیست.

وی گفت: شاهد بودید که زمانی در کشور بنی صدر تندترین حرف ها را علیه حزب جمهوری اسلامی می زد که در آن زمان در رأس حزب، شهیدان بهشتی و باهنر و آیت الله هاشمی رفسنجانی و حضرت آیت الله خامنه‌ای بودند.

لاریجانی افزود: طوفان اتهاماتی که بنی صدر می زد مجال فکر کردن را از عرصه جامعه می گرفت و البته بعد از مدتی معلوم شد که این فرد خائن است و از میدان به در رفت اما در کنار آن بسترهایی که ایجاد کرد و پمپاژی که او می‌کرد و گول منافقین را خورده بود آن هم عبرت آمیز است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت ابتدای انقلاب منافقین که در آن زمان برخی از نوجوانان فریب خورده را در مقابل اراده ملت قرار می دادند گفت: امروز همین افراد سن و سال های بالا پیدا کرده و در عراق نوکر صدام شده و آن وضع اسفبار را پیدا کرده اند.

وی گفت: نباید تصور شود این گونه تندروی را در کشور ایجاد کردن به نفع این جریان هاست، ممکن است یک زمانی بهره ای کوچک ببرند ولی به منافع بلندمدت ملی کشور و هم افرادی که در این قضیه دچار اعوجاج می شوند صدمه می‌زنند.

لاریجانی افزود: معتقدم داشتن دید منصفانه در وقایع بسیار مهم است که از فضای معقول، ‌معتدل و بر اساس مبانی انقلاب و آرمان های آن و آرمان های شهدا صیانت کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تاریخ پانصد ساله ایران نشان می دهد که همه نهضت ها و جریان های مهم و تأثیرگذار در تاریخ ایران با حرکت و رهبری های روحانیان بوده است.

وی افزود: هر وقت شکست خورده ایم مجال را برای این افراد تنگ کرده‌اند.

لاریجانی به نهضت مشروطه اشاره کرد و گفت: حتی در قضایای ملی شدن نفت مرحوم آیت الله کاشانی و مصدق با هم کار می کردند و این کار در مجلس صورت گرفت اما بعد از دامن زدن به اختلافات و جدا شدن راه مصدق و کنار گذاشتن روحانیت از صحنه، کشور دچار دیکتاتوری شد.

وی افزود: امروز ایران از یک ظرفیت بزرگ و مردمی برای اداره کشور برخوردار است و باید خدا را شکر کرد که نهادهای کشور بر اساس رأی مردم انتخاب می‌شوند.

لاریجانی گفت: اگر مناقشه ای در زمینه ای بوده است باید آن را از طریق قانون برطرف کرد نه اینکه به آن دامن زد.

وی افزود: ممکن است بعد از انتخابات افرادی در این زمینه اشتباهاتی کرده باشند که این هم باید از مسیر خودش دنبال شود نه اینکه به این التهابات دامن بزنیم.

خبرنگار مهر در ادامه نشست خبری از رئیس مجلس پرسید: شما سال گذشته در اقدامی نو که تحسین همه گروه‌های سیاسی را برانگیخت در مراسم شکرانه اتحاد از نمایندگان ادوار و چهره های سیاسی دعوت کردید تا در این مراسم شرکت کنند، با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای اتحاد در کشور و لزوم وحدت سوال من این است که چرا امسال از نمایندگان ادوار و شخصیت های سیاسی در مراسمی که قرار است گرفته شود حضور ندارند؟

لاریجانی پاسخ داد: ایجاد اتحاد در کشور احتیاج به کارهای خیلی نمادین ندارد بلکه احتیاج به اصلاح رفتارها و نگاه‌ها دارد.

وی افزود: در سال گذشته نیز حقیقت غیر از این چیزهایی است که در برخی از رسانه ها گفته می شود چون من خودم در هیئت رئیسه این موضوع را مطرح کردم کاملاً در جریان هستم و گاهی نیز تعجب می کنم که این داستان سرایی‌ها در این موضوع چیست و ریشه اش در چه موضوعی است؟

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: سال گذشته نیز قرار ما این بود سه قوه به مجلس دعوت شوند و میان اصحاب قوا بحثی درباره مسائل کشور صورت گیرد.

وی افزود: در همان جلسه یکی از دوستان عضو هیئت رئیسه مطرح کرد که خوب است نمایندگان ادوار را امسال دعوت کنیم و به همین صورت بود و این که پشت بندش تئوری بافی صورت گیرد و تئوری وحدت ملی بود، آقای هاشمی رفسنجانی به فلانی گفت و فلانی به فلان آقا گفت این به نظر من از آن چیزهایی است که کشور را با ظن و گمان نمی‌شود اداره کرد و باید با حرکت‌های واقعی اداره کرد.

لاریجانی گفت: من همیشه موید فکر وفاق ملی در کشور هستم و این را برای شرایط کشور درست می دانم با تمام ملزوماتش و داستان سال گذشته نیز همین و قرار بود سه قوه حضور پیدا کنند و امسال نیز همین است و مسیر دعوت ما همین است.

وی افزود: من فکر می کنم وحدت در کشور به نزدیکی فکرها و قبول این که افکار مختلفی در چارچوب نظام، افکار رهبری و قانون اساسی کار می کنند باید دل مشغولیشان توسعه کشور باشد.

رییس مجلس گفت: این گونه مشاجرات سیاسی فقط باعث می شود که ذهن ها از مسائل اصلی دور شود و این موضوع باید در کشور جا بیافتد و آرای نمادین نیز نمی گویم بی تاثیر است اما همان حد است.

وی افزود: امسال البته همان تصمیمی که قبلاً داشتیم روسای قوه را مطرح کردیم تا موضوعات فی مابین مشخص شود و نیروهای مختلفی که در دولت هستند و قوه قضائیه هستند مخصوصاً قوه قضائیه که اخیراً تغییر کرده است و نیروهای آن نیز تغییر کرده است با بقیه قوا در نشستی حضور داشته باشند، مفید باشد و این رفت و آمدها کمک می کند و کار را تسهیل می‌کند.

مجلس هشتم نگاه به روزی به مسائل دارد

خبرنگار واحد مرکزی خبر درخصوص نقاط ضعف و قوت عملکرد مجلس هشتم سوال کرد و افزود: با توجه به تاکید مقام معظم رهبری برای اصلاح الگوی مصرف، مجلس شورای اسلامی در این زمینه چه اقدامی انجام داده است؟

علی لاریجانی در پاسخ گفت: در مجلس هم اکنون طرح مهم و کار جامعی برای اصلاح الگوی مصرف انرژی در کمیسیون انرژی مطرح است که به زودی به صحن علنی خواهد آمد.

وی این طرح را بسیار مهم دانست و افزود: مدت ها روی این طرح کار شده است و مهم ترین بخشی که می توان در آن از اسراف جلوگیری کرد بخش انرژی است که ما روی آن تمرکز کرده ایم بنابراین در این زمینه مجلس گام بلندی برمی‌دارد.

لاریجانی در خصوص فعالیت های مجلس هشتم گفت: این فعالیت ها فهرست طولانی دارد که لازم نیست اینجا همه آنها برشمرده شود زیرا مجلس، امری مخفی نیست و از رسانه گروهی پخش می شود و شما در جریان لوایح آن هستید.

وی افزود: برخی از طرح هایی که هم اکنون در مجلس مطرح است جنبه بنیادین دارد و قانون مادر محسوب می‌شود.

لاریجانی قانون محاسبات و قانون تجارت را از جمله این قوانین مادر برشمرد که هم اکنون در مجلس مطرح است و یک کمیسیون خاص برای بررسی قانون تجارت اختصاص داده شده است.

وی گفت: همچنین قانون مجازات اسلامی هزار ماده دارد که کار اولیه آن در کمیسیون تمام شده است و نظر مشورتی خود را که البته رسمی نیست به شورای نگهبان ارائه کرده اند که آنها نیز نظر مشورتی خود را داده اند و هم اکنون در کمیسیون در حال بررسی است و تا یک ماه دیگر کار این قانون تمام خواهد شد.

رئیس مجلس افزود: برخی از قوانین از این سنخ نیز در مجلس تصویب شده است مانند قانون ایمنی زیستی که قانون بسیار مهمی بود و البته رسانه ها کم به آن پرداختند و با توجه به اینکه امروز با مسائل مختلف فناوری‌های نوین مواجهیم، مسائل زیستی ممکن است مورد تخریب واقع شود و اینکه ما از قبل در این خصوص قانون داشته باشیم مسئله بسیار مهمی است.

لاریجانی گفت: مجلس در برخی موضوعات حساس مانند بحث خشکسالی و یا کنکور به صورت فوری به آنها توجه کرد که مشکلاتی را به وجود آورده بود.

وی افزود: مجلس هشتم در واقع نگاه به‌روزی به مسائل دارد البته گاهی برخی مسائل روز باعث می‌شود که برخی مسائل زیربنایی به تأخیر بیفتد.

لاریجانی گفت: مجلس هر چه بتواند از برخی مسائل خرد فاصله بگیرد و به مسائل عمده تر بپردازد به نفع کشور است و از این جهت تلاش ما این است که خیلی در گرداب مسائل خرد گرفتار نشویم.

کد خبر 96389

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز