یکشنبه ۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۹:۱۹
۰ نفر

گروه سیاسی: هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ترکیه به ریاست رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر ترکیه امشب وارد تهران می‌شود.

سفر نخست‌وزیر ترکیه به ایران درحالی انجام می‌شود که وی در روزهایی که مصطفی محمدنجار در اسلام‌آباد درباره مسائل امنیتی ایران – پاکستان به رایزنی می‌پردازد، وارد پایتخت پاکستان شده است.

اردوغان از پاکستان به ایران می‌آید و چهارشنبه شب ایران را به مقصد آمریکا ترک خواهد کرد. این زنجیره، گمانه میانجی‌گری ترکیه در مسائل فیمابین ایران – پاکستان در مسائل امنیتی و ایران- غرب به‌خصوص در مسئله هسته‌ای را تقویت می‌کند.

نخست‌وزیر ترکیه در این سفر با رئیس‌جمهوری، معاون اول وی، رئیس مجلس شورای اسلامی و وزیر امورخارجه دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد.وزیران تجارت خارجی، انرژی و خارجه از جمله وزیران کابینه اردوغان هستند که در این سفر وی را همراهی می‌کنند. همچنین نام 18 نماینده از پارلمان ترکیه نیز در بین هیات سیاسی و اقتصادی ترکیه دیده می‌شود.

28 مهرماه محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز در سفری که به همراه برخی اعضای مجمع تشخیص به ترکیه داشت با رئیس‌جمهوری و وزیر امور خارجه ترکیه دیدار کرده بود.

پیشینه تاریخی روابط

محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس‌جمهوری ظهر دیروز در دیدار سفیر ترکیه با اشاره به روابط تاریخی، دوستانه و برادرانه ملت‌ها و دولت‌های ایران و ترکیه تاکید کرد: افزایش دیدارها و ارتباط مردم و مسئولان 2 کشور به توسعه روزافزون مناسبات و همکاری‌های ایران و ترکیه کمک می‌کند.

«سلیم کارا عثمان اوغلو» سفیر ترکیه نیز در این دیدار که در آستانه سفر نخست‌وزیر ترکیه به تهران انجام شد، با تاکید بر لزوم گسترش و افزایش مناسبات راهبردی و اثرگذار 2 کشور خاطرنشان کرد: ترکیه خواستار توسعه و ارتقای روابط و همکاری‌ها با ایران در عرصه‌های گوناگون و تا سطوح حداکثری است.

کد خبر 93696

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز