چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۸۵ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درپی بروز شایعاتی مبنی بر تلاش مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق برای تضعیف نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور و نیز انتشار اخباری مبنی بر موافقت عبدالعزیز حکیم با خارج کردن مقتدا صدر از ائتلاف دولتی در عراق، روز چهارشنبه 22 آذر حکیم به تکذیب همه این شایعات پرداخت.

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در گفت‌وگو با روزنامه الزمان چاپ لندن گفت: ما همچون مالکی معتقد به انجام برخی تغییرات در دولت هستیم اما این به معنای ضعف و ناکارآمدی دولت نیست.

وی تأکید کرد که از دولت فعلی عراق حمایت می‌کند.وی همچنین گفت: اظهاراتی که از جانب ما درباره موضوع تغییر حکومت عراق و دورساختن مقتدا صدر از قدرت و حکومت گفته شده است، واقعیت ندارد.

حکیم اظهار داشت: مجلس اعلای عراق همچنان از ائتلاف یکپارچه حمایت و آن‌را تأیید می‌کند. وی که پس از دیدار با تونی بلر، نخست‌وزیر انگلستان در این مصاحبه شرکت کرده بود، گفت: افراطیون وصدامی‌ها دشمنان واقعی عراق هستند و ما نمی‌توانیم با آنها آشتی کنیم و آنها نیز نمی‌توانند با مردم عراق آشتی کنند.

بنابراین هیچ راهی جز مقابله با آنها وجود ندارد. به نظر می‌رسد این اظهار صریح حکیم پاسخی به طرح دعوت از صدامی ها برای شرکت در کنفرانس آشتی ملی بوده است. آمریکایی‌ها و تعدادی از کشورهای عرب اصرار دارند که در گفت‌وگوی مربوط به آشتی ملی در عراق از این عناصر نیز دعوت شود اما شیعیان و کردهای عراق بارها آن‌را رد کرده‌اند.

رئیس مجلس اعلای انقلاب اسلامی عراق در این مصاحبه همچنین خبر از تشکیل یک حزب فراگیر و جدید در این کشور داده و گفت: گفت‌وگوهایی میان مجلس اعلا وحزب اسلامی ائتلاف کردستان عراق با هدف تشکیل حزب سیاسی جدید در این کشور صورت گرفته تا بدین ترتیب بر خفقان طوایفی در عراق فائق آیند.

عراق، طرح امنیتی جدید به آمریکا ارائه کرد

در همین حال یک روزنامه آمریکایی در گزارشی از ارایه طرح جدید امنیتی توسط عراقی‌ها به آمریکا خبر داد که در آن درخواست شده نقش اول برقراری امنیت در پایتخت این کشور به دست نیروهای امنیتی عراقی سپرده شود.

نیویورک تایمز در این باره گزارش داد، بنا بر طرح عراق نیروهای آمریکایی نقش حاشیه‌ای در پایتخت این کشور ایفا خواهند کرد.

موفق الربیعی مشاور امنیت ملی عراق در مصاحبه‌ای گفت که این طرح در دیدار 30 نوامبر میان نوری مالکی، نخست‌وزیر این کشور با جرج بوش، رئیس جمهوری آمریکا در اردن ارایه شد.

ربیعی تاکید کرد: «به نظر من بسیار مهم است که آنها [نظامیان آمریکا] کمتر در دید باشند و از حضور خود بکاهند. آنها باید در حومه بغداد عمل کنند.»

گوردون جاندرو یکی از سخنگویان شورای امنیت ملی آمریکا نیز در این باره گفت که ژنرال جرج کیسی فرمانده ارشد ارتش آمریکا در عراق در حال ارزیابی طرح است.

در تداوم عملیات تروریستی در عراق دیروز 45 غیرنظامی در بغداد کشته و مجروح شدند. به گزارش خبرگزاری‌ها بر اثر انفجار یک اتومبیل بمب‌گذاری شده در نزدیکی مسجدی در منطقه شیعه نشین کمالیه در شرق بغداد پیش از 15 تن کشته و 30 تن دیگر مجروح شدند.

یک روز پیش از آن نیز انفجار بمب در این شهر منجر به کشته و مجروح شدن بیش از 120 نفر شد.

در کرکوک نیز انفجار دو کامیون بمب‌گذاری شده منجر به قتل 19 نگهبان تأسیسات نفتی شد.

از سوی دیگر ارتش آمریکا دیروز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که 5 تفنگدار دریایی این کشور که سه تن از آنها پیش‌تر مجروح شده بودند، کشته شدند.

کد خبر 10919

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز