چهارشنبه ۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

همایش تجاری ایران و ترکیه عصر سه‌شنبه با حضور رجب طیب اردوغان نخست‌وزیر و جمعی از وزرا، سرمایه‌گذاران و تجار ترکیه‌ای و با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر بازرگانی کشورمان در محل اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.

نخست‌وزیر کشور ترکیه در سخنانی در این همایش با اشاره به اشتراکات تاریخی و فرهنگی 2کشور ایران و ترکیه خاطرنشان کرد: در سال 2002 صادرات ترکیه به ایران 304 میلیون دلار بود که طی 6 سال این رقم 6 برابر شد و در پایان سال 2008 این رقم به 2 میلیارد دلار رسید، بنابراین پیشرفت‌های اقتصادی 2کشور کل منطقه را تحت‌تأثیر قرار داده و در رفاه منطقه مؤثر خواهد بود.

اردوغان گفت: به‌دلیل بحران اقتصادی جهان، حجم تجارت دوجانبه ایران و ترکیه تا پایان امسال به 6 میلیارد دلار می‌رسد که نشان‌دهنده افت تجارت است اما می‌توانیم این میزان را تغییر دهیم و به هدف 20میلیارد دلاری برسیم که این هدف نیز امروز به 30 میلیارد دلار تغییر کرد که بسیار عالی است.

وی رفع موانع و مشکلات و بازکردن زمینه برای سرمایه‌گذاری را از وظایف سیاستمداران دانست و افزود: امیدواریم طی 4 یا 5 سال به هدف تجارت 30 میلیارد دلاری در روابط 2کشور برسیم.

اردوغان عوارض 30 تا 40 درصدی گمرکات ایران را مورد اشاره قرار داد و خواستار حذف موانع تعرفه‌ای و تسهیل مکانیسم‌های کنترلی در گمرکات شد. به گفته وی، در تاریخ 17 و 18 دسامبر سال‌جاری کمیسیون مشترک اقتصادی 2کشور تشکیل می‌شود که جلسات آن در گسترش روابط بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

نخست‌وزیر ترکیه ابراز امیدواری کرد که بانک‌های دولتی و خصوصی ترکیه هر چه سریع‌تر در ایران شعباتی را تاسیس کنند؛ چرا که این امر در گسترش صادرات و واردات 2 کشور مؤثر خواهد بود.

دکتر محمد نهاوندیان، رئیس اتاق ایران نیز در این همایش با اشاره به توافق مقامات 2کشور برای دستیابی به افزایش مبادلات تجاری از 10میلیارد دلار به 30میلیارد دلار تاکید کرد: ما از این تصمیم استقبال می‌کنیم و امیدواریم لازمه‌های دستیابی به این هدف نیز در برنامه‌ریزی‌های جدی 2 کشور لحاظ شود.

وی افزود: صادرات ایران به ترکیه بر بخش نفت و گاز تکیه دارد اما ایران بخش‌های مهمی‌ دارد که با سرمایه‌گذاری مشترک می‌توان انتفاع زیادی ایجاد کرد. بخش خصوصی ایران اجازه فعالیت در حوزه نفت و گاز را پیدا کرده است و فعالان بخش خصوصی آماده همکاری با طرف‌های ترکیه‌ای هستند.

رئیس اتاق ایران با تاکید بر توجه به حوزه حمل‌ونقل و ترانزیت برای توسعه روابط تجاری تصریح کرد: بخش خصوصی ایران از همکاری مشترک در زمینه ترانزیت استقبال می‌کند ولی موانع موجود باید با بررسی یک گروه از کارشناسان رفع شود.

در این همایش همچنین جمعی از تجار و بازرگانان ایرانی و ترکیه‌ای، وزیر بازرگانی کشورمان و معاون اول رئیس‌جمهور نیز سخنرانی کردند.

کاهش مبادلات تجاری

مهدی غضنفری، وزیر بازرگانی در زمینه حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 8 ماهه نخست سال 2009 گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه در 8 ماهه نخست امسال 4 میلیارد دلار  بوده   در حالی که این رقم در دوره مشابه سال 2008 معادل 5/7 میلیارد دلار بوده است. 

وی افزود: سهم ایران از تجارت در این 8 ماهه با ترکیه 2 میلیارد دلار و سهم ترکیه یک میلیارد و 268 میلیون دلار بوده است.  وزیر بازرگانی در پایان متذکر شد: ایران چهاردهمین شریک صادراتی و دهمین شریک وارداتی ترکیه است و ترکیه هفتمین شریک صادراتی و دهمین شریک وارداتی ایران است.

کد خبر 93979

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز