همشهر آنلاین: رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا، با ببان اینکه سالانه بین 500 تا 600 تن مواد مخدر در کشور مصرف می‌شود گفت:

نزدیک به تاکنون نزدیک به 10 هزار و 200 معتاد پرخطر در کشور جمع‌آوری شدند.

به گزارش ایسنا، سردار حسین‌آبادی در حاشیه مراسم افتتاحیه مرکز آمورش منطقه‌آی مبارزه با مواد مخدر تهران با بیان این اخبار در جمع خبرنگاران، دستگیری خرده‌فروشان را از مهم‌ترین مطالبات مردم در جامعه عنوان کرد و در رابطه با آزادی زود‌هنگام این افراد نیز گفت: آزادی سریع افراد دستگیر شده موجب افزایش بدبینی مردم نسبت به پلیس می‌شود،‌ این در حالیست که تنها دستگیری مواد فروشان وظیفه نیروی انتظامی است و بحث جزایی افراد دستگیر شده به دستگاه‌های قضایی بازمی‌گردد.

سردار حسین‌آبادی در ادامه به موضوع مواد مخدر‌های صنعتی اشاره کرد و گفت: اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر که در آن به صورت ویژه به مواد مخدر‌های صنعتی و روانگر‌دان هم توجه شده است، به مجمع تشخیص مصلحت نظام فرستاده شده که امیدواریم با تصویب نهایی اصلاحیه این قانون بسیاری از مشکلات موجود کاهش یابد.

به گفته رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدرناجا، قیمت هر کیلو تریاک سه سال قبل 157 دلار بود اما در حال حاضر نه تنها قیمت هر کیلو تریاک در کشور افغانستان 52 دلار است، بلکه تولید مواد مخدر در این کشور افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سال گذشته برداشت تریاک در هر هکتار 47 کیلوگرم بود که این میزان به دلیل بهره‌وری در استحصال تریاک و استفاده از بذر اصلاح شده، از هر هکتار 54 کیلوگرم تریاک برداشت می‌شود.

وی با اشاره به این که طبق گزارش معاون سازمان ملل تنها دو درصد از تولید مواد مخدر در افغانستان کاهش یافته است، گفت: گزارش‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا پیش ‌از این گزارشات، از بحرانی بودن وضعیت کشت موادمخدر در کشور افغانستان خبر می‌داد، این در حالیست که سازمان ملل به تازگی در این رابطه هشدار داده است.

سردار حسین‌آبادی گفت: گزارش اخیر سازمان ملل تاکید دوباره بر بحرانی بودن تولید مواد مخدر در افغانستان و زیان‌های ناشی از آن برای دنیا و کشورهای منطقه است.

وی با اشاره به این که بنابر گزارش‌های سازمان ملل 93 درصد از مواد مخدر دنیا در افغانستان تولید می‌شود،‌ افزود: بنابر گزارش سازمان ملل میزان تریاک انبار شده در افغانستان که معادل میزان دو سال مصرف دنیاست‌،10 هزار تن بوده که معادل هزار تن هروئین است.

سردار حسین آبادی در ادامه از برگزاری اجلاس مشترک مواد مخدر ایران، پاکستان و افغانستان طی روزهای آینده در وین خبر داد و هدف از برگزاری این اجلاس را افزایش تبادلات این سه کشور عنوان کرد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر ناجا با بیان این که اولین دوره آموزش تخصصی و پیشرفته پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان در تهران آغاز شده که به مدت سه هفته نیز ادامه خواهد یافت‌، افزود: در این دوره 10 نفر از کارشناسان ارشد پلیس مبارزه با مواد مخدر افغانستان، آموزش‌های تخصصی در رابطه با مبارزه با مواد مخدر می‌گذرانند. همچنین دوره بعدی این آموزش‌ها مربوط به کشورهای عضو اکو است.

کد خبر 93552

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز