گروه ادب و هنر-کامران محمدی: سرانجام پس از 5 ماه بلاتکلیفی در یکی از مهم‌ترین سازمان‌های فرهنگی کشور، اسحاق صلاحی کجور به‌عنوان رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشور معرفی شد.

اسحاق صلاحی

صلاحی پس از مراسم معارفه‌اش در کتابخانه ملی، به‌عنوان رئیس این سازمان کار خود را آغاز می‌کند. صلاحی معاون سابق معاونت هدفمندی یارانه‌ها و فقرزدایی وزارت رفاه و تامین اجتماعی بوده است و دیروز صبح نامش ابتدا به اشتباه در رسانه‌ها به‌صورت سهراب صلاحی مطرح شد. س از آن حامد یاری، مدیرکل حوزه ریاست و امور بین‌الملل سازمان اسناد وکتابخانه ملی این نام را اصلاح کرد و خبر داد: مراسم معارفه رئیس جدید سازمان ساعت 10:30 پنجم تیر در سالن شریعت‌زاده کتابخانه ملی ایران با حضور سید محمد حسینی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار می‌شود.

اسحاق صلاحی کجور متولد سال 1341 در روستای صلاح‌الدین‌کلای نوشهر است و علاوه بر تحصیل در رشته‌های مدیریت، فلسفه و علوم قرآنی، دکترای مدیریت استراتژیک دارد. او همچنین سابقه 14سال عضویت در هیأت علمی دانشگاه‌ها را دارد.در رزومه صلاحی آمده است: قائم‌مقام وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، معاون وزیر رفاه و تأمین اجتماعی، معاون فرماندهی نیروی دریایی کشور و مسئول معاونت طرح و برنامه و بودجه، رئیس مرکز مطالعات استراتژیک، مسئول دبیرخانه شورای‌عالی رفاه و تأمین اجتماعی، جانشین معاونت فرهنگی - پرورشی، عضو کمیسیون تخصصی اقتصاد هیأت دولت، عضو کمیسیون تخصصی اقتصاد سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بودجه کشور، معاون هماهنگ‌کننده دانشکده علوم و فنون دریایی سپاه چالوس، عضو شورای تحول اداری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، عضو شورای پژوهشی وزارت رفاه و تأمین اجتماعی، عضو هیأت تخلفات اداری وزارت رفاه و تأمین اجتماعی و مسئولیت‌های رزمی در جبهه‌های حق علیه باطل (غرب و جنوب). وی همچنین ریاست ستاد انتخاباتی احمدی‌نژاد در انتخابات دهم ریاست جمهوری در استان مازندران را بر عهده داشته است.

علی‌ اکبر اشعری رئیس پیشین سازمان اسناد و کتابخانه ملی، اواخر دی سال گذشته، ناگهان محل خدمتش را رها کرد و به ایسنا گفت: اصلا بحث کناره‌گیری نیست. یکسال و چند ماه است از پایان ابلاغ حکم 4ساله من می‌گذرد و هنوز حکم جدیدی از رئیس هیأت امنا که رئیس‌جمهور است، صادر نشده و من احساس کردم که لابد رئیس‌جمهور یک محذوریت و رودربایستی دارد که به من نمی‌خواهد بگوید دیگر نیا. گفتم خودم پیش‌قدم شوم تا این محذوریت را نداشته باشد؛ ضمن اینکه صادر نشدن حکم جدید از سوی رئیس‌جمهور، فعالیت سازمان را معطل می‌کرد. اما ظاهرا اشعری اشتباه می‌کرد، چرا که رفتن او نه تنها کمکی به کار نکرد بلکه تا همین دیروز فعالیت سازمان را معطل کرد. هرچند که بحث حتی گسترده‌تر از اینها بود.

خیلی‌زود شایعه ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی به‌صورت جدی مطرح شد و با وجود تکذیب‌ها و اظهارنظرهای متفاوت، سرانجام در شورای‌عالی اداری کشور تصویب شد. جالب اینکه سیدمحمد حسینی 23 فروردین در این باره گفته بود: ادغام نهاد کتابخانه‌های عمومی با سازمان اسناد و کتابخانه ملی، مشکل قانونی و حقوقی دارد و امکان‌پذیر نیست. وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره رئیس جدید هم همان موقع گفت: هنوز جایگزینی برای علی‌اکبر اشعری، رئیس سابق کتابخانه ملی، انتخاب نشده است. این مسئله مستلزم معرفی رئیس کتابخانه ملی از طرف هیأت امنا به رئیس‌جمهور است که هنوز فرصت این کار پیش نیامده است.

به هر حال با وجود تصویب ادغام سازمان اسناد و کتابخانه ملی با نهاد کتابخانه‌های عمومی که تنها منصور واعظی، رئیس نهاد از آن استقبال کرد، رئیس جدید کتابخانه ملی امروز صندلی خالی اشعری را تحویل می‌گیرد؛ اتفاقی که نشان می‌دهد مخالفت‌ها و اعتراضات پیاپی به مصوبه شورای اداری کشور، مؤثر افتاده و به این زودی‌ها اجرا نخواهد شد.

کد خبر 138631

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز