دوشنبه ۶ آذر ۱۳۸۵ - ۱۹:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: عراق آبستن خبرها و احتمالاً رخدادهای جدیدی است.

افزایش کشتارها به ویژه کشتار شیعیان شهرک صدر و متعاقب آن حمله به تعدادی ازمساجد اهل تسنن نه تنها اعتراضاتی را نسبت به فقدان امنیت در کشور و ناتوانی مقامات دولتی در اداره کشور  بوجود آورده بلکه از این حوادث گروهی در صدد بهره‌برداری سیاسی هستند.

دیروز روزنامه القدس‌‌العربی چاپ لندن به نقل از مقامات امنیتی ناشناس عراقی هشدار داد که دولت مالکی دیگر توانی برای مقابله با خشونت‌ها و هرج‌و‌مرج در کشور ندارد.آنها با ارائه شواهدی از کشتارها و اغتشاشات در اقصی نقاط عراق هشدار دادند که این وضعیت منجر به بروز جنگ داخلی در عراق خواهد شد.

به موازات این خبر روزنامه الخلیج دیروز نوشت که مقامات بلندپایه عراقی و آمریکایی هشدار داده‌اند که درگیری‌ها در شهرک صدر ادامه خواهد یافت و تداوم آن می‌تواند بحران جدی امنیتی در عراق بوجود آورد.

در این خبر پیکان حملات بیشتر به سوی مقتدا صدر رهبر جنبش المهدی و نوری مالکی نخست وزیر عراق است.خبرها به گونه‌ای است که از سویی باید به مقابله جدی با صدر پرداخت چرا که او را از قدرتمندترین نیروهای شبهه نظامی مخالف دولت و حضور اشغالگران قلمداد می‌کنند به گونه‌ای که حتی وی به نوری مالکی هشدار داده که اگر در اردن با جرج بوش دیدار کند،هواداران و نمایندگانش را از پارلمان خارج خواهد کرد و به موازات آن این خبر‌ها همگی فضایی ازناتوانی نوری مالکی در اداره کشوررا ترسیم می‌کند.

از مدتی پیش بخشی از جناح‌های شورشی و تعدادی از مقامات عربی نارضایتی خود را نسبت به اقتدار شیعیان در عراق اظهار داشته‌اند و اخیراً مقامات آمریکایی از جمله دیک چنی و پیش از وی جیمز بیکر گفت‌و‌گو‌هایی با مقامات عربی در خصوص عراق و آینده آن داشته‌اند.

ترکیب این خبرها نشانگر آن است که عراق آبستن حوادث جدیدی است.

در این شرایط دیروز نوری مالکی نخست‌وزیر،جلال طالبانی رئیس‌جمهور و مشهدانی رئیس مجلس عراق که به نوعی می‌توان آنها را نمایندگان شیعیان،کردها و اهل تسنن عراق نام برد طی بیانیه مشترکی با محکوم کردن ترورها و جنایات اخیر در عراق خواهان شناسایی و دستگیری تروریست‌هاشدند.

این سه شخصیت عراقی در حالی خواهان دستگیری تروریست‌ها شدند که خوداز مسئولان ارشد عراقی برای حفظ امنیت در عراق هستند.

به این ترتیب به نظر می‌رسد که این مقامات عراقی عملاً قدرتی در برقراری امنیت و اجرای طرح‌های امنیتی در عراق ندارند.

کد خبر 9561

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز