دوچرخه: با وجود تمدید فرصت شرکت در فراخوان انتخاب ماه‌ترین شعرهای ماه تابستانی، تعداد رأی‌های رسیده به دوچرخه چندان قابل‌توجه نبود و از طرف دیگر، نزدیک بودن رأی‌های شعرها، مانع از آن شد که شعری به صورت قاطع به عنوان ماه‌ترین شعر ماه تیر، مرداد و شهریور معرفی شود.

با تشکر از همۀ نوجوانانی که در انتخاب شعر ماه در سه ماهه تابستان شرکت کردند، گزیده‌ای از نظرهای نوجوانان را در ادامه می‌آوریم.

* لیلا کلانتری (رشت): یکی از زیباترین بخش‌های شعر «گیلاس‌های خنده فراوان‌اند» (سپیده اصلاحی) آنجاست که شاعر از مخاطب خود می‌خواهد گیلاس‌های خنده را جایگزین بادام تلخ کند.

* سپیده توکلی (کرج): کوتاه بودن شعر «مربع» (هدا حدادی) به جذاب شدن آن کمک می‌کند و تشبیه مشکلات به گوشه‌های تیز مربع نیز بسیار تازه است.

* فرزاد زارع‌زاده (تهران): در شعر «شیر-گل»(مهدیه نظری)،نشستن کلمه‌های متضاد «شیر» و «گل» در کنار هم ترکیبی زیبا خلق کرده است.

* علی صوفی سلیم (اشنویه): شعر «عطر سیب» (فاطمه ناظری) صمیمانه مخاطب را با خود همراه می‌کند و پرداختن به موجودی نیمه آدم و نیمه فرشته، فضایی معماگونه خلق کرده است.

* ارغوان باقرنیا (تهران): به نظرم نقطۀ قوت شعر «خلأ» (زیتا ملکی) در شروع آن و توصیفات مناسب و بجا برای یک خانۀ بی‌مادر نهفته است. البته تا پایان شعر مخاطب نمی‌فهمد که شاعر دربارۀ مادر صحبت می‌کند و تازه در بخش پایانی شعر متوجه این نکتۀ غافلگیرکننده می‌شود.

* نیلوفر شهسواریان (تهران): شعر «کفش‌های تو، آرزوی من» (زهرا خانی) با این که اسم چندان جذابی ندارد، از عاطفه‌ای قوی برخوردار است و درضمن هیچ کلمۀ اضافی‌ای نیز در آن پیدا نمی‌شود.

* رویا سکوتی (تهران): شعر «بهانۀ بودن» (حسینعلی مکوندی) تصویرهای زیبایی دارد و به این ترتیب حس تازه‌ای را به مخاطب منتقل می‌کند.

* پریا پورزند (تهران): نقطۀ قوت شعر «درخت خسته» (عباسعلی سپاهی یونسی) در پرسشی است که مشخص نیست شاعر آن را از چه کسی می‌پرسد. لحن کودکانۀ این پرسش زیباست و مخاطب به یاد کودکی می‌افتد که سراغ از اسباب‌بازی‌اش می‌گیرد.

* یاسمن رضائیان (تهران): چیزی که بیش از هر چیز در شعر «دلم تنگ» (هدا حدادی) نمایان است، حسی است که شاعر موفق به انتقال آن شده است.

کد خبر 94361

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز