مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

محمود عبدالهی: مطمئنا خیلی از شما از طریق مطبوعات و رسانه‌ها در جریان مشکلات مالی مترو قرار گرفته‌اید

مشکلاتی اعم از عدم تخصیص بودجه مناسب برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای، خرید تجهیزات و قطعات یدکی و ترخیص واگن و قطارهای خریداری شده. اما با این حال شاهدیم که مدیریت شهر تهران و مجموعه شرکت مترو تهران با فعالیتی مثال‌زدنی در حال سرویس‌دهی به شهروندان تهرانی و کرجی هستند. این درحالی است که مترو می‌تواند با حمایت ویژه دولت و به‌طور ویژه«مجلس شورای اسلامی» بر کیفیت و میزان سرویس‌دهی و بالطبع رضایت‌مندی شهروندان بیافزاید. [آشنایی با مترو]

در شهرهای بزرگ جهان ترافیک و آلودگی هوا مشکل اصلی شهروندان به حساب می‌آید و همین موضوع زمینه‌ساز بحران‌های زیادی می‌شود که گسترش مترو بهترین راه برون‌رفت از این معضل است. نقش مترو در کاهش ترافیک چیزی نیست که نیاز به تبلیغ داشته باشد، اما نقش و اهمیت آن را در رفع آلودگی تهران می‌توان به مواردی هم‌چون امکان انجام سفرهای درون‌شهری و ارتباط حومه با مرکز تهران با سرعت مناسب، تردد دقیق و ایمن با بالاترین فن‌آوری ممکن، توجه به مسایل زیست‌محیطی، ایجاد فرهنگ نظم اجتماعی،

بهینه‌سازی حمل‌و‌نقل شهری و کاهش تصادفات باید مورد اشاره چند‌باره قرار داد. اگر از نزدیک اخبار مربوط به اتفاقات این حوزه را پیگیری کرده باشید حتما در جریان هستید که مجلس شورای اسلامی چندی‌قبل طرح یک فوریتی برداشت مترو از صندوق ذخیره ارزی را به تصویب رساند تا به‌زودی شاهد حل بسیاری از مشکلات این سیستم حمل‌ونقل عمومی ‌و خدماتی باشیم.

با کمک مجلس، مترو جان دوباره می‌گیرد

مهندس‌هاشمی، ‌مدیرعامل شرکت مترو تهران در این خصوص به همشهری‌مسافر‌می‌گوید: در حال حاضر حدود 30کیلومتر تونل و ایستگاه در حال آماده‌سازی نهایی و استارت بهره‌برداری داریم که مطمئناً اگر تجهیزات لازم برای آن‌ها فراهم نشود قابل استفاده نخواهند بود. اما اگر این طرح به تصویب مجلس شورای اسلامی ‌برسد و مترو آزاد باشد تا از حساب صندوق ذخیره ارزی برداشت کند، می‌توانیم برای خطوط3 ، 4 ، 6 و 7 تجهیزات موردنیاز را خریداری کرده و 30کیلومترمسیر استاندارد به وضع موجود اضافه کنیم که قطعا تاثیر به‌سزایی در ترافیک و کنترل آلودگی هوای تهران خواهد داشت.

تصویب طرح و حمایت از خودکفایی تولید

مدیرعامل مترو تهران گفت: خوشبختانه در حال حاضر کارخانجات تولیدی قدرتمندی داریم که می‌توانند مترو را در بحث تکمیل و ارایه تجهیزات یاری دهند. به‌عنوان مثال دیگر نیازی نیست که برای خرید واگن، ارز از مملکت خارج شود و این کار را شرکت واگن‌سازی  تهران می‌تواند انجام دهد. در بحث‌های دیگر هم‌چون سیستم‌های کنترلی، مخابرات، سیگنالینگ، برق فشار قوی، تهویه تونل‌ها، سوزن و... هم تولیدکنندگان داخلی می‌توانند مترو را تامین کنند. پس با اقدام خوب مجلسی‌ها، هم مترو تجهیز خواهد شد، هم چرخ تولید و ایجاد اشتغال و کار به حرکت درخواهد آمد.

رضایت مردم، رضایت ماست

وی ادامه داد: در حال حاضر عمده شکایت مسافران مترو از سیستم ما، شلوغی بیش از حد واگن‌ها و قطارهاست. این در حالی است که اگر امکانات لازم و موردنیاز در اختیار ما قرار بگیرد توان این‌که سرفاصله حرکت قطارها در خطوط داخلی را به 2دقیقه و در خط تهران-کرج به 5دقیقه برسانیم، داریم. بدین‌ترتیب هم ما نفسی راحت خواهیم کشید هم مردم.

چراکه با خرید واگن و تجهیزات لازم و تزریق آن به خطوط مختلف مردم راحت‌تر می‌توانند از مترو استفاده کنند و این یعنی رضایت عمومی ‌و بالطبع رضایت ما. ما برای خدمت‌رسانی‌ ایده‌آل تلاش می‌کنیم و مطمئنا اگر مردم از عملکردمان راضی باشند، خستگی کار از تن‌مان بیرون می‌رود. ضمن این‌که مردم به‌خوبی می‌دانند دلیل اصلی مشکلات اخیر چه بوده و چیست.

با تصویب طرح، چرخ تولید نیز به حرکت در می‌آید

وی‌هم‌چنین به تفاوت بحث فاینانس با برداشت از صندوق ذخیره اشاره کرد و گفت: تفاوت مهم و اساسی این 2موضوع در این است که فاینانس به خرید تجهیزات و قطعات از شرکت‌ها و کارخانجات خارجی اختصاص می‌یابد، اما اعتباری که از صندوق ذخیره ارزی در اختیار مترو قرار می‌گیرد باید صرف خرید از سیستم  داخلی و تولیدکنندگان کشورمان شود. به همین دلیل نیز خود ما بسیار راغبیم تا با عملی شدن این موضوع بتوانیم هم مترو را برای خدمت‌رسانی هر چه بهتر تجهیز نماییم هم این‌که تولید داخلی را به حرکت بیاندازیم. خوشبختانه ساخت مترو از مرحله سیویل، تجهیزات و ناوگان در کشور بومی‌سازی شده و هم‌اکنون متخصصان و پیمانکاران داخلی ساخت مترو را برعهده دارند.

مردم، ذی‌نفع اصلی حمایت مجلس و دولت

گرچه اعتباری که از صندوق ذخیره ارزی  در اختیار مترو قرار می‌گیرد باید خرج امور عمرانی شود، اما سیستم بهره‌برداری نیز از آن منتفع خواهد شد. مهندس ربیعی، ‌مدیر‌عامل شرکت بهره‌برداری از  مترو پایتخت نیز با ذکر این موضوع اظهار داشت: در این‌که بودجه موردنظر باید خرج امور عمرانی شود و نمی‌تواند به هزینه‌های جاری اختصاص یابد شکی نیست، اما مطمئنا تزریق این بودجه به مترو در سیستم بهره‌برداری نیز تاثیر خواهد گذاشت. بدین‌ترتیب که مطمئنا عمده این رقم به خرید واگن از کارخانجات داخلی اختصاص خواهد یافت و این موضوع یعنی برداشتن فشاری مضاعف از دوش شرکت بهره‌برداری و بالطبع مردم..

به نمایندگی از مترو و مردم از مجلسی‌ها تشکر می‌کنم

مهندس ربیعی در پایان صحبت‌هایش از نمایندگان محترم مجلس به‌خاطر توجه به دغدغه اصلی مردم تهران تقدیر و تشکر کرد و گفت: خوشبختانه چند سالی است که احداث و راه‌اندازی 15 تا 20کیلومتر مترو در یک‌سال در حال اجراست و مطمئنا با حمایت مجلس، دولت و تزریق امکانات و تجهیزات به این میزان تونل و ایستگاهی که آماده بهره‌برداری است، مردم به خوبی روند کار و گسترش این وسیله ایمن، راحت و ارزان را احساس خواهند کرد. براین‌اساس جا دارد به نمایندگی از مردم عزیز تهران و هم‌چنین کلیه عوامل مجموعه مترو از نمانیدگان حاضر در خانه ملت تقدیر و تشکر کنم.

همشهری مسافر

کد خبر 92771

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز