مشهد، رضا افشار – خبرنگار همشهری: رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران با حضور در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان خراسان رضوی در مشهد گفت:

با ایجاد کتابخانه مجازی در تهران به این سمت پیش خواهیم رفت که تمام شهرها و روستاها بتوانند از منابع کتابخانه ملی استفاده کنند.

 علی‌اکبر اشعری در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: ما در سبد اقتصادی خانواده سهم مناسبی برای کتاب در نظر نگرفته‌ایم چرا که تا‌کنون احساس ضرورت نکرده‌ایم و باید در این خصوص اقدامات زیادی انجام شود.

مشاور رئیس‌جمهور افزود: رسانه‌ها، نهادهای آموزشی، تبلیغی، فرهنگی و  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هر‌کدام به نوعی وظایفی دارند اما به‌نظر می‌رسد ریشه کتابخوانی باید از آموزش و پرورش شروع شود. ما باید روابط دو جانبه مداری را به رابطه سه‌ جانبه معلم، کتابخانه و دانش‌آموز تبدیل کنیم.

وی در پایان ضمن تاکید بر این امر که مشهد شهری دانشگاهی و علمی است، اذعان داشت: دانشگاه‌های استان خراسان رضوی در بعضی از رشته‌ها حرف اول را می‌زند و این نشان‌دهنده این است که باید روی استعدادها و بحث‌های پژوهشی و فرهنگی برنامه‌ریزی شود.

جعفری، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی هم، بازدید از نمایشگاه‌های کتاب و افزایش تقاضا در حوزه کتاب را نشان‌دهنده فرهنگ کتابخوانی در جامعه دانست و افزود: این امر می‌تواند در رشد کتابخوانی مؤثر باشد، البته افزایش عناوین چاپ و نشر کتاب نیز در این راستا بسیار تاثیر‌گذار است.

وی با بیان این مطلب که آمار سالانه انتشارات با توجه به مجوزهایی که برای ناشران صادر شده است با 10 درصد رشد نسبت به سال گذشته روبه‌رو بوده است، افزود: این آمار نشان‌دهنده رشد چاپ و نشر در استان است، ضمن اینکه در حوزه نشر و چاپ کتاب جزو 3 استان اول کشور هستیم.

جعفری در پایان درخصوص تفاوت نمایشگاه امسال با دیگر سال‌ها اذعان داشت: با توجه به برگزاری نمایشگاه در دهه کرامت، تفاوت یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب استان خراسان رضوی نسبت به سال قبل تنها در رویکرد فرهنگ رضوی است ، بر همین اساس برنامه‌های جانبی نمایشگاه نیز با محوریت فرهنگ رضوی برنامه‌ریزی شده است.

استاندار خراسان رضوی هم در این بازدید گفت: تولید کتاب‌های جیبی نقش مؤثری در توسعه فرهنگ کتابخوانی بین جوانان دارد.

کد خبر 93207

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز