یکشنبه ۱۵ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۲:۵۴
۰ نفر

همشهری آْنلاین: مراسم تودیع و معارفه وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر شنبه با حضور رئیس‌جمهور در سالن معاونت سینمایی این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و اصحاب‌فرهنگ و هنر حضور داشتند از خدمات محمدحسین صفارهرندی در دوره تصدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قدردانی و دکتر سید محمدحسینی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دهم معرفی شد.


دکتر محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در این مراسم با اشاره به اهمیت وزارتخانه فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: این وزارتخانه مهمترین، پیچیده‌ترین و سنگین‌ترین مسئولیت‌ها را بر عهده دارد و اگر بخواهیم در یک جمله مأموریت این وزارتخانه را بیان کنیم، باید گفت مأموریت وزارت ارشاد عین مأموریت انقلاب اسلامی است و اگر بخواهیم کمی پائین‌تر بیاییم باید بگوییم مأموریت این وزارتخانه روح حاکم بر مأموریت جمهوری اسلامی است؛ چرا که همه انقلاب و نظام اسلامی در خدمت تعالی انسان است و مأموریت اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی بسترسازی و مساعدت برای تعالی انسان‌هاست. رئیس‌جمهور با تأکید بر این‌که وظیفه اصلی انقلاب و جمهوری اسلامی کار فرهنگی است، خاطرنشان کرد: ما 21 وزارتخانه داریم و تنها وزارتخانه‌ای که تمام مأموریت آن مرتبط با انسان، روح انسان و نخبگان است، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. وی ادامه داد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی جزو مهم‌ترین وزارتخانه‌هاست و در واقع مهم‌ترین است؛ چراکه مأموریت نظام اسلامی و انقلاب اسلامی کار فرهنگی است و اگر بخواهیم کار فرهنگی را از مأموریت‌های نظام اسلامی و جمهوری اسلامی بگیریم، دیگر تفاوتی با دیگر نظام‌ها ندارد.[سخنان رئیس جمهور در مراسم تودیع و معارفه وزیران فرهنگ و ارشاد اسلامی]

تعامل با فرهنگیان و هنرمندان را ادامه می دهیم

 دکتر سید محمد حسینی وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی در این مراسم گفت: «قبل از گرفتن رأی اعتماد، جلساتی را با اهالی فرهنگ و هنر داشته‌ام و تا جمعه شب گذشته نیز این جلسات ادامه داشت. باید افق دید را وسیع در نظر گرفت و بر مبنای برنامه پنجم توسعه نقشه راه را ترسیم کرده و به جلو حرکت کنیم.»

حسینی تصریح کرد: با سرمایه‌های انسانی ارزشمندی که در مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حضور دارند و هنرمندانی که در سراسر کشور هستند، جای هیچ‌گونه کمبودی نیست.

وی با بیان این‌که باید همت والایی وجود داشته باشد تا با محصولات فرهنگی – هنریمان، داخل کشور را پوشش بدهیم، ادامه داد: در صورت سهل‌انگاری، تولیدات دیگر کشورها وارد کشور خواهد شد.

وی با اشاره به سابقه آشنایی‌اش از سال 1360 با صفارهرندی، وزیر پیشین ارشاد اظهار داشت: در میادین نبرد با خلوص راسخ ایشان آشنا شدم و امیدوارم بتوانم نقاط قوت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را محکم نموده و اگر ضعف‌هایی وجود دارد، برطرف کنم و همه در این چهار سال بتوانیم خدمت کنیم.

او به حضور رئیس‌جمهور در مراسم تودیع و معارفه اشاره کرد و آن را با وجود مشغله‌های ایشان نشانه اهمیت این وزارتخانه دانست.

پایداری در اصول موجب رونق فرهنگ و هنر می‌شود

محمدحسین صفارهرندی نیز در این آیین گفت: در دوره‌ چهار ساله گذشته، شاهد شکوفایی فرهنگ و هنر کشور بودیم.

وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به زمان شروع مسئولیت‌اش خاطرنشان کرد: افرادی می‌گفتند باید چهار سال دفتر فرهنگ و هنر را بست اما به یمن نگاه مسئولانه و اعتمادی که در نگاه اهالی هنر برانگیخته شد این دوره شاهد شکوفایی هنرمندان بودیم. در سال 86 اوج دوران موسیقی را داشتیم و در تئاتر نیز در پایان این دوره میزان اقبال نسبت به چهار سال قبل سه‌ برابر شده است.

صفارهرندی با اشاره به حوزه‌های مختلف هنری از پیشرفت‌هایی که در حوزه‌های مختلف انجام شده است، یاد کرد و افزود: در حوزه کتاب زمانی که فعالیت‌مان را شروع کردیم، 42 هزار عنوان کتاب در سال تولید می‌شد که در سال 86 به 56 هزار عنوان رسید و در سینما برای اولین‌ بار در حالی که کسی توقع نداشت 120 سالن ساخته و بازسازی شد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی، پایه‌گذاری جشنواره شعر فجر را از دیگر اقدامات دوران مدیریتش در وزارت ارشاد برشمرد.

صفارهرندی در بخش دیگری از سخنانش با تأکید بر این‌که پایداری در اصول موجب رونق فرهنگ و هنر می‌شود، تصریح کرد: درست است که بودجه قرآن را 25 برابر و بودجه مساجد را 20 برابر افزایش دادیم، اما اینها باعث نشد به دیگر عرصه‌های فرهنگ و هنر نرسیم و نتیجه رویکرد اصولگرایانه‌ ما این بود که ذوق‌های زیادی به صحنه آمدند. وی در ادامه با بیان این‌که باید آئین مبتنی بر انقلاب و رهنمودهای رهبری را انتخاب کنید، اظهار داشت: باید با توجه به خواسته عموم مردم میان این دو جمع کوچک محصور نشوید و در مقابل افراد هم به صرف دیدن یک لغزش در رسانه‌ها و این‌که به مقام مسئولی طعنه زده شود، بساط شورش به اهالی فرهنگ و هنر به راه نیندازد.

وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد عموم مردم در این دوره با جلوه‌هایی از هنر دینی آشنا شدند و بسیاری گفتند برای اولین‌ بار پایمان به سینما و تئاتر باز شد و من همان هنگام به هنرمندان گفتم؛ اگر خواهان هنر هستید، بیایید بین هنر با اعتقاد مردم پیوند بزنید و هم‌اکنون سپاسگزارم که این‌کار را انجام دادند.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خطاب به وزیر جدید گفت: شما در میان دو سائقه که یکی خواهان تعطیلی هنر و سانسور و دیگری خواهان آزادی بی حصر و حد لیبرالی است، قرار دارید.

"محمدحسین صفارهرندی" در آیین تودیع و معارف وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نباید در مقابل فشار دو لبه قیچی لیبرال و سانسور شانه خالی کند، اظهار داشت: باید در این وزارتخانه آیین خود را بر مبنای اصول و ارزشهای انقلاب و رهنمودهای رهبری که فرهنگ شناس ترین و هنرشناسترین فرد است و نیز خواسته عموم مردم که هیچگاه اشتباه نبوده است، انتخاب کنیم.

صفارهرندی خواستار سعه صدر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شدو گفت: نباید در مقابل کسانی که به صرف دیدن یک لغزش در رسانه ها و یا یک دستگاه فرهنگی بساط شورش را راه می اندازند با شتاب عمل کرد.

وی با اشاره به توصیه خود به اعضای دولت برای سعه صدر در مقابل تحرکات روزنامه ها، افزود: بدترین حالت آنست که انسان از یک نقطه به دو جهت مخالف کشیده شود، در این صورت وزیر باید یک روز لیبرال و روز دیگر سانسورچی باشد.

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره بیانات رهبر معظم انقلاب در مورد مظلومیت فرهنگ تلویحا خواستار افزایش بودجه این وزارتخانه شد و گفت: از خداوند می خواهیم که دولت دهم در کنار دیگر ساحات با توجه ویژه به ساحت فرهنگ ، مظلومیت گذشته فرهنگ را برطرف کند.

صفار هرندی در بخشی از سخنان خود قسمت هایی از صحیفه سجادیه را قرائت کرد و به بیان گزارشی از عملکرد خود در طول 4 سال گذشته پرداخت و گفت: در این 4 سال شاهد پرکاری اهالی هنر بودیم به طوری که سال 86 سال شکوفایی موسیقی نامیده شد و میزان اقبال عمومی به تئاتر نسبت به 4 سال پیش 3 برابر شده است.

وی خطاب به حسینی ، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: پایداری بر اصول و مبانی موجب خلوت شدن عرصه فرهنگ و هنر نخواهد شدبلکه موجب رونق آن می شود.

صفار هرندی تاکید کرد: گرچه بودجه قرآنی در این دولت 25 برابر شد و بودجه مساجد نزدیک به 20 برابر شدکه نتیجه آن افزایش 200 کانون فرهنگی در مساجد به 6 هزار کانون است، ولی عرصه های دیگر هم فراموش نشد و رویکرد ارزشگرایانه و تاکید بر اصولگرایی سبب شد تا همه سلیقه ها به نوعی مشغول شوند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به چگونگی شکل گیری جریان اصولگرایی پرداخت و گفت: بازسازی اعتماد مردم به خدمتگزاران و برچیده شدن تعبیر "آنها" برای کارگزاران در میان عامه مردم از نتایج جریان اصولگرایی است .

وزیر پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهایی که رییس جمهور برای بازسازی اعتماد مردم با رنج سفر های استانی دید ورکوردی را که برای این دولت ثبت کرد، اشاره داشت و گفت: کمترین نتیجه سفرهای استانی بازسازی اعتماد و دیده شدن مردمی بود که نادیده گرفته می شدند.

وی سرازیر شدن بودجه های وزارتخانه از مرکز به سمت شهرهای کوچک را در راستای عدالت خواند و اظهار داشت: این توازن سبب شد که وقتی در جمع هنرمندان شهرستانی قرار می گیریم آنها با نگاه غضب آلود به ما نمی نگرند.

صفارهرندی حاصل دیگر جریان اصولگرایی را بازگشت به ارزشها دانست و گفت: رجوع و بازگشت به ارزشهای اسلامی به مثابه راه رستگاری پس از مهجوریت انقلاب در دوره ای از تاریخ و به برکت جلوه گری درست ارزشها و راه انقلاب، موجب اعتماد مردم به این روش و ورود اصولگرایی از تئوری به حوزه عمل شد.

صفار هرندی همچنین با اشاره به آشنایی بیش از 28 ساله خود با دکتر محمد حسینی، وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی به وی و هیئت وزیران که از رییس جمهور و نمایندگان مجلس رای اعتماد گرفتند، تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که این وزارتخانه با قدرت و صلابت و نظر به همه لطایف و ظرایف به پیش برود و پس از چهار سال بیش از یک گام در عرصه فرهنگ و هنر بردارد.

در پایان این مراسم، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان تابلو فرشی به محمدحسین صفارهرندی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت نهم اهدا کرد و از فعالیت‌های وی در طول این مدت تشکر و قدردانی کرد.

کد خبر 89710

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز