سه‌شنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۶
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: علی اکبر اشعری، رئیس سازمان اسناد وکتابخانه ملی، در نشست سه‌شنبه، یکم اردیبهشت کنفرانس رؤسای کتابخانه‌های ملی کشورهای عضو اکو به مدت سه سال ریاست این نهاد را عهده دار شد.

به گزارش همشهری‌آ‌نلاین از سایت کتابخانه ملی در این نشست که در باکو پایتخت جمهوری آذربایجان در حال برگزاری است ، علی اکبر اشعری مشاور فرهنگی رئیس جمهور ورئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی کشورمان به مدت 3 سال به عنوان دبیر کل این کنفرانس انتخاب شد.

در این جلسه که با حضور رؤسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو و جمعی از مسئولین فرهنگی جمهوری آذربایجان برگزار شد، جمهوری اسلامی ایران نیز به عنوان مقر دائمی این کنفرانس انتخاب شد.

همچنین در جلسه صبح این کنفرانس پیشنهادهای کشورمان در مورد راه اندازی پرتال مشترک و کتابخانه منطقه ای اکو مورد بحث و بررسی اعضا قرار گرفت که با پیشنهاد راه اندازی پرتال مشترک موافقت شد.

تشکیل 5 کمیته تخصصی نیز از دیگر مصوبات صبح امروز کنفرانس رؤسای کتابخانه های ملی کشورهای عضو اکو بود که بر اساس آن کمیته های مرمت و نگهداری به ریاست ترکیه ، آموزش به ریاست پاکستان ، انتشارات به ریاست کشوری که دبیر خانه در آن مستقر است (جمهوری اسلامی ایران)، هماهنگی و همکاری به ریاست آذربایجان و تامین منابع به ریاست رئیس مجمع به عنوان یکی از سه رکن کنفرانس در کنار مجمع عمومی و دبیرکل به عنوان دیگر ارکان این کنفرانس آغاز به کار کرد.

همچنین بر اساس اساسنامه مصوب ، هدف اصلی کنفرانس ایجاد تعامل ، تبادل و هم­افزایی اطلاعات و دانش و تجربه در بین سازمان های عضو است.

انجام پژوهش­های علمی و فرهنگی در سطح منطقه­ای و بین­المللی در حوزه علوم کتابداری ،تشکیل گردهمایی­ها و نمایشگاههای علمی و فرهنگی، تشکیل پایگاه­های اطلاعاتی مشترک و به اشتراک­گذاری اطلاعات، مجموعه­سازی منابع کتابخانه­ای از طریق مبادله و اهدا، گسترش رده­های موجود برای سازماندهی بهینه و تنظیم استانداردها در حوزه کتابداری، توسعه آموزش علوم کتابداری، همکاری در سازماندهی، حفاظت، نگهداری و مرمت منابع خطی و نادر و تلاش برای توسعه سواد اطلاعاتی و مهارتهای خواندن در منطقه از دیگر اهداف تشکیل کنفرانس است که مورد تصویب اعضا قرار گرفت.

کد خبر 79597

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز