گروه ادب و هنر: مراسم معارفه اسحاق صلاحی کجور، رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی و تودیع علی‌اکبر اشعری، رئیس پیشین این سازمان روز گذشته در ساختمان کتابخانه ملی برگزار شد.

معارفه

در این مراسم که با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همراه بود، علی‌اکبر اشعری گفت: 5ماه قبل، پایان کارم را اعلام کردم و می‌توانم در رابطه با این جلسه بگویم که خودم را از هرگونه مسئولیت اجرایی مبرا می‌کنم. اگر حضورم باعث اتفاقات خوبی در سازمان اسناد و کتابخانه ملی شده است، نشان می‌دهد ظرفیت خیلی خوبی در این سازمان وجود داشته و بنابراین باید از تک‌تک کارکنان سازمان اسناد و کتابخانه ملی تشکر کرد.

اشعری از 5 ماه بلاتکلیفی کتابخانه ملی و سازمان اسناد انتقاد کرد و گفت: اهمیت سازمان اسناد و کتابخانه ملی اقتضا می‌کرد زمانی که از پستم کناره‌گیری و از آقای احمدی‌نژاد خداحافظی کردم، کسی جایگزینم می‌شد اما متأسفانه این اتفاق نیفتاد و پس از 5 ماه، روز جمعه به من خبر دادند که قرار است مراسم معارفه و تودیع انجام شود و خیلی خوشحال شدم. وجود یک مدیر ارشد در رأس سازمان در لحظه‌های حساس بسیار ضروری است.

او ادامه داد: در طول این 5سال، حجم فعالیت‌ها زیاد شد؛ درحالی‌که سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیرویی را اضافه نکرد بلکه برخی نیروهایش نیز بازنشسته شدند و این حجم کارها را برای همکاران‌مان زیادتر کرد. اشعری درباره رئیس جدید سازمان اسناد هم گفت: زمانی که فهمیدم ایشان می‌خواهند ریاست اسناد و کتابخانه ملی را قبول کنند، احساس کردم که می‌توانند این سازمان را در مسیر درست پیش ببرند. سازمان متأسفانه به‌دلیل کم‌اعتنایی برخی از اعضای دولت، با زحمت این مسیر را طی کرده است و به حمایت بیشتری نیاز دارد. البته وقتی کسی تازه به سازمانی وارد می‌شود، عزیز است و بیشتر تحویلش می‌گیرند. من نیز اوایل که به سازمان اسناد و کتابخانه ملی آمده بودم، همین‌طور بودم و تحویلم می‌گرفتند.

به جز اشعری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم در این مراسم سخن گفت؛ مراسمی که دست‌کم به خاطر گله‌های اشعری و 5 ماه بلاتکلیفی سازمان، کمی دلگیرتر از حد معمول بود. سیدمحمد حسینی پیش از هر چیز به همین نکات اشاره کرد. او گفت: در آغاز از طرف رئیس‌جمهور و اعضای هیأت امنا که شامل وزیر علوم و وزیر آموزش و پرورش و خودم هستند، به خاطر وقفه‌ای که در معارفه رئیس جدید سازمان اسناد و کتابخانه ملی صورت گرفت، عذرخواهی می‌کنم. دلیل این وقفه شاید مسائل ادغام بوده است اما به هر حال این معارفه امروز صورت می‌گیرد.

حسینی البته در این 5 ماه موضوع ادغام را رد کرده بود اما به هر حال همانطور که او می‌گوید، این معارفه صورت گرفت و همین یعنی موضوع ادغام تقریبا منتفی است. وزیر ارشاد سپس به مسئله دوم یعنی گلایه‌های اشعری پرداخت: علی‌اکبر اشعری از بزرگوارانی است که سال‌های سال شاهد خدمات ارزشمندش بوده‌ایم و دورانی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دورانی در شهرداری و دورانی در انتشارات سروش و 5 سال در کتابخانه ملی فعالیت ‌کرده است.

باقی سخنان حسینی به آمار و ارقام مربوط بود و مسئله کم‌توجهی و کم‌اعتنایی که اشعری مطرح کرد، در آن دیده نمی‌شد. در این مراسم البته به‌جز او و اشعری، اسحاق صلاحی کجور، حجت‌الاسلام سیدمحمد ابهری به نمایندگی از کارکنان کتابخانه ملی و حبیب‌الله عظیمی، معاون کتابخانه ملی و از مخالفان سرسخت مسئله ادغام هم سخنرانی کردند.

حسینی: ادغام نهاد کتابخانه‌ها و کتابخانه ملی منتفی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با منتفی دانستن ادغام نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: ادغام این دو سازمان متوقف شده و هم‌اکنون بحث ادغام مطرح نیست. فارس به نقل از سیدمحمد حسینی نوشت: تازه به این جمع‌بندی رسیدیم که ادغام این دو نهاد متوقف شود چرا که در این خصوص اشکالات حقوقی و قانونی مطرح شده بود که اگر ادغام صورت بگیرد باید مجدداً در مجلس مطرح شود و این موضوع از سوی مجلس به این زودی‌ها جواب داده نمی‌شد، چون مصوبه مجلس است. اگر بخواهد تغییری در نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران انجام شود باید مجدد در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گیرد.

کد خبر 138740

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز