همشهری‌آنلاین: علی‌اکبر صفی‌پور درباره قطعی مکرر شبکه جامع این کتابخانه توضیح داد.

صفی‌پور-مهر

علی‌اکبر صفی‌پور که به تارگی به‌عنوان معاون کتابخانه ملی ایران منصوب شده، در گفت‌وگویی با خبرنگار مهر، ابتدا ضمن قدردانی از تلاش مسئولان قبلی این حوزه درباره برنامه‌اش برای برطرف‌شدن مشکلات سیستم جامع کتابخانه ملی(نرم‌افزار رسا)  که در پاره‌ای موراد قطع و از دسترس دانشجویان و مراجعان کتابخانه ملی خارج می‌شود، گفت: من این مسئله را که نرم‌افزار رسا کلاً قطع است، قبول ندارم اما ممکن است در روزهایی دچار مشکل بشود. اما باید این مسئله را هم مد نظر داشت که تعداد زیادی از همکاران ما در طول روز به این نرم‌افزر متصل می‌شوند و کارهای مربوط به ورود اطلاعات و اخذ خروجی از آن را انجام می‌دهند.

او افزود: علاوه بر همکارانی که در مرکز به این شبکه متصل هستند، همکاران ما در 10 شعبه استانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی با آن سر و کار دارند و علاوه بر اینها هم روزانه صدها نفر از مراجعان ما از این سیستم بهره‌برداری می‌کنند و برخی هم به صورت آنلاین این کار را انجام می‌دهند. نتیجتاً ممکن است در مواقعی از روز به دلیل حجم زیادی مراجعه به این شبکه، ممکن است سرعت عملکرد آن کُند یا قطع شود.

معاون کتابخانه ملی اتمام قرارداد شرکت پشتیبانی کننده شبکه جامع کتابخانه ملی را به‌عنوان دلیل قطعی مکرر این نرم‌افزار، رد کرد و گفت: چنین چیزی صحت ندارد و پشتیبانی لازم از این شبکه صورت می‌گیرد و ما هم با شرکت طرف قراردادمان هیچ مشکلی نداریم. عمل کردن به تعهدات بین سازمان و این شرکت ممکن است دیر و زود داشته باشد اما سوخت و سوز ندارد.

 

صفی‌پور  افزود: ملاک عمل ما سند برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان است که سال گذشته به تصویب هیئت امنا رسید و براساس آن سازمان اسناد و کتابخانه ملی در افق 1404 دارای یک چشم‌انداز روشن برای رسیدن به اهداف روشنی است اما مهم‌ترین هدفی که ما در معاونت کتابخانه ملی و در کنار مجموعه آرشیوی سازمان دنبال می‌کنیم، تبدیل‌شدن به هاب ملی و یا کانون دانش در کشور است.

معاون کتابخانه ملی ایران در ادامه با تشریح فعالیت‌های چهار اداره کل زیرمجموعه این معاونت شامل اداره‌کل کتاب‌های خطی و نادر، اداره‌کل اطلاع‌رسانی، اداره‌کل پردازش و سازماندهی، اداره‌کل فراهم‌آوری و حفاظت و اداره حفاظت و صحافی، گفت: باید در قالب سند برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان اسناد و کتابخانه ملی، جایگاه معاونت کتابخانه ملی را هم از محل مطالعه صرف کتاب در تالارهای آن، تغییر و آن را به سطحی بالاتر ارتقا دهیم. ما باید به نیاز کسانی پاسخ دهیم که منابعشان را در جاهای دیگر و کتابخانه‌های دیگر پیدا نمی‌کنند.

صفی‌پور همچنین درباره احتمال جذب نیروی انسانی در معاونت کتابخانه ملی به جهت برخی نارضایتی‌ها از سوی مراجعان در مورد انجام نشدن خدمات در زمان مقرر و با هدف کاستن این مشکلات، اضافه کرد: در حال حاضر و بدون احتساب نیروهای خدماتی که در قسمت پشتیبانی فعالیت می‌کنند، 118 نفر کارشناس در کتابخانه ملی به مراجعان سرویس می‌دهند و فکر نمی‌کنم این تعداد برای سازمانی که روزانه به طور میانگین به 1500 تا 2000 نفر سرویس می‌دهد، کم باشد.

او توضیح داد: من می‌پذیرم که ممکن است برخی همکاران ما به جهت اینکه کار زیادی به آنها محول شده، نتوانند در ارائه خدمات به مراجعان با کیفیت بالا فعالیت داشته باشند اما در اکثر بخش‌های معاونت کتابخانه ملی این اتفاق نیفتاده و نخواهد افتاد.

معاون کتابخانه ملی در عین حال ضمن اشاره به این‌که اداره‌کل اطلاع‌رسانی این معاونت یکی از پرمراجعه‌ترین اداره‌های آن است، از بازنگری در بحث نیروی انسانی این اداره‌کل خبر داد و گفت: این اداره‌کل 6 گروه دارد و ممکن است در یک گروه تعداد نیروها به اندازه کافی نباشد و انشاءالله این مسئله در بازنگری که بنده در سیستم توزیع نیروی انسانی در این اداره‌کل خواهم داشت، مدنظر قرار خواهد گرفت.

صفی‌پور همچنین درباره احتمال افزایش مخازن کتابخانه ملی با توجه به تاکید رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی برای گردآوری منابع بیشتر در این مخازن، اضافه کرد: همانطور که آقای صلاحی به درستی اعلام کرده است، مجموعه‌سازی یکی از برنامه‌های مهم ما در اجرای سند برنامه‌ریزی استراتژیک سازمان است و این کار هم در سال جاری و هم در سال آتی پیاده‌سازی می‌شود.

کد خبر 217355
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز