چهارشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۱
۰ نفر

شاهین تهرانی: حکایت اسیرشدن در هیاهوی شهر آلوده‌ای چون تهران، می‌تواند با یک تولد دردناک آغاز شود.

متولدشدن در شهری مانند تهران، تبعات خاص خود را دارد. مگر می‌توان در تهران زندگی کرد و با واژه‌هایی چون آلودگی ‌هوا، آلودگی صدا، انواع سرطان و بیماری‌های مختلف جسمی و روحی آشنا نبود. با این وصف، آن‌ها که مدیریت اوضاع نابسامان کلان‌شهری چون تهران رابر دوش داریم، لاجرم باید تدبیری هم برای تمام مسایلی که ساکنان پایتخت را تهدید می‌کند، بیندیشند یا برنامه‌ای مدون برای بهبود اوضاع سلامت شهروندان درنظر بگیرند.

بیکاری و بی‌ا‌عتقادی!

یکی از مشکلاتی که شهروندان کلان‌شهرهایی چون تهران با آن دست و پنجه نرم می‌کنند‌، معضلی به نام بیکاری است. حضور میلیون‌ها مهاجری که به امید داشتن روزگار و زندگی بهتر، خانه و زندگی پدری‌شان را در فلان روستا یا شهرستان رها کرده و راهی پایتخت شده‌اند، در کنار تمام جوانان علم‌آموخته‌ای‌ -که برای هر کدام از آن‌ها میلیون‌ها تومان هزینه شده است- که به تازگی از تحصیل در دانشگاه‌ها فراغت یافته‌اند، معضلی به نام بیکاری را رقم می‌زند.

بیکاری به خودی‌خود برای آن‌که انواع و اقسام مشکلات و ناهنجاری‌ها گریبان ‌افراد جامعه را ‌بگیرد، کافی است. می‌گویند که آدم گرسنه، دین و ایمان ندارد و آدم گرسنه لابد بیکار شده که گرسنه مانده است! پس شاید بتوان گفت که آدم بیکار بسیار مستعد است برای آن‌ که آرامش روانی‌اش را هم از دست بدهد.

جشنواره بهار در پاییز

منطقه‌3 شهرداری تهران با شعار کارآفرینی، فعالیت‌های نوین خود را آغاز کرده است. این رویکرد خاص، اولین حرکت جدی خود را در قالب برپایی جشنواره‌ای با عنوان ‌«بهار در پاییز» در معرض دید عموم قرار خواهد داد. این جشنواره که به ‌4زیر‌شاخه تقسیم می‌شود، در واقع محلی است که می‌تواند باعث روبه‌رو شدن «کاریابان» تهران و «کارجویان» شود.

بی‌تردید پرداختن به این جشنواره عظیم نیازمند فضایی به‌مراتب وسیع‌تر است. به‌ویژه  آن‌که هر کدام از زیر‌شاخه‌های این جشنواره به‌تنهایی می‌توانند سرفصل تازه‌ای را گشوده و سرآغازی برای بحث‌های فراوان باشند.

یکی از طرح‌های مهندس جاوید

برای اطلاع‌ یافتن از برنامه‌های شهرداری منطقه‌3 در ارتباط با این جشنواره، با‌‌ مهندس یادگاری، مسئول کارآفرینی این منطقه گفت‌وگو کردیم. وی درمورد طرح ایجاد اتاقک‌های اکسیژن در منطقه‌3 گفت: «این طرح که یکی از طرح‌های خوب و قابل‌توجه آقای مهندس جاوید هاشمی است، در یکی از زیرشاخه‌های جشنواره «بهار در پاییز» طبقه‌بندی می‌شود».

همان‌طور که می‌دانید مشکل آلودگی هوا، یکی از اساسی‌ترین و اصلی‌ترین مشکلات تهران است. بسیاری از کسانی ‌که روزانه بر اثر آلودگی هوا در تهران فوت می‌کنند، اگر به‌موقع به یکی از مراکز درمانی رسانده می‌شدند، می‌توانستند با دریافت اکسیژن، باز هم به زندگی خود ادامه دهند.

ترکیب کارآفرینی و سلامت

طرح ایجاد اتاقک‌های اکسیژن در پارک ملت، فقط نمونه و پایلوتی است از آن‌چه شهرداری این منطقه در پی اجرا و راه‌اندازی آن‌ها در محله‌هایی است که به شدت از آلودگی هوا رنج می‌برند. طبق این طرح و در صورتی که بتوانیم آن را به تولید انبوه برسانیم، می‌توانیم با هزینه‌کردن حدود 400، 500‌هزار تومان، اتاقکی بسازیم که در مناطق آلوده شهری نصب می‌شوند.

این اتاقک که می‌تواند توسط یک یا دو نفر اداره شود در واقع، به نوعی هم برای افرادی که در حیطه علوم پزشکی توانایی و آشنایی دارند، اشتغال‌زایی می‌کند و هم می‌تواند باعث نجات بسیاری از آن‌هایی شود که از بیماری‌های مختلف ریوی و قلبی رنج می‌برند. این طرح در واقع ترکیبی از اداره سلامت شهرداری و بخش کارآفرینی منطقه‌‌3 است و ما امیدواریم این طرح بتواند مانند طرح‌هایی چون پارکبان و پیک موتوری، علاوه‌بر اشتغال‌زایی برای تعدادی از جوانان کشورمان، زمینه را برای بهبود وضعیت زندگی شهروندان تهرانی فراهم کند.

طرح بعدی:‌ سلول‌های گلخانه‌ای

البته همان‌گونه که گفتیم این طرح فقط یکی از طرح‌های منطقه است. مهندس هاشمی که بنیانگذار اولین «فست‌فود درایوینگ» یا همان رستوران های ماشینی تهران در میدان صنعت است، به جز این طرح، یک طرح بسیار خوب دیگر هم دارد که «سلول‌های گلخانه‌ای» ‌نام دارد.

این سلول‌های گلخانه‌ای درواقع کشتزارهای نوینی هستند که به افراد بازنشسته و سالخورده زندگی تازه‌ای می‌بخشد. این طرح هم در جشنواره «بهار در پاییز» در بخش «اولین جشنواره پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌های کارآفرین» ارایه و به مردم شناسانده می‌شود. براساس این طرح افراد بازنشسته می‌توانند گلخانه‌های نوینی در اتاق‌های آپارتمانی خودشان ساخته و در آن‌ها سبزیجاتی چون گوجه‌فرنگی، خیار و بادمجان کشت کنند.

البته این طرح به‌زودی با ساخت سلول‌های گلخانه‌ای مخصوص تولید قارچ‌های خوراکی کامل خواهد‌شد. سلول‌هایی که می‌توانند برای تولید قارچ در مقیاس بالا(بیش از چند‌تن!) به‌کار گرفته شوند و درواقع علاوه‌بر ایجاد یک دلخوشی جدید، منبع در‌آمدی برای خانواده‌ها باشد. هم‌چنین زنان سرپرست خانوار می‌توانند با اختصاص دادن بخشی از اتاق 3 در 4 منزل‌شان به این سلول‌های گلخانه‌ای، درآمد نسبتا خوبی کسب کنند!

20 تا 25‌آبان، پارک ملت!

طرح‌ها آن‌قدر زیبا و امیدبخش بود که هرگز نخواهیم توانست آن را به‌ همان صورتی که بود، تقدیم حضورتان کنیم. اما می‌توانیم برای شما توصیه‌ای داشته باشیم. اگر جویای کار هستید، اگر صاحب طرح تازه‌ای هستید و نگرانی‌هایی چون سرمایه‌گذار و مشکلات بعدی آزارتان می‌دهد، حتما از بیستم تا بیست‌و پنجم آبان ماه جاری، سری به پارک ملت بزنید و از جشنواره «بهار در پاییز» دیدن کنید، چون زیر‌شاخه‌های مختلف این جشنواره بی‌شک برای‌تان جذاب خواهد بود.

شهرداری منطقه‌3، تاکید زیادی بر کمک به صاحبان طرح‌های اشتغال‌زا و درآمدزا دارد. پس اگر شما هم طرحی دارید که می‌تواند علاوه‌بر درآمدزایی، زمینه را برای اشتغال تعدادی از جوانان این مرز و بوم فراهم کند، وقت را از دست ندهید و سری به این جشنواره بزنید.

همشهری مسافر

کد خبر 94828

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز