مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: سرانجام 145 نماینده مجلس 14مهر به یک فوریت طرح تامین مستقیم منابع ارزی مترو تهران و چند کلانشهر از حساب ذخیره ارزی در قالب تسهیلات رای مثبت دادند

تا مترو کلانشهرها به زمان خروج از ایستگاه بحران نزدیک شوند.  به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس به یک فوریت طرحی رای دادند که در صورت تصویب مبلغ یک میلیارد دلار به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز مترو تهران و هم چنین یک میلیارد دلار برای راه اندازی و توسعه مترو سایر شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت از محل حساب ذخیره ارزی اختصاص یابد.

این طرح با امضای 44 نماینده وارد دستور کار مجلس شد و مهرداد لاهوتی امروز سه‌شنبه 14مهر به عنوان موافق اول در دفاع از پیشنهاد مطرح شده گفت: در ماده 10 قانون حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت، دولت موظف شده چهار هزار میلیارد تومان  اعتبار لازم را برای توسعه حمل و نقل درون شهری اختصاص دهد. این در حالی است که منابع مالی دولت محدود بوده و دور از انصاف است اگر تصور کنیم با این منابع محدود بتواند این بخش از قانون را اجرا کند.

به گفته وی این اعتبارات محدود در حالی است که بر اساس همین قانون حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت مترو باید به سهم 30 درصدی در حمل و نقل عمومی شهری برسد.

این نماینده عضو کمسیون عمران افزود: اگر بخواهیم طبق برنامه جلو برویم مترو تهران باید 217 کیلومتر در 6 خط  توسعه پیدا کند حال آنکه از سال 53  تا کنون تنها 110 کیلومتر ساخته شده که معادل سالی 3 کیلومتر است و با این روند تا 30 سال دیگر هم نمی‌توان به این افق رسید و مشکل توسعه مترو تهران را رفع کرد.

اما در مخالفت با یک فوریت این طرح پیشنهادی موسی الرضا ثروتی نماینده بجنورد عنوان کرد که نباید از حساب ذخیره ارزی برای تهرانی‌ها استفاده کرد چرا که خون تهرانی‌ها از خون بقیه مردم رنگینتر نیست.

نماینده بجنورد گرچه تاکید کرد که مترو تهران با مشکلات اعتباری متعددی روبرواست اما اصرار داشت که باید این مشکلات اعتباری از طریق بخش خصوصی رفع شود و باید از حساب ذخیره ارزی برای آب رسانی و گاز رسانی به روستاها استفاده شود.

عضو کمسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: طرح فوق سبب تبعیض بین ساکنان شهر تهران و چند کلانشهر با ساکنان روستاها می‌شود. این طرح برای استفاده از حساب ذخیره ارزی است و سئوال این است که چرا تمام شهرستان‌های کشور باید تاوان چند شهر کشور را بدهند ؟ پس اصل 44 و خصوصی سازی برای چه زمانی هست؟

موسی الرضا ثروتی افزود: هیچ کس مخالف مترو نیست ولی اینکه حقوق چند شهر را بگیریم و حق سایر مردم را پرداخت نکنیم تبعیض بوده و خلاف قانون اسای و خلاف شرع است.

نماینده بجنورد با بیان اینکه بر اساس اصل 48 قانون اساسی توسعه متوازن مناطق باید صورت بگیرد، افزود: تاکنون برای راه و جاده از حساب ذخیره ارزی برای شهرستان‌ها برداشتند اما در عوض روستاها آب ندارند. این اتفاق خلاف برنامه است.

این نماینده مجلس بیان داشت: چرا همه برای شهر تهران دلسوزی می‌کنند. چرا از بخش خصوصی استفاده نمی‌کنید. فراوان هستند سرمایه دارنی که حاضر باشند برای شهر تهران سرمایه گذاری کنند ولی حاضر به سرمایه گذاری در روستاها نباشند.

وی تاکید کرد: مگر تهرانی‌ها خونشان قرمزتر از بقیه است و به جای اینکه بودجه را به دردهای روستاییان بدهند بیاییم پول‌ها را برای تهران و چند شهر بزرگ دیگر هزینه کنیم.

چندین نفر امضاهایشان را پس گرفتند و خواهش می‌کنم نماینده‌ها به هیچ عنوان به  این یک فوریت رای ندهند چرا که رای دادن به این مصوبه خلاف شرع است و خلاف قانون اساسی است.

بهمن محمدیاری نماینده تالش هم به عنوان موافق طرح به انتقاد از سخنان ثروتی پرداخت و گفت: تا کنون بارها برای مواردی مانند گازرسانی به روستاها، خرید کالاهای ضروری و آبرسانی به روستاهای دورافتاده و موارد مشابه از حساب ذخیره ارزی برداشت شده و این طور نیست که از این حساب تنها برای ساکنان پایتخت استفاده شده باشد.

وی افزود: در این طرح تنها برای استفاده از حساب ذخیره ارزی جهت مترو تهران نیست بلکه در شهرهایی که ساخت مترو آغاز شده از این تسهیلات استفاده خواهد شد.

نماینده تالش افزود: اینکه تصور شود تهران و مراکز استان‌ها از شهرهای مجاور جدا هستند تصور اشتباهی است آیا شاهد نیستید چه جمعیت عظیمی از شهرهای اطراف وارد تهران می‌شوند؟

وی تاکید کرد: به عنوان نمونه منطقه سه شهردار ی تهران تنها حدود 450 هزار جمعیت ساکن دارد اما در روز جمعیت شناور آن به یک میلیون نفر افزایش می‌یابد. اگر می‌خواهیم تسهیلاتی به مترو تهران بدهیم تنها برای شهروندان کلانشهرها و تهران نیست و این متعلق به همه مردم ایران است.

محمد یاری تاکید کرد: تهران پایتخت ایران است و بسیای از هموطنان برای رفع و رجوع مشکلاتشان راهی تهران می‌شوند و اتفاقا چون ساکن تهران نیستند مشکلات بیشتری را تحمل می‌کنند.

وی در پاسخ به سخنان ثروتی افزود: اینکه تصور کنیم حق سایر شهرها را به تهران        می‌دهیم تصور اشتباهی است مگر در سال‌های گذشته از صندوق ارزی یک میلیارد دلار به گاز رسانی روستاها ندادیم؟

این نماینده مجلس شورای اسلامی افزود: سال گذشته برای مقابله با خشکسالی مصوبه استفاده از صندوق را نداشتیم؟ الان هم این رقم را برای توسعه زیرساخت‌ها می‌خواهیم. امروز مراکز بسیاری از استان‌ها گرفتار ترافیک هستند و شاهد افزایش مصرف سوخت هستیم و عمر مردم در ترافیک هدر می‌رود.

این طرح که دارای یک ماده واحده است دولت را مکلف می‌کند یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات مورد نیاز خطوط متروی تهران و مبلغ یک میلیارد دلار جهت تامین تجهیزات مورد نیاز سایر قطارهای شهری از محل حساب ذخیره ارزی به صورت تسهیلات تا پایان سال 1388 اختصاص و در اختیار شهرداری‌های شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت (کلانشهرها) قرار دهد 

موافق یک فوریت طرح افزود: در این طرح مبلغ یک میلیارد دلار به عنوان تسهیلات اختصاص می‌یابد نه کمک بلاعوض و می‌تواند در حل مشکلات ترافیکی تهران، مشهد، اهواز، تبریز، کرج، قم اصفهان و شیراز و بسیاری از شهرهای بالای 500 هزار نفر که اقدام به ساخت مترو کردند، کمک قابل توجهی باشد.

این نماینده تاکید کرد: متاسفانه به خاطر اختلافات سیاسی اعتبارات مصوب هم به این پروژه اختصاص نمی یابد و آن وقت معترض هستیم چرا مردم باید در صف طویل مترو باشند و مسئولان این درد را حس نکنند.

در این هنگام فریاد دو و چهار نماینده‌ها در موافقت و مخالفت با این سخنان در صحن مجلس بلند شد و در نهایت یک فوریت طرح استفاده از تسهیلات حساب ذخیره ارزی برای مترو تهران و شهرهای بالای 500 هزار نفر جمعیت با 145 رای موافق، 66 رای مخالف، 7 رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر به تصویب رسید.

این طرح که دارای یک ماده واحده است دولت را مکلف می‌کند یک میلیارد دلار برای تامین تجهیزات مورد نیاز خطوط متروی تهران و مبلغ یک میلیارد دلار جهت تامین تجهیزات مورد نیاز سایر قطارهای شهری از محل حساب ذخیره ارزی به صورت تسهیلات تا پایان سال 1388 اختصاص و در اختیار شهرداری‌های شهرهای بالای پانصد هزار نفر جمعیت (کلانشهرها) قرار دهد.

کد خبر 92249

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز