چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۱
۰ نفر

تبعات رکود و بحران اقتصادی جهان بر اقتصاد کشورمان با افزایش نرخ بیکاری در فصل تابستان نمایان‌تر شد.

نرخ بیکاری در 3فصل متوالی زمستان سال گذشته، بهار و تابستان امسال نسبت به فصول مشابه سال‌های قبل از آن بیشتر شده که بیانگر کاهش اشتغال‌زایی و افزایش بیکاری بخشی از کارگران در واحدهای تولیدی دچار مشکل است.

نرخ بیکاری در زمستان گذشته به 5/12درصد رسید؛ درحالی‌که در زمستان سال 86 برابر با 9/11درصدبود. نرخ بیکاری فصول بهار و تابستان امسال هم به‌ترتیب به 1/11 و 3/11درصد افزایش یافته که نسبت به ارقام 6/9درصد و 2/10درصد فصول مشابه سال قبل بیشتر شده است.

طرح گسترش بنگاه‌های زودبازده، مهم‌ترین طرح اشتغال‌زایی دولت است که سال گذشته به‌علت عدم‌تخصیص تسهیلات بانکی، بسیار کند پیش رفت و یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری، همین عامل بوده است.

براساس گزارش مرکز آمار از نتایج طرح آمارگیری از نیروی کار در تابستان 1388، بررسی نرخ بیکاری افراد 10 ساله و بیشتر نشان می‌دهد 3/11‌درصد جمعیت فعال در این فصل بیکار بوده‌اند. بررسی روند تغییرات نرخ بیکاری حاکی از آن است که این شاخص نسبت به تابستان سال گذشته 1/1‌درصد و نسبت به بهار سال‌جاری 2/0‌درصد افزایش یافته است.

براساس این گزارش، در تابستان امسال 7/39‌درصد جمعیت 10 ساله و بیشتر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند. بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل 7/1‌درصد افزایش و نسبت به بهار امسال 8/0‌درصد کاهش یافته است.

نرخ بیکاری جوانان 15 تا 24 ساله نیز حاکی از آن است که 7/22‌درصد فعالان این گروه سنی در تابستان سال‌جاری بیکار بوده‌اند که نسبت به فصل مشابه در سال قبل 4/0‌درصد کاهش و نسبت به بهار امسال 3/0‌درصد افزایش داشته است.

همچنین بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد استان‌های لرستان با 2/20‌درصد و گیلان با 17‌درصد، بالاترین نرخ‌های بیکاری و استان‌های هرمزگان با 6/3‌درصد و زنجان با 1/6‌درصد، کمترین نرخ‌های بیکاری را در تابستان 1388 به‌خود اختصاص داده‌اند.

بررسی سهم اشتغال ناقص نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال 8/7‌درصد جمعیت شاغل، به دلایل اقتصادی (فصل غیر‌کاری، رکود کاری، پیدانکردن کار با ساعت بیشتر و...) کمتر از 44 ساعت در هفته کار کرده و برای انجام کار اضافی آماده بوده‌اند. در مقابل 2/45‌درصد شاغلین بیش از 49 ساعت در هفته کار کرده‌اند.

بررسی اشتغال در بخش‌های عمده اقتصادی نیز نشان می‌دهد که در تابستان امسال، بخش خدمات با 2/46‌درصد، بیشترین سهم اشتغال را به‌خود اختصاص داده‌است. در مراتب بعدی نیز بخش‌های صنعت با 9/31‌درصد و کشاورزی با 9/21‌درصد قرار دارند.

کد خبر 92827

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز