سه‌شنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۸ - ۱۳:۴۴
۰ نفر

آتوسا رقمی: سال 1940 میلادی (1319 شمسی) بود که چهار پسر فرانسوی موقع بازی در نزدیکی روستایی به نام «دُردُنیه»، غاری را کشف کردند که روی دیوارهایش نقاشی های بی‌نظیری کشیده شده بود.

نام این غار «لاسکو» بود. دانشمندان بعدها کشف کردند که این نقاشی‌ها را مردم 17 هزار سال پیش کشیده‌اند. هر سال مردم از همه جای دنیا به فرانسه سفر می‌کردند تا این نقاشی‌ها را از نزدیک ببینند، اما رفت و آمد زیاد باعث فرسایش غار و نقاشی‌هایش می‌شد، برای همین فرانسوی‌ها غار لاسکوی2 را عیناً از روی غار اصلی بازسازی و برای تماشای مردم آماده کردند. چند سال پیش غار لاسکوی3 هم درست شد. این غار دیگر منتظر نمی‌شود مردم به دیدنش بیایند؛ خودش به جاهای مختلف دنیا سفر می کند تا مردم همه جا بتوانند با شگفتی‌های غار لاسکو آشنا شوند.

آفتاب مجسمه‌ساز!

تابستان و زمستان فرقی نمی‌کند، خیلی‌ها دوست دارند پوستشان زیر تابش شدید نور آفتاب بسوزد و بُرُنزه شود. با وجود این که دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که این کار برای سلامتی ضررهای زیادی دارد، هنوز عده زیادی به هر قیمتی پوستشان را برنزه می‌کنند. ولی باورت می‌شود که زمانی حتی کلمه‌ «برنزه» هم وجود نداشت؟ تا پیش از سال 1845 میلادی، یعنی 164 سال پیش، مردم اصلاً دوست نداشتند زیر نور آفتاب بسوزند و ترجیح می‌دادند رنگ پوست خودشان را حفظ کنند و برای همین هم برنزه‌شدن اصلاً معنایی نداشت. این کلمه در اصل یک کلمه فرانسوی است و از کلمه بُرُنز گرفته شده است. برنز، آلیاژی است که رنگ قهوه‌ای زیبایی دارد و از آن برای ساختن مجسمه استفاده می‌کنند.

کد خبر 93066

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز