سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۵۷
۰ نفر

باید باور کرد که گاهی کاسه صبر سطل‌های زباله نیز از کار‌های برخی شهروندان لبریز می‌شود.

علی طاها با فرستادن این تصویر برای ستون در شهر چه خبر قصد داشته است سطل‌ زباله پُری را در معرض نمایش بگذارد که شاید چند ساعتی از خالی  شدن آن نمی‌گذرد اما مانند آتشفشان خاموش نه در پی قرن‌ها که  فقط پس از ساعت‌ها شروع به آتشفشانی از نوع زباله‌ای کرده است.

به هر حال با کمی دقت و یادآوری تجربه‌های روزانه می‌توانیم به یاد آوریم که سطل‌های زباله‌ای در این حد و اندازه گاهی ظرف مدت چند ساعت پر می‌شوند و بعد از آن شروع به زباله‌پراکنی می‌کنند.

علت آن، این است که برخی شهروندان سطل‌های کوچک اینچنینی را با سطل‌های بزرگ مکانیزه اشتباه می‌گیرند و زباله‌های حجیم خود را در آن می‌ریزند. غافل از اینکه این سطل‌ها ویژه زباله‌های کوچک رهگذران است و چنانچه کاربری آن تغییر کند به این حال و روز می‌افتند.

صبح‌ها نیز در برخی محله‌های حومه شهر، برخی تعابیر و ضرب‌المثل‌ها همانند این سطل‌های زباله‌پخش کن، تغییر کاربری می‌دهند و با آمدن سگ‌ها به اطراف این زباله‌ها می‌توان گفت « زباله‌ها طبق‌طبق، سگ‌ها به دورش وق و وق».

به هر حال برای اینکه زباله‌ها و ضرب‌المثل‌ها تغییر کاربری ندهند و هر یک وظایف خاص خود را انجام دهند بهتر است کمی در مورد فرهنگ استفاده از این نوع سطل‌ زباله‌ها دقت کنیم و تمام تقصیر‌ها را به گردن کارگران زحمتکش رفتگر و غیره نیندازیم.

هشدار‌های تابلو

کی گفته راننده‌ها از تابلو‌های راهنمایی و رانندگی حرف‌شنوی ندارند و گاهی به آنها بی‌اعتنایی می‌کنند. راننده‌ها به قدری از این تابلو‌ها حساب می‌برند که حتی شهروندان نیز برای هشدار به راننده‌های متخلف از این تابلو‌ها استفاده می‌کنند.

از آنجا که تمام این تابلو‌ها در حوالی یکی از میدان‌های شهر در معرض فروش هستند و برخی نیز خودشان این علائم را نقاشی می‌کنند لطفا به صاحبان آنها به هیچ‌وجه ظنین نشوید.

بهداشت در قصابی‌ها

یکی از اصول که باید توسط همه قصابی‌ها رعایت شود بهداشت است. به همین منظور محیط داخلی قصابی‌ها باید کاملا تمیز بوده و در و دیوار آن قابل شست‌وشو باشد. وجود یخچال‌های سالم در قصابی‌ها و دستگاه حشره‌کش از جمله موارد دیگری است که باید رعایت شود.

این در حالی است که متاسفانه در برخی از قصابی‌ها این اصول رعایت نمی‌شود و با توجه به عرضه گوشت در این محل سلامتی مردم به خطر می‌افتد. برای مثال در برخی از قصابی‌ها دیوار‌ها تا سقف قابل شست‌وشو نیستند و به این ترتیب نمی‌توان به طور مرتب آنها را با مواد شوینده تمیز کرد.

البته ماموران بهداشت در صورت مشاهده موارد تخلف با آن برخورد می‌کنند اما در برخی از قصابی‌ها همچنان برخی کاستی‌ها وجود دارد. به هر حال توجه ویژه ماموران بهداشت به این نکته هم از جمله عواملی است که بر رعایت بهداشت در قصابی‌ها تاثیر دارد.

بیماری و ظروف یکبار مصرف

طبق گفته بسیاری از متخصصان، استفاده از ظروف یکبار مصرف برای مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ و با حرارت زیاد یکی از مواردی است که به ایجاد بیماری‌ها در بدن کمک می‌‌کند. اما با وجود هشدار‌هایی که در این زمینه داده می‌شود همچنان شاهد آن هستیم که برخی از رستوران‌ها و اغذیه‌فروشی‌ها مواد غذایی بسیار داغ را داخل این ظروف می‌ریزند.

با توجه به هشدار پزشکان و اینکه این روند می‌تواند بیماری‌های مهلکی همچون سرطان را در بدن ایجاد کند، بهتر است رستوران‌ها حتی‌المقدور از ظروف کاغذی به این منظور استفاده کنند. در مقابل، حساسیت مشتریان در این زمینه هم می‌تواند به محدود شدن استفاده از ظروف یکبار مصرف در مورد مواد غذایی و نوشیدنی‌های داغ کمک کند تا سلامتی شهروندان بیش از این به خطر نیفتد.

کد خبر 93320

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز