سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۰۴:۵۷
۰ نفر

گروه ورزشی: تکواندوی ایران در نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان در کپنهاگ دانمارک به پنجمین عنوان نایب‌قهرمانی جهان دست یافت

 و مانند چهار دوره قبلی به سال‌های 1999 کانادا، 2003 آلمان، 2005 اسپانیا و 2007 چین در کسب عنوان قهرمانی جهان ناکام ماند. این در حالی است که تیم ایران تا روز پایانی در جدول تیمی از کره‌جنوبی پیش بود.

در شرایطی که همه نگاه‌ها در روز آخر معطوف به مبارزات علیرضا نصرآزادانی در وزن پنجم بود، جانشین‌ هادی ساعی در مرحله یک چهارم نهایی در راند طلایی مبارزه با «پاتوین ماکسیم» باخت تا کره‌ای‌ها با کسب یک طلای دیگر باز هم به عنوان قهرمانی جهان دست یابند. این نوزدهمین قهرمانی پیاپی کره‌ای‌ها در مسابقات قهرمانی جهان بود و آنها تنها یک بار در دهه 90 در پاریس عنوان تیمی جام‌جهانی را به تیم ایران واگذار کردند.

کار سخت نصرآزادانی

تیم جوان شده ایران در جام نوزدهم از همان روز دوم که معتمد باقری و نادریان توانستند یک مدال طلا و یک نقره با ارزش به دست آورند، در صورت هوشیاری باتجربه‌ترین عضو تیم، یوسف کرمی و مدال طلایی که در عین ناباوری با مدال برنز معاوضه شد، می‌توانست رقابت قهرمانی با کره را به روز پایانی نکشد. حتی اگر فرزاد عبداللهی جوان 19 ساله‌ای که «استیون لوپز» آمریکایی، رکورددار قهرمانی در جهان را تا مرز شکست پیش برد و در نهایت به تجربه بیشتر حریف نمی‌باخت آن وقت تیم ایران بدون نیاز به احتساب امتیازهای نصرآزادانی می‌توانست برای اولین بار با جوان‌ترین تیم طول تاریخش روی سکوی قهرمانی برود. با این اوصاف نصرآزادانی در شرایطی دشوار و درحالی که بار سنگین روانی کسب عنوان قهرمانی تیمی را احساس می‌کرد، پس از استراحت در دور اول، در دور دوم «کریسمانیچ» از آرژانتین را 10 بر 8 برد.

او در دور سوم و چهارم به ترتیب «رودریگوئز» از پرتغال و «تاسی هوجو» از ژاپن را نیز با قاطعیت و برتری مشابه 8 بر صفر پشت سر گذاشت، اما در یک‌قدمی راهیابی به مرحله نیمه پایانی اسیر تاکتیک برتر حریف کانادایی در راند طلایی شد تا امیدهای تیم ایران برای قهرمانی در دانمارک از بین برود.

نایب‌قهرمانی متفاوت

نایب‌قهرمانی پنجم تکواندوی ایران کاملا متفاوت با نایب‌قهرمانی دوره‌های پیش بود.  در هیچ‌کدام از چهار دوره‌ای که تکواندوکاران ایران در رده دوم ایستادند، تیم‌های یاد شده شرایط تیم حاضر در کپنهاگ دانمارک را به لحاظ میانگین سنی و تجربه بین‌المللی نداشته‌اند.

تیمی که رضا مهماندوست توانست آن را آماده مسابقات قهرمانی جهان کند،‌ تیمی جوان و آینده‌دار بود که می‌تواند سال‌ها برای تکواندوی ایران در جهان افتخارآفرینی کند.در مسابقات جهانی 2009 دانمارک دستاورد تیم ایران یک نشان طلا، یک نقره و 3 برنز بود که از نظر مدال در مقایسه با تیم باتجربه دوره پیش رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است.

ضمن اینکه با وجود آنکه گفته می‌شد با استفاده از هوگوی الکترونیکی دیگر حقی از قهرمانان ما در مصاف با رقبا و خصوصا کره‌ای‌‌ها تضییع نخواهد شد، باز هم شاهد بودیم که چگونه ناداوری مشهود داوران، دو شانس مدال طلا را در اوزان ششم توسط فرزاد عبداللهی و سوم توسط نادریان از تیم ایران گرفت. با این وجود به نظر می‌رسد که تکواندو ایران با وجود خداحافظی بسیاری از بزرگانش از جمله هادی ساعی همچنان صاحب پشتوانه‌های توانمندی است.

رده‌بندی تیم‌ها

در پایان نوزدهمین دوره مسابقات قهرمانی جهان، کره‌جنوبی با کسب 2 نشان طلا و یک نقره و 61 امتیاز قهرمان شد. ایران با یک طلا، یک نقره و 3 برنز با 55 امتیاز در جایگاه دوم قرار گرفت و  اسپانیا با 42 امتیاز سکوی سوم را تصاحب کرد.

کد خبر 93256

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز