همشهری آنلاین: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بی‌شک از نتایج مجاهدت‌های آیت الله شهید مدرس، نظام مردم سالاری دینی امروز ایران است که مجلس شورای اسلامی به عنوان خانه مدرس به داشتن چنین نمادی به خود می‌بالد.

به گزارش شبکه خبر، علی لاریجانی در مراسم روز مجلس افزود: امروز در ایام فرخنده ما بین دو عید بزرگ اسلامی، عید قربان و عید غدیر و در آستانه میلاد باسعادت امام هادی (ع)، خانه ملت مزین به قدوم فرهیختگان، صاحبنظران و مسئولان کشوری و لشکری است.

وی گفت: از جناب حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری، آیت الله صادق لاریجانی رئیس قوه قضاییه و دیگر دوستانی که از این قوه تشریف آورده اند و همچنین آیت الله جنتی و آیت الله امینی و سایر عزیزانی که دعوت ما را پذیرفتند و تشریف آوردند سپاسگزاری می‌کنیم.

وی گفت: البته جناب آقای احمدی نژاد و آیت الله هاشمی رفسنجانی تشریف نیاوردند، از خداوند سلامت و صحت برای آنان آرزو می‌کنیم و انشاالله خداوند امور را اصلاح کند.

رئیس مجلس افزود: بر روح بلند قهرمان آزادی و نماد درخشندگی و فرزانگی، ماه مجلس آیت الله شهید مدرس درود می‌فرستیم.

لاریجانی گفت: ملک الشعرا بهار سخن رسایی در این باب دارد: یکی از شخصیت‌های بزرگ ایران که از فتنه مغول به بعد نظیرش بدان کیفیت و استعداد با تمامی وجود از حیث صراحت لهجه و شجاعت و ویژگی‌های فنی در علم سیاست، خطابه و امور اجتماعی دیده نشده، سید حسن مدرس است.

وی افزود: علاوه بر آنکه شهید مدرس از جنبه‌های علمی، تقدس، پاکدامنی، هوش و فکر نیز دست کمی از هیچ کس نداشت و سرآمد تمام این خصال سادگی، بساطت و شهامت آن مرحوم بود و مهم تر از همه، ازخودگذشتگی و فداکاری او بود که در احدی دیده نشده است.

لاریجانی گفت: مدرس پاک، راست و شجاع بود.

لاریجانی در ادامه سخنان خود در مراسم روز مجلس در خانه ملت افزود: در تاریخ دو قرن اخیر ایران نخستین باری که با لفظ قانون به معنای شایع آن مواجه می‌شویم زمان امیرکبیر است که درصدد تدوین قانون اساسی برای کشور بود.

وی اضافه کرد: پس از امیرکبیر مجالس مشاوره‌ای مرکب از طبقات حاکم یعنی درباریان، اشراف و صاحبنظران برپا شد که البته نظم و وقت معین نداشت و بیشتر به امیال حاکمان منوط می‌شد.

لاریجانی گفت: بی‌کفایتی شاه و درباریان و به تاراج رفتن ثروت‌های ملی به ویژه در زمان مظفرالدین شاه باعث شد همگان اعم از علما، روشنفکران و مردم خواستار حکومت مشروطه و تشکیل مجلس شوند.

وی افزود: پس از فراز و فرودهای بسیار، مظفرالدین شاه تسلیم خاص انقلابیون شد و در سال 1285 هجری شمسی فرمان تشکیل مجلس شورای ملی را صادر کرد.

لاریجانی اضافه کرد: البته ابتدا نام این مجلس، مجلس شورای اسلامی بود که با تحریک غرب گرایان، پسوند اسلامی آن به ملی تبدیل شد.

وی با اشاره به مجالس نظام مشروطیت گفت: دوره نخست مجالس پنج دوره تا انقراض قاجاریه و برپایی رژیم پهلوی بود که در این مرحله مسائل، بیشتر درباره قانون اساسی، متمم آن و مبارزه با دخالت‌های خارجی بود.

لاریجانی افزود: دوره دوم مجلس شورای ملی مربوط به زمان حکومت دیکتاتوری رضاشاه و دوره سوم مجلس از سال 1320 تا سقوط دولت مصدق بود.

وی اضافه کرد: دوره چهارم مجلس از سال 1332 یعنی کودتای 28 مرداد تا سقوط شاهنشاهی در ایران ادامه داشت و پس از آن شاهد هشت دوره مجلس شورای اسلامی هستیم.

لاریجانی گفت: از انقلاب مشروطه تا مجلس پنجم دوره بسیار حساس و پرماجرایی بود که شاید در تاریخ کشور بی‌سابقه باشد.

وی افزود: در این دوره جنگ جهانی اول، تجاوزات بیگانه و قیام‌های محلی به تضعیف شدید دولت مرکزی منجر شد.

لاریجانی گفت: مجلس اول با آنکه یکی از بهترین مجالس قانونگذاری ایران و حضور روحانیت در آن چشمگیر بود به علت مخالفت‌های محمدعلی شاه، ایجاد سستی در عناصر مشروطه و نیز افراط گری‌های برخی نمایندگان متمایل به غرب، گلوله باران و تعطیل شد.

وی افزود: در مجلس اول که صنیع الدوله ریاست آن را بر عهده داشت پس از تدوین نظامنامه به تهیه قانون اساسی اهتمام ورزیدند اما اختلاف مهم در این امر واقع شد که صرفا از قوانین اساسی دیگر دولت‌های اروپایی اقتباس کنند یا بر پایه قرآن و سنت قانون اساسی نوشته شود.

لاریجانی گفت: پس از تصویب قانون اساسی، برخی احزاب و نمایندگان مجلس در صدد تدوین متمم قانون اساسی برآمدند.

وی افزود: مبنای فکری آنان ظاهرا محدود کردن استبداد بود اما در باطن در پی شکستن چارچوب‌های اسلامی بودند.

لاریجانی گفت: شهید شیخ فضل الله نوری معتقد بود که همه امور باید بر مبنای اسلام و نه در چارچوب فرهنگ غرب باشد و به مخالفت با آنان پرداخت.

وی افزود: در نهایت، متمم قانون اساسی تصویب شد و اصل دوم بر حضور پنج مجتهد تراز اول برای سنجیدن مصوبات مجلس شورا با قوانین اسلامی دلالت داشت.

رئیس مجلس گفت: این اصل با پیگیری شیخ فضل الله نوری به تصویب رسید اما در عمل تا سال 1357 هرگز اجرا نشد و فقط در دوره دوم مجلس بود که مرحوم مدرس به عنوان یکی از مجتهدان تراز اول با انتخاب فقها و مراجع تقلید به مجلس دوم راه یافت.

رئیس مجلس در ادامه گفت: مجلس دوم یکسال پس از مجلس اول با قیام مردم و علمای نجف که به خلع محمد علی شاه منجر شد آغاز به کار کرد.

لاریجانی افزود: موقعیت حساس ایران، بی‌کفایتی زمامداران و نفوذ کامل بیگانگان شرایطی را بر ایران تحمیل کرد که با استقامت و پایداری شهید مدرس و تعدادی از نمایندگان، برخی از این امور تحمیلی خنثی شد.

وی گفت: یکی از این امور اولتیماتوم ننگین دولت روس با همدستی انگلیس به دولت ایران بود که خواهان اخراج مستر شوستر شد.

لاریجانی افزود: شهید محمد خیابانی و شهید مدرس به مخالفت با این اولتیماتوم پرداختند و با حمایت مردم جلوی این امر گرفته شد اما به دستور ناصرالملک مجلس تعطیل شد و در قیام مجلس تعدی‌های دول بیگانه افزایش یافت.

وی اضافه کرد: در این مجلس اختلاف دو حزب اجتماعیون، اعتدالیون و دموکرات عامیون به حدی بود که به قتل و ترور هواداران منجر شد، از جمله ترور سید عبدالله بهبهانی، روحانی مبارز انقلاب مشروطه.

لاریجانی گفت: روس و انگلیس در فقدان مجلس در توافقی محرمانه ایران را به طور کامل میان خود تقسیم کردند، روس‌ها در شمال ایران و انگلیسی‌ها در جنوب اجازه یافتند قوای نظامی مخصوص خود را مستقر کنند.

وی در این بین نظریه شهید مدرس در مراودات بین المللی بر موازنه منفی و حفظ منافع ملی کشور را استوار خواند و افزود: مدرس به درستی می‌دانست به خاطر موقعیت استراتژیک ایران، دول بزرگ چه روس و چه انگلیس چشم طمع به این سرزمین دارند لذا معتقد بود مجلس باید مراقبت جدی در مقابل استعمارگران داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: مجلس سوم در سال1332 قمری در شرایطی که شعله‌های جنگ جهانی اول جهان را در بر گرفته بود گشایش یافت اما در اندک زمانی به دلیل اوضاع بحرانی و شرکت تعدادی از نمایندگان در جنگ و درگیری با قوای اشغالگر روس که به سمت تهران روانه شده بودند پس از یکسال و هفت روز تعطیل شد.

لاریجانی افزود: تا زمان شروع مجلس چهارم در تیر1300 شمسی یعنی پنج سال و هفت ماه و هشت روز، 19کابینه بر سر کار آمد.

وی افزود: در تعطیلی مجلس انواع قراردادهای استعماری به ملت تحمیل شد از جمله قرارداد وثوق الدوله موسوم به قرارداد 1919 که ایران را رسما مستعمره انگلیس می‌ساخت.

لاریجانی ادامه داد: انتخابات دوره چهارم مجلس با نفوذ دولت وثوق الدوله به نحو ناصحیحی برگزار شد تا نمایندگان طرفدار قرارداد مزبور به مجلس روند و سند مستعمره شدن ایران را تصویب کنند اما حضور نمایندگان شجاعی نظیر شهید مدرس، توطئه فروش استقلال ایران را ناکام گذاشت و مرحوم مدرس که نائب رئیس این دوره بود پس از گشایش مجلس با همه قوا، با تصویب اعتبارنامه وکلایی که با دسیسه وثوق الدوله صرفا برای تصویب قرارداد 1919 وارد مجلس شدند به مخالفت برخاست.

وی گفت: در مجلس صف آرایی سیاسی جدی ایجاد شد و مدرس رهبری اکثریت مجلس را به عهده داشت.

لاریجانی افزود: سوسیالیست‌ها به رهبری سلیمان میرزا حزب اقلیت و اصلاح طلبان، دموکرات‌ها، اعتدالی‌ها و بی طرف‌ها به رهبری مدرس و حزب دموکرات مستقل و حزب تجدد طرفداران رضا شاه از جمله مهمترین جریان‌های سیاسی مجلس چهارم بودند.

کد خبر 96480

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز