دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

اگر قرار بود در این شرایطی که جای پارک بدل به کیمیا شده هر کسی با یک جعبه نوشابه بتواند جای پارک برای خودش رزرو کند که دیگر در شهر جعبه نوشابه نیز نایاب می‌شد.

حال آنکه برخی شهروندان و مغازه‌داران این حق را به خود می‌دهند که با پر کردن فضای پارک رو‌به‌روی مغازه یا حتی کنار آن این مکان را برای خود محفوظ نگه‌دارند و هنگامی هم که با اعتراض دیگران روبه‌رو می‌شوند کاملا خود را محق فرض کنند.

به نظر می‌رسد تا وقتی خود شهروندان با این اقدام اشغالگران جای پارک مقابله نکنند این فرهنگ غلط از میان نمی‌رود. حال آنکه اغلب ما به بهانه اینکه دیگر حوصله جر و بحث نداریم از وظایف شهروندی و دفاع از حقوق خود صرف‌نظر می‌کنیم. البته در این میان شاید پلیس هم بتواند با این نوع تخلف برخورد و متخلفان را جریمه کند. به طور حتم جریمه و برخورد قانونی تاثیر بیشتری خواهد داشت.

تلمبه تک بعدی

با وجود اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در راستای مدرن کردن تجهیزات پمپ‌بنزین‌ها انجام شده است، هنوز هم برخی از جایگاه‌ها با همان امکانات قدیمی فعالیت می‌کنند و این نکته مشکلاتی را برای شهروندان فراهم کرده است.

به عنوان مثال هرچند بسیاری از تلمبه‌ها به 2 نازل برای بنزین زدن مجهز هستند و به این ترتیب سرعت پر شدن باک خودرو‌ها افزایش پیدا می‌کند اما برخی از جایگاه‌ها  دارای تلمبه‌های تک نازل هستند که امکان بنزین‌زدن همزمان 2 خودرو از یک تلمبه در آنها وجود ندارد.

این مسئله موجب می‌شود که زمان معطلی خودرو‌ها افزایش یابد و صف انتظار طولانی‌تر شود. بهتر است در مورد حل این مشکل اقدامات جدی‌تری انجام شود تا ضمن کاهش زمان معطلی خودرو‌ها در پمپ بنزین، امکان بنزین زدن همزمان 2خودرو از یک تلمبه فراهم شود.

سرگردان نشدن در شهر

اخیرا در سطح شهر تابلو‌هایی نصب شده‌ است که به ساده‌ترین شکل و قابل درک‌ترین نوع ممکن وضعیت ترافیکی را برای شهروندان تشریح می‌کنند. در این تابلو‌ها رنگ‌های سبز و زرد و قرمز نقش اصلی را ایفا می‌کنند.

برای مثال خیابان یا بزرگراهی که ترافیک بسیار سنگینی داشته باشد با رنگ قرمز مشخص می‌شود و محدوده‌هایی از خیابان که دارای ترافیک روان‌تر باشد رنگ زرد دارد. در مورد بزرگراه‌هایی هم که ترافیک در آنها بسیار سبک است از رنگ سبز استفاده می‌شود.

از سوی دیگر این تابلو‌‌ها در فواصل مناسبی از خروجی‌ها و ورودی‌ها نصب شده‌اند و به این ترتیب رانندگان می‌توانند با توجه به اطلاعات تابلو‌ها به موقع مسیر کم ترافیک‌تر را انتخاب کنند. از آنجایی که این شیوه اطلاع‌رسانی در کاهش بار ترافیک مناطق مختلف نقش موثری ایفا می‌کند، خوب است تا تعداد این تابلو‌ها به ویژه در مسیر‌های پرتردد و شلوغ افزایش پیدا کند.

پارک دوبل والدین

شاید به جرات بتوان گفت نیمی از گره‌های کور ترافیکی صبح‌ها و عصر‌های پایتخت به دلیل پارک‌ دوبل والدین دانش‌آموزانی است که در حال رفتن و بازگشتن از مدرسه‌ هستند.

این والدین حتی در کنار تابلو‌های هشدار‌دهنده در مورد این نوع پارک باز هم دوبل پارک می‌کنند و در اغلب موارد به بوق‌های ممتد راننده‌های عصبانی پشت سرشان هم توجهی نمی‌کنند.

به نظر می‌رسد به جای دانش‌آموزان باید برای والدین آنها کلاس آموزشی و به ویژه پرورشی گذاشت. آنها برای کودکان الگو‌های بدی ارائه خواهند داد. برای نمونه کودکی که بی‌اعتنایی والدین به مقررات راهنمایی و رانندگی و اعتراض‌های شهروندان را مشاهده می‌کند پس از چند‌روزی این موضوع برایش عادی می‌شود. به مرور کودکان این موضوع را جزئی از فرهنگ ترافیکی شهر قلمداد می‌کنند و راننده‌های متخلف آینده را تشکیل خواهند داد.

کد خبر 92117

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز