دوشنبه ۲۰ مهر ۱۳۸۸ - ۰۸:۲۳
۰ نفر

زهرا رفیعی: نرسیده به ورودی جاده چالوس در کرج، محله‌ای وجود دارد که به قاعده نورآباد طی سالیان سال به زور آباد تبدیل شده است؛ البته اگر بخواهیم آبادی را به‌داشتن قباله و آب و برق و گاز و تلفن بدانیم.

صبح یکی از همین روزهای اوایل پاییز چندین تیم از نیرو‌ی انتظامی، واحدهای امدادی و خدماتی آتش‌نشانی، اورژانس پزشکی، اورژانس اجتماعی، هلال‌احمر، شهرداری و سازمان‌های آب، برق و گاز به این محله رفتند تا منطقه را از لوث وجود اراذل، اشرار، قاچاقچیان و معتادان پاک کنند.

برنامه پاکسازی از ساعت 5‌صبح روز 14 مهر شروع شد و تا 3روز ادامه داشت. نیروهای پلیس در همان 3روز بیش از 600 نفر را با مقدار زیادی پول و مواد‌مخدر دستگیر کردند. اما اهالی این منطقه می‌گفتند که تعدادی از این افراد که شبانه مطلع شده بودند، فرار را بر قرار ترجیح داده‌اند‌ (شاید نسخه‌ای از فکسی که به دفاتر روزنامه‌ها برای پوشش خبری ارسال شده به دست آنها رسیده باشد!)

اهالی این منطقه از مدت‌ها قبل با این دسته از ساکنان به زور تحمیل شده، کج دار و مریز زندگی می‌کنند و با وجود اینکه سال قبل هم طرحی نیم بند برای جمع‌آوری آنها اجرا شد، باز امید چندانی به امن بودن منطقه‌شان ندارند. یکی از زنان محل که بر پله ورودی خانه‌اش نشسته و بگیر و ببند ماموران را نگاه می‌کند می‌گوید: پارسال هم آمدند و عده‌ای را دستگیر کردند ولی 3-2 ماه که گذشت آنهایی را که دستگیر کرده بودند آزاد کردند. همین اراذلی که امروز دستگیر می‌کنند را هم همان موقع گرفته بودند.

زن همسایه دیوار به دیوار او چادرش را از دهان می‌گیرد و می‌گوید: این موادفروش‌ها از کسی نمی‌ترسند. پول هم که دارند و هر ماموری که به‌سراغشان می‌آید می‌خرند. همسایه پشتی ما از همین مواد‌فروش‌هاست ولی امروز او را دستگیر نکردند. نمی‌دانم چه کسی نصف شب برایش خبر آورده بود که گذاشت و رفت.زن دیگری خود را به جمع زنان تماشاگر می‌رساند و می‌گوید: تو رو خدا به آنها بگویید اینجا بیشتر سر بزنند. زن و بچه مردم از دست اینها در امان نیستند.

همین چند ماه پیش بود که دخترم را در راه مدرسه اذیت کرده بودند. بیچاره دخترم از ترسش دیگر تنها بیرون نمی‌رود.اهالی از زنان این عده هم می‌ترسند. زنان خرده فروش که بعضا معتاد هم هستند روزها کار شب‌های شوهرانشان را ادامه می‌دهند.مسئولان این منطقه حدود 9‌ماه است که منطقه را زیرنظر داشته‌اند و در مورد مشکلات آن فیلم مستندی هم ساخته‌اند. آنها می‌دانند تا امنیت نباشد نمی‌توان زیرساخت‌های توسعه را به منطقه آورد. بنابراین سردار علیرضا اکبرشاهی، فرمانده انتظامی استان تهران، که مسئولیت این عملیات را بر عهده داشت در پایان روز اول می‌گوید: من همین جا جلوی شما خبرنگاران می‌گویم که تا پایان سال در این منطقه‌2‌پاسگاه سیار دائر خواهم کرد.

خرده فروشی با اعتماد به نفس بالا

موادفروش‌های منطقه حصار که تعدادشان به نسبت منطقه کم نیست چندین کاربرد دارند؛ هم مزاحم نوامیس اهالی می‌شوند، هم هر گونه مواد‌مخدری که فکرش را بکنید می‌فروشند. کارشان به جایی رسیده که شماره تلفنشان را برای بازاریابی روی دیوار هنرستان پسرانه می‌نویسند.

در عملیات پاکسازی اخیر که همزمان با هفته نیروی انتظامی اجرا شد علاوه بر جمع‌آوری خرده و عمده‌فروشان مواد‌مخدر بیش از 170 خانه و آلونک تخریب شد. این خانه‌ها از آن دست از ساختمان‌هایی هستند که یک شبه به‌صورت غیرقانونی سر از زمین برآورده‌اند و بعد کسی پیگیر تخریب آنها نشده است.

اصلی‌ترین مشخصه این خانه‌ها وجود 2در در دستشویی‌های یک متر مربعی آنهاست. روی در پشتی این دستشویی‌ها هم دریچه‌ای وجود دارد که به مراجعه‌کننده‌ها از همان پشت مواد مورد نیازشان را می‌فروشند. در پشتی هم برای فرار تعبیه شده است که به کوچه پشتی باز می‌شود. بعضی از حرفه‌ای‌ها دوربینی را در روشنایی دم در کار گذاشته‌اند تا مشتری خود را پیش از سفارش شناسایی کنند.

ساکنان این خانه‌ها را هم در بیشتر مواقع مردان مجردی تشکیل می‌دهند که 3-2 نفری اجاره‌اش کرده‌اند. بعد از ورود ماموران نیروی انتظامی به‌معنای واقعی کلمه خانه ها  زیر و رو شد. ماموران پلیس مواد‌مخدر سوراخ سنبه‌های خانه‌ها را برای یافتن مواد‌مخدر گشتند و ماموران شهرداری این خانه‌‌ها را که هیچ سند و مدرکی برای ساخت و ساز نداشتند پس از تخلیه خراب کردند.

در این خانه‌ها علاوه بر مواد‌مخدر مقدار زیادی از اموال مسروقه اهالی محل هم کشف شد و قرار شد کسانی که کاغذ خرید آن را دارند برای دریافت آن به ستاد مبارزه با مواد‌مخدر استان کرج بروند. هنگام عملیات در منطقه که تا چشم کار می‌کرد درجه‌دار‌های نیروی انتظامی حضور داشتند فردی دستگیر شد که داشت تلویزیون یکی از خانه‌های تصرف شده را می‌دزدید. وقتی از او پرسیدند تلویزیون را کجا می‌بری؟ گفت: دارم همین پایین می‌برم. به من گفتند این را ببرم پایین.

شیره‌کش‌خانه در ملأ عام

در همان روز اول خانه‌ها و آلونک‌ها یکی پس از دیگری خراب شدند. 5‌منزل مسکونی که به شیره‌کش خانه تبدیل شده بود به همراه 7‌خانه که بدون مجوزهای ساخت و ساز، بنا شده بود تخریب شد.

در این محله اتاقک‌هایی زیر مغازه‌ها نیز ساخته شده بودند که آنها هم با دستور قضایی نماینده دادستانی تخریب و یا پلمب شد. این آلونک‌ها که با چادر و پلاستیک درست شده بود به‌صورت شبانه‌روزی تعدادی از معتادانی را که جایی برای مصرف و خواب نداشتند با اجاره‌های بالا در خود می‌پذیرفت.

نکته‌ای که فرمانده انتظامی استان تهران را نیز به تعجب واداشت این بود که خانه‌هایی از این دست انشعاب آب و برق و تلفن هم داشتند و با کرایه‌ 7‌میلیون تومان پیش و 500‌هزار تومان ماهانه، اجاره داده شده بودند.افراد دستگیر شده در پایان روز سوم بیش از 600‌نفر اعلام شد که با انتقال این افراد به ستاد مبارزه با مواد‌مخدر و انگشت‌نگاری‌های انجام شده مشخص شد 60‌درصد این افراد سابقه‌دار هستند که 40‌درصد این افراد با نام‌های جعلی مختلفی به پلیس معرفی شده‌اند.

از این افراد انواع و اقسام مواد‌مخدر و لوازم مورد نیاز برای مصرف آنها کشف شد. همچنین همان قمه‌هایی که با آن مردم محل را تهدید می‌کردند به همراه کارت‌های شناسایی و مدارک و پول جعلی هم پیدا شد. منطقه حصار کرج یکی از 14‌منطقه‌ای است که در دومین مرحله از طرح نجات - طرح جمع‌آوری معتادان پرخطر و رها- در سال‌جاری پاکسازی‌ شده است. البته به گفته مسئولان نیروی انتظامی در همین تهران 80 منطقه آلوده به معتادان پرخطر وجود دارد که پاکسازی آن نیاز به زمان بیشتری دارد.

این منطقه در منظر چشم همه کسانی است که برای رفتن به جاده چالوس از کنار آن می‌گذرند. پیشنهاد‌های زیادی برای ساماندهی این منطقه شده است. محمد جوادکولیوند، فرماندار کرج که معاون استاندار تهران نیز هست، در این باره می‌گوید: درصورت هماهنگی و همکاری وزارت مسکن و شهرسازی، شهرداری و فرمانداری کرج می‌توان خانه‌های منطقه را از صاحبان آن خرید و به آن عده‌ که تمایل به بازگشت به شهرستان خود دارند کمک کرد تا برگردند و بعد این منطقه را به فضای سبز تبدیل کرد. اما تا آن موقع راه بسیار زیادی در پیش است.

اجرای این طرح همزمان با هفته نیروی انتظامی کمی آسایش و آرامش را به اهالی منطقه بازگرداند اما هنوز معلوم نیست که این هم از آن دسته طرح‌هایی است که به‌صورت ضربتی اجرا شده و مراتب غافلگیری اشرار محل را فراهم می‌کند یا قرار است اهالی محل که حدود 30-20 سال است به این منطقه کوچ کرده‌اند با امنیت بیشتری زندگی کنند.

بی‌شک نیروی انتظامی تنها حلقه ایجاد رفاه برای مردم منطقه نیست. باید دید حالا که 170‌نقطه از محله حصار کرج پاک شده بقیه سازمان‌ها هم پا پیش خواهند گذاشت و سهم خود را ایفا می‌کنند؟ و صد البته نیروی انتظامی 2 پاسگاه سیار خود را به محله حصار می‌آورد.

کد خبر 92654

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز