سه‌شنبه ۵ آبان ۱۳۸۸ - ۰۵:۱۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر ترکیه در صدر هیاتی بلندپایه برای سفری رسمی دوشنبه شب 4 آبان وارد تهران شد و مورد استقبال وزیر امور خارجه کشورمان قرار گرفت.

به گزارش شبکه خبر، منوچهر متکی وزیر امور خارجه از اردوغان استقبال کرد.

مراسم استقبال رسمی از نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه 5 آبان با حضور محمد رضا رحیمی معاون اول رئیس جمهور برگزار می‌شود.

اردوغان هدف از این سفر را تبادل نظر در زمینه روابط دوجانبه، منطقه‌ای و بین المللی اعلام کرده است.

سابقه روابط ایران و ترکیه در گرو فرهنگ و مرز مشترک و ظرفیت‌های دو کشور قدمتی بیش از چند قرن دارد بطوریکه 500 سال امنیت و صلح و آرامش در مرز ایران و ترکیه هم اکنون الگویی برای کشورهای جهان به شمار می‌رود.

سفر اردوغان با همراهی بیش از 100بازرگان و سرمایه گذار به ایران نیز که در چارچوب سفرهای دوره‌ای مسئولان دو کشور صورت می‌گیرد در چارچوب توسعه تفکر دوستی میان دو کشور قابل توجه است.

بهمن حسین پور سفیر جمهوری اسلامی ایران در ترکیه سفر نخست وزیر این کشور به ایران را سفری در جهت تعمیق و گسترش دوستی‌ها دانست و اعلام کرد: سفر اردوغان به تهران سفری راهبردی است که سبب افزایش روابط تجاری دو کشور خواهد شد.

با وجود ظرفیت‌های بسیار دو همسایه ، هم اکنون میزان تجارت میان ایران و ترکیه به حدود 12 میلیارد دلار رسیده است.

ظفر چاغلایان وزیر تجارت خارجی ترکیه با بیان این مطلب که ایران و ترکیه دو همسایه توانمند هستند تاکید کرد: رقم کنونی تجارت میان ایران و ترکیه در خور دو کشور نیست.

وی گفت: ایران و ترکیه ظرفیت‌های خالی بسیاری دارند که باید برای عملی کردن و توسعه این ظرفیت‌ها موانع پیش رو را برداریم و رقم موجود را به 20 میلیارد دلار برسانیم.

در چند سال اخیر می‌توان ترکیه را در جرگه کشورهایی که دارای توسعه اقتصادی قابل توجهی بوده‌اند به شمار آورد و بی شک موقعیت همسایگی ترکیه با ایران و از طرف دیگر با اروپا، توجیهی منطقی برای گسترش روابط با این کشور برای تجارت خارجی ایران محسوب می‌شود.

هر چند برگزاری جلسات، همایش‌ها و نشست مسئولان دو کشور سبب ارتقای سطح مراودات سیاسی ، فرهنگی و اقتصادی دو کشور خواهد شد اما باید موانع پیش روی سرمایه گذاری در دو کشور برطرف و فرصت‌های سرمایه گذاری بیشتری ایجاد شوند.

در این زمینه تشویق‌های صادراتی، بهره گیری از توانمندی‌های بخش خصوصی، وضع تعرفه‌های مناسب گمرکی و تسهیل در امور صدور ویزا و رفت و آمد تجار به دو کشور کار ساز و راه گشا خواهد بود.

چندی پیش در همایش بررسی فرصت های سرمایه گذاری در ایران که در شهر استانبول ترکیه برگزار شد حدود 120 شرکت ایرانی طرح‌هایی به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به سرمایه گذاران ترکیه ارائه کردند که در صورت تحقق آن علاوه بر ایجاد فرصت‌های شغلی فراوان جدید، درآمد زیادی نیز عاید ایران خواهد شد.

کد خبر 93814

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز