گروه ادب و هنر: محمدمهدی عسگرپور در نشستی خبری دستاوردهای سفر اخیر سینماگران ایرانی به آمریکا را برای سینمای ایران مثبت ارزیابی کرد

عسگرپور در نشست خبری چهارشنبه گذشته با نمایندگان رسانه‌ها نتایج سفر سینماگران به آمریکا را تشریح کرد. وی گفت: یکی از ویژگی‌های این سفر بازدیدهایی بود که از بخش‌های سینمایی، تولیدی و فنی شد.

به همین منظور از استودیوهای بزرگ آمریکا تا دفاتر خصوصی دیدن کردیم. یکی دیگر از مراکز مورد توجه ما مجتمع‌های سینمایی بود که فروش سالانه یکی از آنها تقریبا بیش از یک سوم فروش کل سینمای ایران است.

مدیرعامل خانه سینما گفت: ما با اعضای هیأت رئیسه اسکار، 2جلسه مهم برگزار کردیم. جلسه اول خوشامدگویی بود که همان روز اول برگزار شد و جلسه بعدی یکروز قبل از برگشت من به ایران بود که خوشبختانه به یک تفاهم دوجانبه رسیدیم و این تفاهمنامه بین من و تام شراک رئیس اسکار به امضا رسید که اتفاق خوبی برای سینمای ایران تلقی می‌شود.

این تفاهمنامه دارای 6 بند شامل، انتقال تجربیات فیلمسازان دوطرف، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در حوزه‌های فنی و بازاریابی و فیلمنامه نویسی و بازسازی فیلم‌های قدیمی ایرانی است.

مدیرعامل خانه سینما درباره ممنوع‌الخروج شدن 2نفر از اعضای این هیأت در فرودگاه امام خمینی گفت: ما در فرودگاه متوجه شدیم که پاسپورت خانم معتمد آریا و آقای میرطهماسب را گرفتند و آنها نمی‌توانند با ما همراه شوند. ما فقط 20 دقیقه فرصت داشتیم برای رفتن یا ماندمان تصمیم بگیریم به همین دلیل با همه گروه مشورت کردیم.

فکر کردیم بازتاب نرفتن مسئول گروه به این سفر خیلی گسترده‌تر است و ما به‌دنبال این بازتاب نیستیم و می‌خواهیم تبادل اطلاعات داشته باشیم. به همین دلیل تصمیم گرفتیم به این سفر برویم اما اینجا یکی از دوستان که در آن زمان پستی نداشتند و حالا دارای منصبی شدند، اعلام کردند که مشکلات این دوستان اقتصادی است و به وزارت امور اقتصادی و دارایی مربوط می‌شود، اما نمی‌دانم چرا برگه‌ای که به آنها دادند، به این وزارتخانه مربوط نمی‌شد؟

عسگرپور در ادامه بیان کرد: ما در سفر مطلع شدیم که این اتفاق برای جعفر پناهی نیز افتاده است. با آخرین پیگیری‌هایی که انجام دادیم متوجه شدیم که پاسخ روشنی به این دوستان داده نشده است.

وی تاکید کرد: وزارت ارشاد حتما باید به خاطر موضوع ممنوع‌الخروج شدن هنرمندان عکس‌العمل نشان دهد. یا این موضوع را حل و یا موضع خود را مشخص کند. این سلب مسئولیت شایسته نیست. این موضوع به ما مربوط می‌شود و باید در این زمینه شفاف‌سازی‌ صورت گیرد.

وی با اشاره به بازتاب این اتفاق در آمریکا گفت: ما تا نمایش گیلانه که در آخرین شب بود منتظر این هنرمندان بودیم که این اتفاق نیفتاد. البته اعضای هیأت اسکار به ما کمک زیادی کردند تا این سفر از نگاه سیاسی مصون بماند.

حساسیت آنها بیشتر از ما بود.سالن‌های نمایش را کاملا کنترل می‌کردند. میزبانان برای ایجاد نشدن بازتاب منفی از این اتفاق به ما کمک زیادی کردند و خیلی محجوب با این موضوع برخورد شد.

عسگرپور در پاسخ به سؤالی درباره صحبت‌های مجید شاه‌حسینی مدیر سابق بنیاد سینمایی فارابی درباره خانه‌سینما، گفت: برای نشان دادن دوستی و یا دشمنی قرار نیست فلسفه بافی شود. افکار عمومی می‌توانند قضاوت کنند.

وی همچنین درباره تغییر و تحولات مدیران سینمایی گفت: نظر خاصی در این باره ندارم. دوستانی که آمدند از مجموعه سینما هستند و احتمالا می‌توانند از همکاری همکاران خودشان بهره‌مند شوند.

شرایط به‌گونه‌ای شده که دیگر ما با معادله یک مجهولی روبه‌رو نیستیم و دایره خودی‌ها تنگ‌تر و غیرخودی‌ها گشادتر شده است. این باعث می‌شود نتوانیم به هم کمک کنیم. باید ببینیم دوستان چطور می‌توانند در قالب یک تیم سینما را فعال کنند.

ماسینماگر هستیم

فاطمه معتمدآریا، جعفر پناهی و مجتبی میرطهماسب، 3 هنرمند ایرانی که به‌تازگی با مشکل خروج از کشور برای حضور در مجامع بین‌المللی مواجه شده‌اند، نامه‌ای منتشر کردند.

در این نامه آمده است: ما ایرانی هستیم. هر یک از ما تنها یک پاسپورت داریم. پاسپورت ایرانی که آرم جمهوری اسلامی بر آن حک شده است. پاسپورتمان را در فرودگاه از ما گرفتند.

ما سینماگریم. در این 30 سال سینماگر شده‌ایم و به واسطه فیلم‌هایمان در مجامع جهانی نماینده فرهنگ و هویت ایرانی خویش بوده‌ایم. هیچ دولتی این هویت را به ما نبخشیده است که بتواند آن را از ما پس بگیرد. ما همواره به فرهنگ کشورمان بالیده‌ایم و آن را در معرض تماشای مردم جهان قرار داده‌ایم ولی اکنون حق عبور از مرزها را از ما گرفته‌اند؛

گلایه‌ای نداریم. حتی نمی‌دانیم به چه اتهامی؛ باز هم گله‌ای نداریم. اما ما می‌خواهیم همچنان سینماگر مستقل ایرانی باقی بمانیم.در تمام طول فعالیت فرهنگی‌مان می‌توانستیم پاسپورت دیگری داشته باشیم؛

اما خواست و اراده ما بر ایرانی بودن و ایرانی ماندن بوده است. دولت این توان را دارد که مانع خروج ما از مرزهای کشورمان بشود؛ اما یادآوری می‌کنیم که هویت ما در گرو پاسپورت‌هایمان نیست.حتی بدون پاسپورت، ما ایرانی هستیم.