«مرکز رشد و توسعه کارآفرینی شهرداری منطقه در دومین جشنواره اوقات فراغت در 4 بخش رتبه‌های برتر شهر تهران را از آن خود کرد.»

این خبر چهارشنبه هفته گذشته و پس از بازگشت کارآفرینان منطقه از جشنواره‌ای در برج میلاد، در حالی مطرح شد که مرکز کارآفرینی منطقه در سال‌های گذشته هم رتبه‌های برتر شهر تهران را پس از ارزیابی‌های ستاد کارآفرینی به دست آورده بود.

اکنون 3 سال از راه‌اندازی مرکز کارآفرینی منطقه می‌گذرد و در این مدت فعالیت‌های مختلفی مانند ایجاد خانه‌های کارآفرینی، راه‌اندازی بازارچه‌ها، برپایی کلاس‌های آموزشی و همایش‌های مختلف توسط این واحد از معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه انجام شده است.

درباره این فعالیت‌ها و اهداف مرکز از انجام آنها، با «فروغ فرجی» مدیر مرکز رشد و توسعه کارآفرینی شهرداری منطقه گفت‌و‌گو کردیم. او می‌گوید: «اصل کار مرکز حمایت از کارآفرینان دارای ایده و فکر است، اما به دلیل خصوصیات محدوده منطقه 9، ما در بخش اشتغالزایی هم فعالیت کرده‌ایم.

  • مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه با چه اهدافی راه‌اندازی شد؟

هدف جذب کارآفرینان با ایده و فکر و تبدیل آن به یک کسب و کار کوچک بوده است که پس از مدتی، این اهداف گسترش یافتند و زمینه‌ای فراهم شد که علاوه بر حمایت از کارآفرینان، آنها کارهای خود را به دیگران هم آموزش دادند و در واقع به نوعی کارگاه‌های کوچک خانگی هم شکل گرفتند. بنابراین، می‌توان گفت که اکنون مرکز در زمینه اشتغالزایی هم فعالیت می‌کند و از ابتدای سال‌جاری تاکنون برای بیش از 570 نفر توانسته‌ایم کار ایجاد کنیم.

  • آیا خانه‌های کارآفرینی هم همسو با  همین اشتغالزایی شکل گرفتند؟

خانه‌های کارآفرینی با اهداف زیادی شکل گرفتند. ما در نظر داشتیم با راه‌اندازی یک خانه در هر محله، علاوه بر ایجاد اشتغال، زمینه تعامل با شورایاران را فراهم کرده و با برپایی کلاس‌های آموزشی مانند کسب و کار، رایانه و زبان انگلیسی و... آگاهی کارآفرینان را افزایش دهیم، چون اکنون در منطقه کارآفرینانی حضور دارند که برخی از دستاوردهای آنها در کشورهای خارجی به فروش می‌رسد و لازم است که آنها با زبان انگلیسی آشنا شوند یا برای معرفی و تبلیغ محصولات خود نیاز به اینترنت و آشنایی با رایانه دارند که با برپایی کلاس‌های مختلف، امکان شرکت در کلاس‌ها نه تنها برای شهروندان عادی، بلکه برای کارآفرینان هم فراهم شد. بنابراین، اکنون با راه‌اندازی 7 خانه کارآفرینی نه تنها زمینه اشتغال و فعالیت برای کارآفرینان و اهالی ایجاد شده است، بلکه زمینه آموزش را هم ایجاد کرده‌ایم.

  • آیا سمینارها و همایش‌هایی هم که توسط مرکز شما برگزار می‌شود ، برای  ارتقای کارآفرینان است؟

بله، معمولاً سعی شده سمینارها با موضوعات مختلف برپا شود تا برای شهروندان و کارآفرینان تأثیرگذار باشد. مثلاً اواخر تیرماه سمینار روان‌شناسی مثبت کمرویی را داشتیم که در این نشست، حاضران با روش‌های چگونگی برقراری ارتباط با دیگران و تأثیرات کمرویی آشنا شدند یا در همایش خانواده و کارآفرینی کودک، پدران و مادران دانستند که یک کودک هم می‌تواند کارآفرین باشد و با پرورش فکر امکان رشد تفکرات کودکان وجود دارد. در همایشی دیگر هم اهدافی از این دست را پیگیری کردیم.

  • اگر کارآفرینی به مرکز مراجعه کند، شما چه خدماتی به او ارائه می‌دهید؟

در زمینه خدمات، شهرداری امکان حمایت مالی از کارآفرینان را ندارد، اما می‌تواند زمینه‌هایی را به وجود آورد که کارآفرین طرح خود را به اجرا بگذارد. مثلاً با دادن مشاوره، فرد را به تشکیل شرکت تعاونی تشویق می‌کنیم، چون با راه‌اندازی شرکت، کارآفرین می‌تواند از تسهیلات دولتی بهره‌مند شود و حتی بدون واسطه، دستاوردهای خود را به فروش برساند.

البته گاهی اوقات هم به کارآفرینان با راه‌اندازی بازارچه‌هایی، مکانی برای غرفه دستاوردها داده می‌شود. نمونه این بازارچه در منطقه 9 به شکل دائمی در خیابان 21 متری جی وجود دارد و تاکنون در بازارچه‌هایی مانند بانک سپه، جشن رمضان، بوستان شمشیری توانسته‌ایم از کارآفرینان حمایت کنیم.

  • چندی پیش اعلام شد مالکان کارگاه‌های کوچک به مرکز کارآفرینی مراجعه کنند. هدف از این دعوت چه بود و مرکز چه تسهیلاتی برای آنها در نظر گرفته است؟

براساس آمار، کارگاه‌‌های کوچک بسیاری در منطقه وجود دارد که از ترس پرداخت  مالیات و عوارض، مالکان آنها هیچ تابلویی به سردر ملکشان نصب نکرده‌اند. در حالی که مالکان این کارگاه‌ها می‌توانند با مراجعه به مرکز و گرفتن مشاوره، نه تنها کارشان را گسترش دهند، بلکه زمینه فروش دستاوردهایشان را هم فراهم کنند.

  • مرکز کارآفرینی از تابستان امسال خانه خلاقیت را راه‌اندازی کرد. این خانه با چه اهدافی شکل گرفت و چه برنامه‌هایی در آن اجرا می‌شود؟ 

این خانه با هدف شکوفا کردن فکر بچه‌ها راه‌اندازی شد، چون ما معتقدیم برای کارآفرینی باید از کودکان و پیش از دبستان شروع کرد تا با مشخص شدن استعداد افراد، آنها را به سمت شغل آینده هدایت کرد. برای این منظور و با هدف شناسایی افکار کودکان و معرفی مشاغل به آنها، خانه خلاقیت در محله امامزاده عبدالله¨ع© راه‌اندازی شد.

اکنون هم علاوه بر معرفی عملی مشاغل از طریق مراجعه به اماکن مختلف مثلاً بیمارستان‌ها برای معرفی شغل پزشکی، ساختمان‌های در حال ساخت برای معرفی شغل مهندسی و....، کودکان در حضور مربی در بازی‌های مختلف شرکت می‌کنند. البته در آینده در صورتی که مکان بزرگ‌تری برای راه‌اندازی خانه خلاقیت اختصاص یابد در نظر داریم مشاغل را در همان محل به کودکان معرفی کنیم.

  • با توجه به اینکه مرکز کارآفرینی منطقه در احداث خانه‌های کارآفرینی و خلاقیت کودکان، راه‌اندازی بازارچه‌ها، برپایی و شرکت در همایش‌ها، جشنواره‌ها و دوره‌های آموزشی فعالیت داشته و توانسته موفقیت‌هایی را هم به دست آورد، آیا برای آینده برنامه‌های دیگری هم دارید؟

  تمامی این موفقیت‌ها با حمایت‌های شهردار و معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه بوده است و خوشبختانه در سایه این حمایت‌ها و فعالیت‌های کارآفرینی توانسته‌ایم یکی از معضلات اساسی، یعنی بیکاری را در منطقه 9، تا حدودی کاهش دهیم. برای آینده هم در نظر داریم بسته‌هایی آموزشی معرفی مشاغل را داشته باشیم.

همچنان نمایشگاه‌های مختلف را دایر کنیم. با شناسایی تشکل‌های غیردولتی و NGOها و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی به نوعی به کارآفرینان خدمات ارائه دهیم، کارگاه‌های خانگی را شناسایی و آنها را به سمت گسترش هدایت کنیم و مهم‌تر از همه، از کارآفرینانی که ایده‌های جدید و نو داشته باشند، با روش‌های مختلف حمایت خواهیم کرد. البته برای دستیابی به این اهداف و برنامه‌هایی لازم است که شهروندان هم با مرکز همکاری کنند. 

  • مراکز کارآفرینی در چند قدمی همسایه‌هاست

مرکز کارآفرینی شهرداری منطقه تاکنون توانسته علاوه بر فعالیت در داخل مرکز و استقرار تعدادی کارگاه در آن، در خانه‌های کارآفرینی هم کارآفرینان را فعال کند. در این خانه‌ها پس از آموزش به افراد، امکان ایجاد فعالیت با توجه بوجود کارگاه‌ها وجود دارد و اگر فردی به مرکز کارآفرینی مراجعه کند و تخصصی هم داشته باشد، در صورت نیاز مسئولان کارگاه‌ها، به آنها معرفی می‌شود. تاکنون 7 خانه در منطقه راه‌اندازی شده که مالک ساختمان شهرداری یا شخص کارآفرین است. در جدول زیر به نوع فعالیت و محل خانه‌ها اشاره شده است.  

همشهری محله - 9

کد خبر 93925

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز