جمعه ۲۹ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۷
۰ نفر

گروه ادب و هنر: تداوم سیاست‌های منتهی به رانت‌خواری و اعمال سلیقه، تولید فیلم‌های بازاری نازل یا سفارشی دولتی و نیز فقدان برنامه‌ریزی نمایش، مهم‌ترین نگرانی هایی اظهارشده توسط سینماگران در گردهمایی جامعه اصناف سینمایی کشور بود.

دومین گردهمایی جامعه اصناف سینمایی کشور شامگاه چهارشنبه با حضور 196 تن از اعضای شوراهای مرکزی اصناف خانه سینما برگزار شد، در حالی که نگرانی‌های سینماگران از برخی سیاست‌های تازه معاونت سینمایی، فضای کلی حاکم بر این گردهمایی بود.

در این بین، بیش از همه، سیاست افزایش تولیدات سینما و نحوه اکران آن خودنمایی می‌کرد؛ نکته‌ای که حتی عبدالحسن برزیده را وادار به استعفا از شورای پروانه ساخت کرد.

مدیرعامل خانه سینما در این باره گفت: چند مسئله مبهم با مدیریت جدید سینما به‌وجود آمده که باید در این زمینه‌ها شفاف‌سازی‌ شود. یکی از این مسائل موضوع مطرح شده در مورد تولید بیش از 200 فیلم در سال و اکران فقط 45 اثر از میان آنهاست که این سیاست ‌نگران‌کننده است.

چرا باید بدون برنامه‌ریزی نمایش به سراغ تولید فیلم بدون مجوز نمایش برویم؟ با توجه به سیاستی که اعلام شده اگر قرار نیست فیلمی اکران شود اصلاً به چه دلیل باید تولید شود؟

به گزارش ایسنا، محمدحسین عسگرپور سپس به مسئله شورای پروانه ساخت اشاره کرد و گفت: نکته دیگر براساس آخرین مصوبه هیأت وزیران، شورای پروانه فیلمسازی مرکب از 5 عضو است که 2 نفر از خانه سینما، 2 نفر به پیشنهاد مدیرکل نظارت و یک نفر هم خود مدیرکل نظارت و ارزشیابی است.

حال با توجه به تغییر اعمال شده در وزارت و افراد نه‌تنها هیچ‌گونه رایزنی در این باره با خانه سینما صورت نگرفته که به نامه‌ای هم که 10 روز پیش ارسال کرده و از این موضوع اظهار نگرانی کرده‌ایم، پاسخی داده نشده است.

وی درباره سایر نگرانی‌های جامعه سینمایی کشور نیز افزود: مسئله دیگر شفاف‌سازی وام‌ها و کمک‌های دولتی و عمومی به سینماست تا به این طریق جلوی رانت‌خواری و اعمال سلیقه گرفته شود.

موضوع بیمه بیکاری که 3 سال پیش به وزارت ارشاد ارسال شده بود به نتیجه نرسیده است، حال آنکه در برنامه چهارم توسعه دولت مکلف بوده به این مهم عمل کند.

سال گذشته در دی ماه هم مجددا خانه سینما طرح صندوق بیمه بیکاری را به ریاست‌جمهوری داد تا کوتاهی نهادهای مسئول چون وزارت فرهنگ و ارشاد و رفاه را خود با تامین سرمایه اولیه توسط بودجه عمومی جبران کند که رئیس‌جمهور به 3 وزارت و معاون راهبردی تحت امر خود دستور پیگیری دادند و اینک که من گزارش می‌دهم پس از یک‌سال، آن هم بی‌نتیجه مانده است.

پیش از سخنان عسگرپور، علیرضا رئیسیان، رئیس کانون کارگردانان سینمای ایران نیز درباره فیلم‌های تولیدشده و اوضاع کلی سینمای ایران گفت: این روزها با کمدی‌های سخیفی روبه‌رو هستیم که تنها توجیه تولید آنها بفروش بودن آنها عنوان می‌شود.

در حالی که نمی‌توان تنها با این توجیه هر فیلمی ساخت و سینما را به سطحی‌ترین شکل آن رساند. در حال حاضر ما سینمای دوتکه‌ای داریم، یکی فیلم‌های نازل و بازاری و دیگری فیلم‌های سفارشی دولتی.

همچنین تورج منصوری، عضو هیات رئیسه انجمن فیلمبرداران درباره شرایط فیلمبرداران گفت:20 درصد از اعضای صنف فیلمبرداران سینمای ایران بیکار هستند و از سوی دیگر عده زیادی از افرادی که به عضویت صنف ما در‌نیامده‌اند و یا سابقه ندارند، با عطشی که در زمینه رسیدن به جایگاه‌های بالا در سینما دارند و بدون تجربه و جویای نام وارد عرصه می‌شوند و به این ترتیب وضعیت کارها در سینما به هم می‌خورد و امنیت شغلی وجود نخواهد داشت.

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این زمینه‌ها نشان داده که هیچگاه به‌دنبال استانداردسازی نبوده و صرفا به‌دنبال حواشی کنترلی و نظارت‌های سلیقه‌ای مدیران ارشدش دویده است.

این عدم‌استانداردسازی به نبودامنیت شغلی اهالی صنف تبدیل می‌شود و همین مسئله مشکلاتی را برای اعضای اصناف مختلف به‌وجود می‌آورد.

کد خبر 95670

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز