مدیرعامل شرکت تعاونی پیشگامان کویر یزد گفت: در جریان حضور در مزایده بلوک 51 درصدی مخابرات و حذف ناگهانی از این مزایده به دادگاه شکایت و از سازمان خصوصی‌سازی طلب 15میلیارد تومان خسارت کرده‌ایم که باید تا امروز به این شکایت جواب داده شود.

محمدرضا رضایی‌نژاد در گفت‌وگو با فارس تاکید کرد: در پی حذف ناگهانی و غیرمنتظره شرکت‌تعاونی پیشگامان کویر یزد از مزایده بلوک 51درصدی مخابرات به دادگاه شکایت کرده‌ایم و خواهان دریافت خسارت از سازمان خصوصی‌سازی شده‌ایم.

وی ادامه داد: براین اساس در 6آبان اظهاریه دادگاه به سازمان خصوصی‌سازی‌ ارسال شده و این سازمان باید امروز به این موضوع پاسخ دهد تا از شکایت خود صرف‌نظر کنیم. ما خواهان احقاق حق سهامداران هستیم. کاری به شرکت مخابرات و خریداران و بورس نداریم و نمی‌خواهیم با لغو معامله بلوک 51 درصدی مخابرات بازار سهام به هم بریزد.

مدیرعامل شرکت تعاونی کویر یزد در برابر این سؤال که خسارت مدنظر چه مبلغ و شامل چه مواردی است، توضیح داد: مبلغ خسارت درخواستی 15 میلیارد تومان است که شامل 820 میلیون تومان هزینه‌های سفته، 400 میلیون تومان هزینه‌های بانکی و بخش اعظمی از آن مربوط به سهامداران است که در قبال حضور این شرکت تعاونی در مزایده مربوطه قبول ریسک کرده‌اند.

رضایی‌نژاد ادامه داد: حدود 30سهامدار این شرکت تعاونی اقدام به وثیقه‌گذاشتن دارایی‌های خود نزد بانک‌ها کرده‌اند. درصورتی که ما بازنده مزایده مخابرات می‌شدیم این ریسک مربوط به ما می‌شد اما چون به‌طور ناگهانی و غیرمنتظره از این مزایده کنار گذاشته شدیم خواهان دریافت خسارات وارده به سهامداران شرکت هستیم.

وی تأکید کرد: با توجه به این موضوع از سازمان خصوصی‌سازی به دادگاه شکایت کرده‌ایم و دادگاه نیز رأی داده که سازمان خصوصی‌سازی باید در این مورد پاسخگو باشد. این در حالی است که در برابر اخذ مجوزهای لازم برای حضور در مزایده مخابرات، در ساعات خارج از وقت اداری به‌طور ناگهانی حذف شدیم.

رضایی‌نژاد تأکید کرد: ما فقط و فقط به‌دنبال حقوق از دست رفته سهامداران و خسارات وارده به شرکت هستیم و حاضریم حتی از طریق دریافت سهام از این موضوع بگذریم. متن شکایت و اظهاریه مربوطه، به رئیس شورای رقابت ارسال شده است.

شکایت در شورای رقابت قابل بررسی است

رئیس شورای رقابت هم در این باره گفت: تاکنون شکایتی از سوی شرکت تعاونی پیشگامان یزد به شورای رقابت نرسیده، اگر هم بعد از کارشناسی‌های صورت گرفته و نظر شورای رقابت قرار بر لغو معامله بلوک 8 میلیارد دلاری مخابرات باشد این شورا می‌تواند نسبت به لغو معامله حتی با قطعی شدن این معامله اقدام کند.

جمشید پژویان در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این پرسش که آیا شکایتی از سوی شرکت تعاونی پیشگامان یزد از سازمان خصوصی‌سازی‌ را دریافت کرده یا خیر؟ گفت: تا این لحظه چنین شکایتی را دریافت نکرده‌ام، چون از یک طرف در مسافرت هستم و از طرف دیگر شورای رقابت دفتر و مکانی ندارد که متنی به آنجا ارسال شود.

او در واکنش به این پرسش که در برابر شکایت این شرکت از سازمان خصوصی‌سازی و احراز نظر شورای رقابت، تکلیف قطعیت معامله بلوک 50 درصد به علاوه یک سهم مخابرات تا دوشنبه چه می‌شود؟ پاسخ داد: این موضوع به کار کارشناسی و بررسی آن توسط شورا نیاز دارد و فرقی نمی‌کند که این معامله قطعی شود یا خیر.

اگر شورا بعد از بررسی‌های همه‌جانبه به این نتیجه برسد که در این معامله مشکلی وجود داشته، می‌تواند حتی بعد از قطعیت معامله اقدام به لغو آن کند.پژویان ادامه داد: شورای رقابت تاکنون جلسه‌ای را برگزار نکرده و اگر موضوعی باشد قدم به قدم اطلاع رسانی خواهم کرد.

وی در برابر این سؤال که شورای رقابت چه زمانی تشکیل جلسه می‌دهد؟ پاسخ داد: حدود 20‌تا‌25‌روز دیگر نخستین جلسه شورا برگزار می‌شود و هرگونه اظهارنظری فقط از طرف شورای رقابت معتبر است.

گزارش مجلس درباره سهام مخابرات

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 مجلس شورای اسلامی هم گفت: گزارش این کمیسیون درخصوص سهام مخابرات این هفته یا هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با ایسنا، ‌با بیان اینکه این گزارش تقدیم شده است و در نوبت قرائت در صحن علنی قرار دارد، عنوان کرد: ما در این گزارش ابعاد قضیه و اشکالات را مطرح کرده‌ایم.

فولادگر با بیان اینکه شرکتی که برای واگذاری این سهام رد صلاحیت شده اگر بر شکایت خود مصر باشد این مسئله باید در شورای رقابت مطرح شود، گفت: شورای رقابت تنها مرجع ابطال قبل از واگذاری است.

رئیس کمیسیون ویژه اصل 44 با بیان اینکه تا 18 آبان فرصت برای واریز 20 درصد از پول وجود دارد، خاطرنشان کرد: اگر در این زمینه هم کاری انجام نشود سازمان بورس می‌تواند پروانه را لغو و امتیاز آن را باطل کند.

فولادگر با اشاره به اینکه این مسئله که در کل برای واگذاری سهام مخابرات فضای رقابتی وجود داشته است یا خیر؟ و یا بخش خصوصی به معنی واقعی کلمه وارد کار شده است، مباحثی است که در گزارش کمیسیون ویژه به آن توجه شده است، گفت: پس از قرائت این گزارش در صحن علنی مجلس، همه‌ مسائل بهتر مشخص خواهد شد.

معامله مخابرات، روز دوشنبه قطعی می‌شود

اما در کنار این تحولات مدیر بازار شرکت بورس گفت: شواهد نشان می‌دهد معامله بلوک 50درصد به‌علاوه یک سهم مخابرات تا روز دوشنبه قطعی می‌شود.

علی صحرایی در گفت‌وگو با فارس، افزود: براساس شواهد موجود، بزرگ‌ترین داد و ستد سهام شرکت‌های بورسی و اجرای اصل 44 تا دوشنبه جاری قطعی می‌شود.وی ادامه داد: خریدار سهام مخابرات به ارزش 8میلیارد دلار (کنسرسیوم اعتماد مبین) نسبت به طی مراحل مربوط به ارائه ضمانت نامه و وکالت نامه، وثیقه و تعهدات و انعقاد قرارداد با سازمان خصوصی‌سازی‌ اقدام کرده  است.

به‌گفته صحرایی20 درصد وجه نقد معامله بلوک مدیریتی مخابرات (حدود 1568 میلیارد تومان) باید به حساب شرکت سپرده‌گذاری مرکزی واریز شود. از سوی دیگر خریدار بلوک مخابرات حداکثر تا ساعت 16 روز دوشنبه 18 آبان ماه فرصت دارد تا نسبت به ارائه مدارک به شرکت بورس مبادرت ورزد.

کد خبر 94666

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز