همشهری‌آنلاین: کتابشناسی ایران‌شناسی واسلام‌شناسی کامران فانی و پوری سلطانی رونمایی شد

کامران فانی و پوری سلطانی دو کتابدار و مترجم و فرهنگ نگار نامدار ایرانی با امضای دو دوره از کتاب دوجلدی« کتابشناسی ایران شناسی و اسلام شناسی»  رونمایی از این اثر را صبغه‌ای تازه بخشیدند

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از سایت کتابخانه ملی در این مراسم که با حضور جمعی از اهل فضل و فرهنگ برگزار شد، ابتدا علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در سخنانی انتشار این کتاب با تکیه براطلاعات 40 هزار کتاب با موضوع ایران و اسلام موجود درکتابخانه ملی را پاسخگوی مناسبی برای محققان و پژوهشگران این حوزه دانست و افزود : این مجموعه ارزشمند می‌تواندعطش ایران‌شناسان را سیراب کند و امیدواریم این مجموعه به صورت دیجیتالی نیز منتشر شود.

مشاور فرهنگی رئیس جمهور  با اشاره به وجودنامهربانی‌ها نسبت به فرهنگ و تمدن ایران از سوی برخی ایران‌شناسان و شرق‌شناسان اظهار داشت: در حال حاضر مباحث مهمی در غرب درباره ایران و اسلام مطرح است که کتاب‌هایی نظیر «کتابشناسی ایران‌شناسی و اسلام‌شناسی»می‌تواند به روشنگری این موارد کمک کند.

وی همچنین با اشاره به همکاری سازمان اسناد وکتابخانه ملی و بنیاد ایران شناسی از زحمات دکتر حسن حبیبی، بنیانگذار بنیاد ایران‌شناسیقدردانی و برای وی آرزوی سلامتی کرد.

سید حسن شهرستانی، معاون پژوهشی بنیاد ایران‌شناسی نیز در این مراسم بر ضرورت انتشار کتاب‌شناسی‌ها به صورت ادواری تاکید و گفت:  سایر کتاب‌شناسی‌ها از جمله کتاب‌های عربی وکتاب‌هایی که توسط نویسندگان فارسی زبان به سایر زبان‌ها نوشته شده‌اند نیز باید به این مجموعه اضافه شود و این مجموعه را تکمیل کنند.

شهرستانی نیز به کم‌لطفی برخی از ایرانشناسان و شرق‌شناسان به ایران اشاره کرد و افزود: این افراد گاهی ایران را همانند اشیاء باستانی و از منظر باستان‌شناسی ارزیابی کرده‌اند و فرهنگ وهنر ایران را متعلق به سال‌های گذشته دانسته‌اند، در حالی‌که ایران هم اکنون نیز به لحاظ فرهنگ، سرآمد بسیاری از کشورهای جهان است.

وی مباحث ایران‌شناسی رابسیار گسترده دانست و گفت: فرهنگ، هنر، ادبیات و فلسفه با پشتوانه ذخایر توانمندمعنوی از مظاهر ایران است و در حال حاضر نیز کتابخانه ملی به عنوان نهاد نگهدارنده این ذخایر، کانون معرفت ایران است.

در ادامه این مراسم کامران فانی، استاد علوم کتابداری، تالیف این کتاب را قدم نوینی در پژوهش کشور عنوان کرد و گفت: تهیه وتنظیم این کتاب همانند سایر کتاب‌شناسی‌ها نبود و به لحاظ گستردگی و اهمیت کارمتمایز ازسایر کتاب‌شناسی‌هاست.

در انتهای این مراسم نیز پوری سلطانی و کامران فانی دو مولف اصلی کتاب دو دوره از این مجموعه را امضا و به کتابخانه ملی و بنیاد ایرانشناسی اهدا کردند.

کتاب «کتابشناسی ایران‌شناسی واسلام‌شناسی» که برمبنای مجموعه کتابخانه ملی نگاشته شده است شامل بیش از 7800 عنوان انگلیسی ، 3027 عنوان روسی ، 2279 عنوان فرانسه، حدود  800 عنوان آلمانی و غیره است که  به کوشش شهده سلطانی، شهره طراوتی، محسن شجاعی و واهیک وسکان زیر نظر پوری سلطانی و کامران فانی نوشته شده است.

این کتاب در دو جلد و با همکاری سازمان اسناد و کتابخانه ملی و بنیاد ایرانشناسی  در شمارگان 2000 نسخه توسط انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی به چاپ رسیده است.

کد خبر 68716

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز