همشهری آنلاین: رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق، پیشنهاد کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل برای تشکیل کنفرانسی بین المللی در مورد عراق،را رد کرد و آن را غیرقانونی و غیرعقلایی خواند.

به گزارش خبرگزاری ها، سید عبدالعزیز حکیم در کنفرانسی خبری در امان قبل از عزیمتش به آمریکا، با انتقاد از درخواست سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس بین‌المللی بررسی اوضاع عراق اظهار داشت: ما معتقدیم که پیشنهاد کوفی عنان دبیرکل سازمان ملل متحد مبنی بر تشکیل کنفرانس بین‌المللی در مورد عراق ، غیرواقعی ، نادرست و غیرقانونی است.

وی افزود: در فرایند سیاسی در عراق ، پارلمان و دولت شکل گرفت که به دلیل داشتن پایگاه مردمی وسیع و با پشتوانه 12میلیون رای دهنده عراقی، قویترین دولت‌های منطقه محسوب می شود لذا عاقلانه و درست نیست که مسایل و موضوعات مردم عراق را در کنفرانس‌های بین‌المللی دنبال کنیم.

حکیم که ریاست ائتلاف واحد عراق، بزرگترین فراکسیون پارلمانی را بر عهده دارد، گفت: ما معتقدیم که راه حل در بغداد نهفته است نه در کنفرانس‌های خارج از عراق. بررسی موضوعات مربوط به عراق در چارچوب یک کنفرانس بین المللی به هیچ عنوان موجه و منطقی نیست.

وی افزود: می‌توان چنین کنفرانس‌هایی را برای حمایت از دولت عراق برگزار کرد اما اینکه این کنفرانس‌ها به جای دولت عراق تصمیم گیری کنند، پذیرفتنی نیست.

حکیم تصریح کرد، مشکل کنونی عراق مشکل سیاسی است نه مشکل مذهبی، دینی و طائفه‌ای، زیرا تاریخ عراق از سال‌ها پیش شاهد هم زیستی مسالمت‌آمیز میان طوائف مختلف عراقی بوده است.

وی همچنین هر گونه مقایسه اوضاع عراق با دیگر کشورها مثل افغانستان یا کشورهای جنوب آفریقا را رد کرد و در این باره به محبت، برادری، روحیه مشارکت و خویشاوندی میان شیعیان و اهل سنت در عراق اشاره کرد.

کوفی عنان دبیر کل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه برگزاری کنفرانس بین المللی صلح در مورد عراق با مشارکت تمامی گروههای درگیر در عراق را خواستار شده بود.

کد خبر 9934

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز