همشهری آنلاین: شرکت ملی گاز ایران براساس پاسخ داوری به ادعای ترکیه که در سال 2003 مبنی بر ضرورت کاهش نرخ گاز صادراتی به آن کشور مطرح شده بود، نرخ گاز را تا حدودی تعدیل کرده است.

به گزارش ایسنا، در این رابطه اطلاعات به‌دست آمده نشان می‌دهد ترکیه در ادعای خود خواستار درصد بالایی تخفیف در قیمت گاز صادراتی بوده که داوری در پاسخ خود که به‌تازگی منتشر شده، به‌بخشی از آن توجه کرده و مختصر تخفیفی به آن‌ها داده است که به‌این ترتیب، شرکت ملی گاز باید بر اساس آن تخفیف، گاز به ترکیه صادر کند.

طرح ادعای ایران به داوری مبنی بر افزایش قیمت گاز ایران

این درحالیست که شرکت ملی گاز نیز قرار است ادعایی را برای افزایش قیمت گاز صادراتی در سال جاری و سال‌های آتی به داوری مطرح کند، زیرا ادعای ترکیه مربوط به سال 2003 بوده و الان شرایط بازار و قیمت گاز طبیعی تغییر کرده است.

 ترکیه 2 میلیارد دلار جریمه عدم برداشت گاز به ایران می‌دهد

براساس این گزارش، باتوجه به این‌که ترکیه در سال گذشته مطابق حجم ذکر شده در قرارداد، گاز طبیعی از ایران برداشت نکرده و همچنین با وجود بند " take or pay" در قرارداد گازی موجود، این کشور موظف است بیش از دو میلیارد دلار جریمه به ایران بپردازد.

 ایران و ترکیه در سال 1996 قراردادی 25 ساله برای صدور گاز طبیعی امضا کردند که صادرات گاز از طریق خط لوله 2850 کیلومتری از سال 2001 اجرایی شده است. ایران پس از روسیه دومین تامین کننده اصلی گاز ترکیه به شمار می‌رود.

کد خبر 92784

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز