گروه سیاسی: نخست‌وزیر ترکیه که دوشنبه‌شب وارد تهران شد، در نهاد ریاست‌جمهوری مورد استقبال محمدرضا رحیمی قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان، پس از آن با همتای خود مذاکرات خصوصی را آغاز کرد. معاون اول رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همتای نخست‌وزیر محسوب می‌شود.نخست‌وزیر اسلام‌گرای ترکیه که پس از دیدار با مقامات پاکستان در اسلام‌آباد به ایران آمد و از تهران نیز راهی واشنگتن خواهد شد و با سران کاخ سفید به گفت‌وگو خواهد نشست، در حالی برای  دومین بار در 4سال گذشته به  ایران سفر می‌کند که آمریکا و 2 کشور دیگر طرف معامله سوخت 20درصد هسته‌ای با ایران بوده و  همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منتظر پاسخ موافق یا مخالف ایران درباره پیش‌نویس توافقنامه مطرح‌شده در مذاکرات وین هستند؛

مذاکراتی 3 روزه که چهارشنبه گذشته به پایان رسید و طرف‌ها تا روز جمعه باید اعلام موضع می‌کردند. کاخ سفید، کرملین و الیزه، غروب جمعه گذشته پاسخ مثبت خود را اعلام کردند.

اردوغان دیروز به رحیمی گفت: ما به‌عنوان دوست در همه محافل بین‌المللی از حقوق ملت ایران دفاع می‌کنیم و حاضر نیستیم غیراز این با هیچ کشوری مذاکره کنیم.نخست‌وزیر ترکیه دیدار  با رئیس مجلس و همچنین دیدار با بازرگانان و تجار ایرانی در اتاق بازرگانی را نیز در برنامه سفر خود دارد.

اردوغان طی دیدارهای خصوصی با تعدادی از وزیران دولت دهم ازجمله نفت، امور خارجه، بازرگانی و...به گفت‌وگو خواهد نشست.

به نفع کل جهان

رجب‌طیب اردوغان پس از ملاقات با رحیمی به محل پذیرایی رئیس‌جمهوری از میهمانان خارجی در مجموعه پاستور رفت و با محمود احمدی‌نژاد به گفت‌و‌گو نشست.

احمدی‌نژاد ظهر دیروز در این دیدار بر گسترش و تعمیق هر چه بیشتر روابط دو جانبه و منطقه‌ای 2 کشور تاکید کرد و گفت: بسیاری از مشکلات و مسائلی که به اقتصاد و امنیت منطقه و کشورهای ما فشار وارد می‌کند، تحمیلی و به خاطر حضور و دخالت بیگانگان است که از بعضی فاصله‌ها بین ملت‌ها و دولت‌ها استفاده می‌کنند.

او ادامه داد: کشورهای منطقه به هر میزان که همکاری‌های منطقه‌ای خود را افزایش دهند این فاصله‌ها از بین می‌رود و فرصت برای طراحی بدخواهان کم می‌شود. رئیس‌جمهوری نتیجه گرفت: همکاری ایران و ترکیه به نفع 2کشور، منطقه و حتی کل جهان است.

همه ملت‌ها خوشحال شدند

احمدی‌نژاد همچنین با اشاره به موضع‌گیری نخست‌وزیر ترکیه در قبال نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در اجلاس داووس، گفت: موضع‌گیری روشن شما در قبال رژیم صهیونیستی آثار مثبتی در کل دنیا و جهان اسلام به‌دنبال داشت و بدون تردید همه ملت‌ها از این موضع شما خوشحال شدند.

او از موضع‌گیری اردوغان در قبال موضوع هسته‌ای ایران نیز قدردانی و اظهار کرد: بدون تردید اگر عدالت نباشد مسائل و مشکلات حل نخواهد شد، وقتی یک رژیم غیرقانونی سلاح‌های اتمی دارد نمی‌توان از حق دیگران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای ممانعت کرد.

باید از خودشان شروع کنند

نخست‌وزیر ترکیه همچنین با حمایت از حق مسلم ایران در زمینه انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تصریح کرد: کسانی که مدعی خلع سلاح هسته‌ای در جهان هستند باید خلع سلاح را ابتدا از کشور خودشان شروع کنند.

وی همچنین با حمایت از حضور ایران در اجلاس نابوکو گفت: معتقدم نابوکو دیر یا زود به اهمیت حضور جمهوری اسلامی ایران پی خواهد برد و ما نیز در نشست‌ها ضرورت این نیاز را به اعضا منتقل می‌کنیم.

انگیزه اقتصادی؛ هیأت 200نفره

انگیزه سفر اردوغان به ایران تجاری و اقتصادی اعلام شده است و نخست‌وزیر ترکیه را در سفر به تهران هیأتی 200نفره متشکل از وزیران خارجه، انرژی و بازرگانی خارجی، امور صنایع، منابع طبیعی و وزیر مشاور و وزیر مشاور در امور فرهنگ، 20 تن از نمایندگان مجلس، بیش از 80 تن از نمایندگان بخش خصوصی و 30 نفر از نمایندگان رسانه‌های مهم خبری ترکیه همراهی می‌کنند.

کد خبر 93859

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز