مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۸ - ۱۲:۴۸
۰ نفر

نیره بهتری: رسیدن ماه مهر و شلوغ شدن مترو دلیلی بود تا مدیران شهری برای ساخت‌وساز خطوط مترو دست بجنبانند، اما با جیب خالی که هیچ کاری از پیش نمی‌رود.

 ازدحام جمعیت مسافران مترو و تاخیر قطارهای مترو در خطوط شلوغ، قطعا مشکل شما نیز در این روزها بوده‌است، اما بد نیست از اظهارنظر قابل تامل برخی مسئولان در مورد  توسعه سریع مترو و واکنش برخی نمایندگان مجلس درخصوص این اظهارات هم مطلع شوید.

ما آدم‌ها موجودات عجیبی هستیم. یک روز از ترافیک و هجوم ماشین‌ها آن‌چنان به ستوه می‌آییم که حتی حرف از حمل‌ونقل هوایی و ساختن ریل روی هوا می‌زنیم. روز دیگر که توسعه آن‌بار مالی برایمان دارد، حتی حمل‌ونقل زیر‌زمینی‌اش را هم منکر می‌شویم؛ چه برسد به زمینی و هوایی! نه این‌که خدایی‌ناکرده بخواهیم بگوییم حمل‌ونقل هوایی ایرادی دارد! نه! فقط می‌خواهیم بگوییم دنیا چه بی‌وفا شده!

همین مترو خودمان که تا دیروز روزی هزاران هزار مسافر را از این سر شهر تا آن سر شهر می‌برد و همه به‌به و چه‌چه می‌کردند و دوستش داشتند را درنظر بگیرید. آن زمان  هیچکس فوایدش را منکر نمی‌شد، اما در همین چند روز که کمی ‌با مشکل مواجه شده‌است و نیاز به پول پیدا کرده، بی‌وفایی دنیا به جایی می‌رسد که اصلاً حاضرند مترو را منحل کنند و آن را فقط دارای  فواید لوکس و بدون استفاده بدانند.

اصلاً می‌دانید چیست؟ این‌جا هیچ مشکلی وجود ندارد فقط کمی‌از پاک کردن صورت مساله‌ها در عذابیم! انگار عادت کرده‌ایم در مواجهه با هر موضوعی قبل از هر تلاشی برای حل مشکل، صورت مساله را پاک کرده و مشکل را به کل فراموش کنیم!

 این‌روزها زیرِ زمین هوا خراب است! واگن کم نیست. قطعه زیاد است. فقط نمی‌خواهیم مردم به لوکس‌بازی‌هایی مثل مترو و این حرف‌ها عادت کنند. شاید با توجه به ترافیک تهران، واقعا وقت زیادی را برای ساخت مترو در اختیار داشته باشیم، ولی ما زیادی عجله می‌کنیم. شاید هم اتوبوس از مترو برای جابه‌جایی 11میلیون مسافر در روز بهتر باشد!

ماهی به دمش رسیده...

«ماهی به دمش رسیده و باید هر چه زودتر قدم‌های آخر برداشته شود». این اصطلاحی است که سیدمحمدجواد ابطحی، نماینده کلان‌شهر اصفهان و عضو کمیسیون شوراهای مجلس هشتم شورای اسلامی‌ درخصوص پروژه مترو تهران به کار می‌برد و ادامه می‌دهد: احداث مترو در کلان‌شهر تهران با چند هدف مجزا طراحی و اجرا شد.

زمانی که از فرانسوی‌ها برای طراحی خطوط مترو پایتخت دعوت شده بود، پیش‌بینی استفاده از مترو به عنوان پناهگاه نیز مطرح بود. البته مکانیک خاک و سنگ این شهر، هزینه و زمان زیاد برای ساخت مترو ازجمله مشکلات و موانع سر راه هستند، اما آن‌چه حایز اهمیت است رسیدن به پایان این پروژه می‌باشد.

استقبال خوب مردم، سرعت جابه‌جایی بالا، امنیت و ایمنی زیاد و امکان جابه‌جایی روزانه یک میلیون نفر از ویژگی‌های این وسیله نقلیه عمومی‌است که مزید بر علت اتمام این پروژه بزرگ است. او هم‌چنین با اشاره به نظر موافق نمایندگان مجلس بر ضرورت توسعه خطوط مترو توضیح می‌دهد:

به تازگی طرح اختصاص مستقیم 2میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی به مترو کلان‌شهرها در مجلس مطرح شد که با نظر موافق نمایندگان راهی صحن شده است و امیدواریم به‌زودی در صحن مطرح شده و رای بیاورد تا به‌جز اتمام پروژه مترو تهران، مترو مشهد و اصفهان نیز راه‌اندازی شود.

بداخلاقی‌های سیاسی و گم شدن مصلحت عمومی

«تبصره3 قانون بودجه سال87 و قوانین حمل‌ونقلی تاکید بر توسعه حمل‌ونقل عمومی‌دارند که دولت، مجلس و شهرداری‌ها در این موضوع متفق بوده و با یکدیگر تفاهم دارند». دکتر حسین نجابت، نماینده کلان‌شهر تهران در مجلس هشتم شورای اسلامی ‌با اشاره به منشا گفته‌های برخی مسئولان درخصوص عدم ضرورت توسعه مترو می‌گوید:

عدم امکان تامین اعتبار خارجی لطمه شدیدی به روند توسعه مترو در کلان‌شهر تهران زده که در همین ارتباط مجلس 2سال پیاپی امکان برداشت یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی را به مترو تهران داد، اما به دلایلی محقق نشد. از سویی بداخلاقی‌های سیاسی ضربات سختی را به مقوله توسعه حمل‌ونقل عمومی‌ و به‌خصوص قطار شهری وارد کرده که در همین راستا جلسات متعددی را در مجمع تهران برگزار کردیم که نتیجه خاصی نداشت.

عضو کمیسیون انرژی مجلس هشتم با اشاره به این‌که مترو و حمل‌ونقل عمومی‌ موضوعی برای بازیچه شدن نیست، ادامه می‌دهد: انعکاس اخبار مترو در رسانه‌ها کاملا نشان‌دهنده برخورد جناحی با این مقوله است، اما باید بدانیم حقایق و مهم‌تر از آن مصلحت عمومی ‌را در این میان گم کرده‌ایم. نجابت که به دلیل سرعت جابه‌جایی مترو، در هفته یکی، دو روز مسافر قطار شهری است، می‌گوید: نادیده گرفتن محاسن مترو بی‌انصافی است. بهتر است واقعیت موجود را نادیده نگیریم.

مترو، بهترین وسیله حمل‌ونقل عمومی

«مترو در میان وسایل نقلیه عمومی‌امتحان خود را پس داده و به عنوان بهترین وسیله حمل‌ونقلی مورد تایید است». اسماعیل کوثری، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی‌ بر خلاف اظهارات سردار رویانیان مبنی بر عدم ضرورت توسعه سریع خطوط مترو در کلان شهر تهران معتقد است:

« به‌رغم احداث بزرگراه‌ها و تونل‌های متعدد در سطح شهر تهران، اما هم‌چنان ترافیک پایتخت به عنوان دغدغه اصلی مردم این شهر مطرح است و در این میان حمل‌ونقل ریلی راه‌حل بسیار مناسبی برای رفع معضل ترافیک خواهد بود». عضو فراکسیون شوراها و سیاست شهری مجلس هشتم با تاکید بر این‌که زمان بسیار زیادی تاکنون صرف ساخت مترو شده توضیح می‌دهد:

 گرچه احداث خطوط مترو در کلان‌شهر تهران از سال‌های دور آغاز شده، اما طی چند سال اخیر پیشرفت خوبی را شاهد بودیم و تلاش می‌کنیم تا بودجه مترو را برای توسعه سایر خطوط افزایش دهیم تا باری از دوش ترافیک سنگین پایتخت برداشته شود.

این در حالی است که بودجه موردنیاز برای احداث مترو در توان دولت نیست. او هم‌چنین با اشاره به جلسه اخیر مجلس با شهرداری و دولت ادامه داد: مجری پروژه مترو باید نیازهای توسعه قطار شهری را به سیاستگذار ابلاغ کند، مجلس هم با تمام توان از آن حمایت خواهد کرد.

باید به زیرزمین پناه ببریم

موقعیت جغرافیایی تهران، ساکنان ابتدایی این شهر را ناچار به زیرزمین‌نشینی کرده بود. در سال‌های ابتدایی شکل‌گیری این شهر خانه‌ها در اعماق زمین ساخته می‌شدند و به مرور زمان پایتخت‌نشینان به طبقات بالاتر صعود کردند، اما این روزها ترافیک و شلوغی کلان‌شهر تهران دیگربار مدیران شهری را به گذشته برگردانده است.

نماینده اقلیت دینی ایرانیان آشوری و کلدانی مجلس هشتم با اشاره به انتقال حمل‌ونقل به زیر زمین تاکید می‌کند: طرح زوج و فرد، طرح ترافیک، ممنوعیت‌های عبورومرور، سهمیه‌بندی سوخت و اقداماتی از این دست کمک زیادی به رفع معضل ترافیک تهران نکرد. گویا دیگر هیچ جایی روی زمین باقی نمانده است و باید مثل گذشتگان‌مان به زیر زمین پناه ببریم.

یوناتن بت‌کلیا درخصوص گرانقیمت و لوکس شمره شدن مترو از سوی برخی مسئولان خاطرنشان می‌کند: همه ساکنان پایتخت از شلوغی و ترافیک این شهر به تنگ آمده‌اند و تنها چاره ما توسعه خطوط مترو در زیر زمین است.

چنان‌چه در برخی شهرهای بزرگ دیگر کشورها نیز، با راه‌اندازی متروهای دوطبقه و ساخت تونل، حمل‌ونقل به زیرزمین منتقل شده و روی زمین جایی برای تردد تعداد کمی ‌از وسایل نقلیه شخصی و اتوبوس‌هاست. حتی روی تابلوی ایستگاه‌های این اتوبوس‌ها، ساعت دقیق حرکت از مبدا و رسیدن به مقصد هم به نمایش گذاشته می‌شود. 

همشهری مسافر

کد خبر 95176

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز