چهارشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۸ - ۰۷:۴۸
۰ نفر

دوچرخه: در دنیای امروز انتظاراتی که از زندگی داریم خیلی با گذشته­های دور متفاوت است و البته این، طبیعی هم هست.

شاید نتوان تصور کرد که چندین قرن پیش، یا چرا راه دور برویم، حتی همین سال­های اخیر بعضی جاها چه انتظاراتی از فرزندان هست و چه حقوقی برایشان قائلند. وقتی به دخترها برسیم سختی اوضاع در طول تاریخ بیش­تر بوده است.

شاید این که روزهای خاصی در تقویم، به نام اشخاص و گاه به نام نقش­های اجتماعی­شان نامگذاری می­شود، برای این است که یادمان نرود در طول این همه سال و گاه در طول این همه قرن چه­طور و با حضور چه افرادی زندگی جلو رفته و چه حقوقی برای افراد نهادینه شده است.

فکر می­کنم طبیعی است که بعضی از این روزها تقریباً تا همیشه در تقویم بمانند مثل روز مادر و بعضی دیگر به مرور کارکردشان را از دست بدهند. این که یک روز این تقویم هم به نام دخترها باشد، لابد به این خاطر است که توجه همه ما را نه تنها به نقش زن در زندگی اجتماعی که به­طور خاص به نقش و تأثیر این مقطع از زندگی زنان، با واژه­ای که عمدتاً در دوره جوانی­شان به کار می­رود، جلب کند.

حالا ما که فرهنگمان دینی است، روز خاصی را به این منظور انتخاب کرده ایم؛ تولد دختر یکی از امامان بزرگمان که دانش و تقوا را با جوانی و جسارت درهم آمیخته و در دوره­ای که برادرش در حالتی شبیه تبعید فرسنگ­ها از دیار خود دور شده، حرکت می­کند و به مهاجرتی تأثیرگذار دست می­زند. مهاجرتی که گرچه در ظاهر به هدف نمی­رسد؛ اما پایگاهی برای دوستداران خاندان پیامبرص ایجاد می­کند که قرن­ها دور آن جمع شوند و به یاددهی و یادگیری تعالیم نبوت بپردازند. این روز بر همه دوستداران حقیقت و همه نوجوانان دانش‌دوست و جسور مبارک باد!

کد خبر 92667

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز