پنجشنبه ۵ آذر ۱۳۸۸ - ۱۰:۳۰
۰ نفر

دوچرخه: سؤالی که یک نوجوان از پزشک دوچرخه پرسیده و پاسخ دکتر بابک قرائی‌مقدم به این سؤال.

من دختر 17 ساله‌ای هستم که در مفصل زانو مشکل دارم. زانوهای من گاهی صدا می‌دهند و درد می‌کنند و موقع استراحت هم گاهی از پایین زانو تا بالا تیر می‌کشد. درد زانوهایم در زمستان بیشتر می‌شود. لطفاً مرا راهنمایی کنید.

مهناز م. از کرج

درد زانوها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. این دلایل می‌تواند شامل ضربه‌های کوچک تا پارگی رباط‌ها باشد. همچنین ناراحتی‌هایی از جمله آرتریت و بعضی اختلال‌های دیگر می‌تواند سبب ایجاد درد در زانو بشود. برای درد زانوها حتماً باید به پزشک مراجعه‌کنید. ممکن‌است پزشک  در صورت نیاز آزمایش‌هایی برای تشخیص قطعی و پس از آن اقدامات درمانی به عمل آورد. همچنین ممکن است لازم باشد که پزشک مربوطه شما را به یک پزشک متخصص ارتوپدی ( جراح استخوان و مفاصل) یا پزشک داخلی معرفی کند. در بسیاری از موارد دردهای مختصر زانو در اثر ضربه‌ها یا حرکت‌های اشتباه پیش می آید، که پس از مدتی و با مصرف داروهای ضد درد و ضد التهاب به تدریج بهبود می‌یابد. اما بعضی وقت ها این دردها ممکن است دلایل دیگری از جمله پارگی رباط‌ها یا بیماری‌های عمومی بدن داشته باشد، که نیاز به درمان‌های بیشتری دارد. پس از معاینه و اقدامات تشخیصی لازم، پزشک شما را راهنمایی خواهد کرد.

باید بدانید که درد زانو ناراحتی شایعی است و یکی از دلایل مشخص مراجعه تعداد زیادی از بیماران به پزشک است. ممکن است ناراحتی شما با داروهای ساده ضد التهاب و ضد درد ، مانند استامینوفن یا پرهیز از هرگونه حرکت آسیب‌زا برای زانویتان، بهبود پیدا کند.

یکی از علل شایع درد زانو در افراد نوجوان و جوان  ناراحتی‌ای است که به نام «زانوی دوندگان» مشهور است. درد زانو در این افراد معمولاً در پشت کشکک زانو است و با دویدن، بالارفتن از پله یا جاهای دیگر، پریدن و نشستن بعد از یک مدت نسبتاً طولانی بدتر می‌شود. این درد مخصوص دوندگان نیست و در افراد جوان بسیار شایع است و در اثر فشار زیاد به زانو ایجاد می‌شود. درمان این ناراحتی با داروهای ضد درد و ضد التهاب، آموزش برای حرکت صحیح زانو توسط فیزیوتراپیست یا پزشک و نیز پرهیز از هرگونه حرکتی است که باعث فشار و اذیت زانو می‌شود.

کد خبر 96137

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز