همشهری آنلاین: چند روزی بعد از انتقاد مسئول راه اندازی بانک اطلاعات نسخ خطی درباره قطع حمایت مالی از این طرح، معاون کتابخانه ملی برای ادامه همکاری با مجری این طرح اعلام آمادگی کرد، اما خانه کتاب تا کنون پاسخی نداده است.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، ناصر گلباز طراح نخستین بانک اطلاعات نسخ خطی در جهان در گفتگویی از متوقف ماندن فعالیت این بانک و محقق نشدن وعده‌های حامیان مالی آن خبر داده بود.

حامیان مالی این طرح کتابخانه ملی وخانه کتاب، وابسته به معاونت فرهنگی وزارت ارشاد بودند که مرداد ماه جاری رونمایی این طرح را کلید زدند.[بانک اطلاعات نسخ خطی جهان رونمایی شد]

حبیب الله عظیمی معاون کتابخانه ملی با اشاره به متوقف ماندن فعالیت نخستین بانک اطلاعات نسخ خطی جهان در ایران گفت: بعد از رونمایی از این بانک که توسط ناصر گلباز و با همکاری موسسه خانه کتاب و کتابخانه ملی راه اندازی شده بود قرار بر این شد که طرح ادامه پیدا کند.

معاون کتابخانه ملی ادامه داد: اما مسئولان خانه کتاب اعلام کردند که طرح مطابق با اهداف سازمانی آنها نیست و عملاً از همکاری با پروژه انصراف دادند.

وی افزود: به همین دلیل کتابخانه ملی در این طرح دست تنها ماند و با توجه به اینکه ما در بودجه سال جاری کتابخانه ملی رقمی را برای این کار پیش بینی نکرده بودیم تنها کاری که توانستیم انجام دهیم این بود که با مجری این طرح (ناصر گلباز) وارد مذاکره شویم تا حوزه خارج از کشور طرح را در هند و پاکستان شروع کند و آن را تا شهریور ماه سال آینده ادامه دهد.

عظیمی اضافه کرد: با وجود کسری بودجه کتابخانه ملی و اینکه قرارداد مورد بحث هم با مجری طرح امضا نشده است ما پذیرفته‌ایم که بخش اندکی از مبلغ قرارداد را پیش از پایان سال جاری و بخش عمده آن را در سال بعد به وی پرداخت کنیم تا طرح هم زمین نماند و دوباره به جریان بیفتد.

معاون کتابخانه ملی با اشاره به موارد این قرارداد گفت: قرارداد مذکور یکساله است و قرار شده از شهریور ماه 87 تا شهریور ماه 88 کار مربوط به استخراج اطلاعات 100 هزار رکورد دیگر از داده های مربوط به حوزه هند و پاکستان این طرح انجام شود.

این مقام مسئول در سازمان اسناد و کتابخانه ملی از تاکید علی اکبر اشعری - مشاور فرهنگی رئیس جمهور و رئیس این سازمان - بر ادامه فعالیت بانک اطلاعات نسخ خطی به هر نحو ممکن خبر داد و افزود: رئیس کتابخانه ملی هم به عنوان یکی از حامیان طرح تاکید داشت که در صورت لازم قرارداد همکاری امضا شود تا طرح نیز ادامه یابد و درباره پرداخت رقم مورد نظر تا سال آینده به ما اطمینان خاطر داد.

در این بانک اطلاعاتی که مرداد ماه امسال رونمایی شد تا کنون 280 هزار رکورد به ثبت رسیده که با استفاده از آنها می‌توان پی برد کدام نسخه خطی در کدام شهر یا روستای کشور وجود دارد و از این طریق به اطلاعات موجود در آن دسترسی پیدا کرد.

در این بانک همچنین امکان جستجو در مشخصه‌های کتابشناسی و نسخه شناسی به صورت مجزا و نیز قابلیت دسترسی به اطلاعات نسخ خطی موجود در کتابخانه های آمریکای شمالی، اروپا، شبه قاره، جهان عرب و آسیا فراهم است.

کد خبر 69595

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز