سه‌شنبه ۱ دی ۱۳۸۸ - ۱۶:۱۷
۰ نفر

مریم قنواتی: تقریباً همه می‌دانیم گاه چشم‌ها و حالت چهره ما هنگام حرف زدن، چیزی برخلاف آنچه به زبان می‌آوریم، می‌گویند!

اما محققان به تازگی زبان دیگری از بدن ما را کشف کرده‌اند؛ زبان پاها!

پروفسور «جفری بیتی»، که از استادان دانشگاه منچستر است، در طول ده‌ها سال تحقیق توانسته رمز برخی حرکات پاها را کشف کند؛ او می‌گوید: «پاهای انسان می‌تواند پیام‌هایی درباره شخصیت، تمایلات و افکار انسان از خود نشان دهد.»

حرکت پاها در زنان و مردان معانی متفاوتی دارد؛ مثلاً وقتی مردان عصبی می‌شوند، پاهای خود را زیاد تکان می‌دهند، در حالی که زنان هنگام عصبی بودن، پاهایشان را بی‌حرکت نگه می‌دارند.

پروفسور بیتی می‌گوید: «بیشتر مردم با حالات صورت آشنایی دارند اما از حرکت پاها چیزی نمی‌دانند؛ در حالی که حرکت پای یک شخص می‌تواند به ما بگوید او به چه چیزی فکر می‌کند؛ حتی می‌توان از حرکت آنها به حالات احساسی و خصوصیات شخصی پی برد.»
نکته جالب در این است که ما معمولاً می‌توانیم حالت چهره خودمان را کنترل کنیم اما کنترل خاصی روی حرکت پاهایمان نداریم. به همین دلیل پاهای ما به راحتی می‌توانند شخصیت مارا فاش کنند.

این محقق معتقد است مردم برای این که متوجه شوند کسی دروغ می‌گوید یا نه به چهره و چشمان او نگاه می‌کنند، اما بسیاری با کنترل چهره‌شان، دروغ‌گویی‌شان را پنهان می‌کنند، ولی از کنترل پاهایشان غافل اند. یکی از بهترین روش‌ها برای پی‌بردن به دروغ‌گویی کسی، توجه به پاهای اوست. زمانی که کسی دروغ می‌گوید، به طور غیر عادی پاهای خود را بدون حرکت نگه می‌دارد، در حالی که بسیاری از مردم بر این باورند که پاها هنگام دروغ گفتن به دلیل عصبی بودن شخص بیشتر حرکت می‌کنند؛ اما این موضوع کاملاً برعکس است، یعنی زمانی که کسی دروغ می‌گوید در حال سرکوب کردن یک احساس خوب است. این شخص به طور کاملاً غیر ارادی این کار را با پاهای خود انجام می‌دهد.

کد خبر 97303

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز