جمعه ۱ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

بلال یکی از خوردنی‌های محبوب این روزهاست.

در این روز‌ها در نقاط مختلف شهر افرادی اقدام به پخت بلال می‌کنند و با قیمت‌های مختلف آن را در اختیار مشتری قرار می‌دهند. برای مثال در برخی نقاط شهر قیمت بلال در حدود 1000 تومان است و در برخی نقاط دیگر بلال‌های سرخ شده به قیمت 2 هزار تومان هم به دست مشتری می‌رسد.

این در حالی است که در مواردی پخت بلال‌ها بهداشتی نیست و مصرف آنها می‌تواند دردسر‌ساز باشد. برای مثال برخی از مخلوط‌های آب و نمک تهیه شده برای قرار دادن بلال‌ها به اندازه‌ای آلوده است که مشتری رغبت نمی‌کند بلال را مصرف کند.

این در حالی است که بلال‌فروش‌ها می‌توانند هر از گاهی این آب را تعویض کنند تا ظاهر کثیف و سیاه آن برای مشتری آزار دهنده نباشد. از سوی دیگر مشتریان هم می‌توانند از بلال‌فروش بخواهند بلال را داخل این آب قرار ندهد و تنها با استفاده از نمک بلال‌ها را طعم‌دار کند.

ضد عفونی میوه وسبزی

با وجود اینکه امروزه مواد ضدعفونی‌کننده متعددی برای شست‌وشوی میوه و سبزی وجود دارد اما همچنان برخی از خانواده‌ها از آب یا آب و نمک برای شست‌وشوی سبزی استفاده می‌کنند و در برخی موارد هم مایع ظرفشویی به کار می‌رود.

این در حالی است که به گفته متخصصان، با توجه به بیماری‌هایی که از این طریق منتقل می‌شود برای شست‌وشوی سبزی‌ها حتما باید از مواد ضدعفونی‌کننده مخصوص استفاده کرد.

به این ترتیب انگل و میکروب‌های موجود در سبزی از بین می‌رود و درصد انتقال بیماری از این طریق به پایین‌ترین میزان می‌رسد. کارشناسان بر این عقیده‌اند که نمک به تنهایی در ضد‌عفونی کردن سبزی‌ها نقشی ندارد و در کنار آن و مایع ظرفشویی، باید از محلول‌های ویژه این کار نیز بهره برد.

کم‌توجهی به مانور زلزله

همه ما می‌دانیم که ایران در منطقه‌ای زلزله‌خیز واقع شده است و به همین دلیل در هر لحظه احتمال وقوع زلزله وجود دارد. به همین منظور در اغلب کشور‌های زلزله‌خیز از جمله کشور ما مانور‌هایی تحت عنوان مانور زلزله برگزار می‌شود تا آمادگی مردم برای مواجهه با زلزله افزایش پیدا کند.

برای مثال هر ازگاهی در مدارس این مانور‌ها برگزار می‌شود و به دانش‌آموزان اقدامات لازم در زمان وقوع زلزله و نحوه رسیدگی به مصدومان آموزش داده می‌شود. این در حالی است که متاسفانه تعداد قابل توجهی از مردم نسبت به شرکت در این مانور‌ها بی‌توجه هستند و برخی هم برای وقت‌گذرانی و تفریح در مانور‌های زلزله شرکت می‌کنند.

اما باید این واقعیت را مد نظر قرار داد که زلزله در هر زمانی می‌تواند رخ بدهد و در صورتی که آمادگی برای آن وجود نداشته باشد و مردم در مورد نحوه صحیح پناه گرفتن اطلاع نداشته باشند فجایع گسترده‌تری رخ خواهد داد.

بهتر است شهروندان با جدید بیشتری در این مانور‌ها شرکت کنند تا دست‌کم ضریب ایمنی خودشان را در هنگام وقوع زلزله افزایش دهند.

توقف وسط خیابان

کوچه‌ها از جمله معابری هستند که با توجه به کم عرض بودن، تردد خودرو‌ها در آنها با دشواری بیشتری صورت می‌گیرد؛ این در حالی است که بی‌توجهی برخی رانندگان به قوانین هم این دشواری را بیشتر می‌کند.

برای مثال برخی از رانندگان آژانس که در کوچه‌ها منتظر مسافرشان هستند به جای اینکه محل مناسبی را برای پارک خودرو پیدا کنند، در وسط کوچه و به صورت دوبله اقدام به توقف می‌کنند. این اقدام موجب می‌شود که سایر خودرو‌ها برای تردد با مشکل مواجه شوند و در کوچه ترافیک ایجاد شود.

بهتر است این دسته از رانندگان در محل مناسبی اقدام به توقف کنند تا هم خودشان مجبور به جابه‌جاکردن مداوم خودرو برای راه باز کردن برای تردد سایر خودرو‌ها نباشند و هم در کوچه ترافیک ایجاد نشود.

کد خبر 93477

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز