جمعه ۱۷ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۲
۰ نفر

برخی از ما برای قدردانی از کارگران زحمتکش شهرداری که حتی روز‌های تعطیل نیز در حال کارند، حاضریم غذای نذری دوست و آشنا را تا آن‌سوی محله برایشان ببریم یا گاه چند دقیقه‌ای را از هم‌ صحبتی با آنها لذت ببریم

با وجود این معلوم نیست چرا وقتی با خودروی شخصی به این سو و آن‌سو می‌رویم یادمان می‌رود که آنها نیز جزو شهروندان هستند و چنانچه به قول معروف جلوی پایشان ترمز کنیم و آنها را سوار کنیم به جایی بر نمی‌خورد.

به هر حال همانطور که در تصویری که زهرا رضایی‌نسب برای ما ارسال کرده مشاهده می‌کنید هر روز چنین صحنه‌هایی از جلوی چشمان ما می‌گذرد و کسی هم به آن اهمیت لازم را نمی‌دهد.

ساعات کار غیرمعمول کارگران شهرداری گاه باعث می‌شود آنها ساعت‌ها کنار خیابان بمانند و هیچ تاکسی یا اتوبوسی نیز از  کنار آنها نگذرد. بنابراین می‌توان با رساندن آنها دست‌کم در مسیر خودمان، قدردانی‌مان را از این قشر نشان دهیم.

فست فود سالم‌نما

افشاگری‌های کارشناسان تغذیه و دانشمندان در مورد مضرات مصرف فست‌فود‌ها باعث شده برخی شاغلان این صنف برای جلوگیری از کاهش مشتری‌ها دست به اقدامات پیشگیرانه‌ای بزنند.

برای نمونه تعدادی از فست‌فود‌های شهر منوی غذا‌های سالم، کم‌کالری و دارای فیبر گیاهی روی میز مشتری می‌گذارند. حال آنکه حتی یک فرد غیر حرفه‌ای نیز با نگاهی گذرا، به پرکالری بودن و ناسالم بودن این غذا‌ها پی ‌می‌برد.

برای نمونه تصویر یکی از این ساندویچ‌ها به خوبی پرکالری بودن آن‌را نشان می‌دهد. ساندویچ مورد اشاره به قدری مملو از سس مایونز شده است که مشتری برای خوردن آن با مشکل مواجه می‌شود.

این نوع غذا‌ها با داشتن کالری بالا فقط مخلفات کمتر و البته صرفه اقتصادی بیشتری برای فروشنده‌ها دارند. البته نباید فراموش کرد که برخی از تولیدکنندگان فست‌فود به واقع برای کاهش مضرات تولیداتشان گام‌های اساسی برداشته‌‌اند. به گفته شهروندان برای مشخص شدن آنها بهتر است مسئولان نشان‌های خاصی به آنها اهدا کرده و در مقابل، با متخلفان نیز برخورد قانونی کنند.

تبلیغات جذاب و غیرواقعی

یکی از راه‌هایی که شرکت‌ها و تولید‌کنندگان از طریق آن به جذب مشتری می‌پردازند، تبلیغات است. تبلیغات به هر شکلی تاثیر فوق‌العاده‌ای بر جذب مشتری و مخاطب دارد. این در حالی است که تبلیغ در رسانه‌های نوشتاری هم یکی از روش های بازاریابی است.

با وجود این گاهی به اندازه‌ای در تبلیغ خدمات یا تولیدات مبالغه می‌شود که از واقعیت فاصله زیادی می‌گیرد. برای مثال برخی از شرکت‌های مسافرتی در تبلیغات خود قیمت‌های بسیار ارزانی را برای تور‌های مسافرتی اعلام می‌کنند و مخاطب هم زمانی را به مراجعه حضوری یا تماس تلفنی با این شرکت‌ها اختصاص می دهد.

این در حالی است که در زمان مراجعه حضوری اطلاعات ارائه شده با موارد ذکر شده در تبلیغ مغایرت پیدا می‌کند و حتی قیمت تور با پایین‌ترین کیفیت هم آن چیزی نیست که در آگهی نوشته شده است. بهتر است در این مورد دقت بیشتری انجام شود تا وقت مردم بیهوده تلف نشود.

هشدار بی‌مورد

معمولا در قبوض آب و برق و تلفن در صورتی که مشترک بدهی قبلی داشته باشد یک جمله هشدار‌دهنده نوشته می‌شود که به مشترک هشدار می‌دهد در صورت پرداخت نکردن بموقع بدهی، ارائه خدمات مورد نظر متوقف خواهد شد.

این در حالی است که اخیرا روی قبض‌هایی که مشترک بدهی قبلی هم ندارد، این جمله نوشته می‌شود. البته پرداخت بموقع قبوض یکی از ضرورت‌های زندگی اجتماعی است که به منظور خدمات رسانی هر‌چه بهتر به شهروندان باید انجام شود.

با این حال بهتراست بین مشترکانی که بدهی دارند و مشترکانی که قبض قبلی را نپرداخته‌اند تفاوتی در نظر گرفته شود و جملات هشداردهنده تنها در مورد گروه دوم به کار رود. برای مثال می‌توان به جای جمله‌ هشدار‌آمیز به ذکر چند مورد از فوائد پرداخت بموقع قبوض اکتفا کرد.

کد خبر 92400

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز