سعید پیرمحموئی: برای این‌که بخواهید در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تردد کنید، اصلا مهم نیست که عقربه‌های ساعت مچی‌تان روی چه عددی قرار گرفته باشد تا با خودتان بگویید:

«این ساعت از شب وسیله پیدا نمی‌کنم»

یعنی از این به بعد اصلا نباید نگران چنین مسایلی باشید، چون خط ویژه تعبیه شده در این خیابان مدتی است شبانه‌روزی شده و اتوبوس‌ها تا خود صبح و طلوع خورشید در این خیابان، مسافران را جابه‌جا می‌کنند. 

از زمان یک‌طرفه شدن خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) مدت کوتاهی می‌گذرد. یکی از دستاوردهای بزرگ یک‌طرفه شدن قدیمی‌ترین و زیباترین خیابان پایتخت افزایش آمار استفاده‌کنندگان از اتوبوس‌های شرکت‌واحد بود و تا جایی پیشرفت که مدیران شرکت‌واحد تنها بعد از  گذشت 2روز از سرویس‌دهی اتوبوس‌هایشان در این خط با افزایش نجومی‌تعداد مسافران مواجه شدند تا چاره‌ای ‌جز راه‌اندازی شیفت شبانه مسیر ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) نداشته‌باشند.

هم‌اکنون فقط کافی است وارد این خیابان شوید، اصلا فرقی هم نمی‌کند چه ساعتی؟ چون اتوبوس‌ها 24ساعته در این خیابان خاطره‌انگیز در مسیر ویژه خود مشغول سرویس‌دهی هستند. جابه‌جایی مسافر دقیقا تا طلوع خورشید ادامه دارد و بعد  از آن هم شیفت صبح کار را ادامه می‌دهد. گزارش این صفحه نیز با توجه به راه‌اندازی خط شبانه‌روزی مسیر ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) در مسیر راه آهن-تجریش اختصاص دارد. حتما جالب است که اگر در طول 24 ساعت هر لحظه‌ای وارد خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) شویم یک اتوبوس انتظار ما را بکشد تا با آن تردد کنیم.

چرا شبانه‌روزی شد؟

تعداد جابه‌جایی و تردد مسافران خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) آن‌قدر زیاد و میزان استقبال مردم از اتوبوس در این خیابان بعد از یک‌طرفه شدن آن قدر بالا رفت که مدیران شرکت‌واحد اتوبوسرانی را بر آن داشت تا سریعا این خط را هم مانند سایر خطوط ویژه به خطی شبانه‌روزی تبدیل کنند.

 مسافران خیابان قدیمی ‌و زیبای حضرت‌ولیعصر(عج) نه ساعت داشتند و نه می‌شد آن‌ها را با سایر خطوط مقایسه کرد چرا که در همان روزهای ابتدایی آغاز طرح یک‌طرفه شدن، مسئولان شرکت‌واحد اعلام کردند، تعداد مسافران‌شان در این خط 3برابر شده است. بنابراین باید هر چه سریع‌تر فکری می‌کردند که سرویس‌دهی طبق روال عادی انجام شود. در اولین گام از ساعت22 الی 5 صبح برای مسیر ویژه راه‌آهن-تجریش یک خط شبانه‌روزی در نظر گرفته شد.

هر 10دقیقه یک اتوبوس

اگر فکر می‌کنید شب‌ها برای استفاده از اتوبوس در خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) باید ساعات زیادی را در انتظار اتوبوس باشید حتما در اشتباه به‌سر می‌برید. البته ما هم ابتدا همین طور فکر می‌کردیم، اما مسئولان شرکت‌واحد اتوبوسرانی چیزی خلاف تصور ما و شما درباره خط شبانه این خیابان بیان کردند:

«هر 10دقیقه یک اتوبوس». ظاهرا در این خط چه در لاین رفت و چه در لاین برگشت برنامه‌ریزی به صورتی انجام شده که هر 10دقیقه یک اتوبوس وارد ایستگاه می‌شود و به این ترتیب میزان انتظار مسافر در ایستگاه‌های خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) پایین می‌آید.

به طور مثال حتی اگر شما ساعت3 بامداد نیز وارد خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) شوید با انتظاری کوتاه و 10دقیقه‌ای می‌توانید سوار اتوبوس بشوید. ناظران شیفت شب نیز در خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تا لحظه‌ای که این شیفت تحویل شیفت روز داده شود در خطوط حضور دارند و این موضوع باعث شده که کار با نظم خاصی ادامه داشته باشد.

آمار جالب شیفت شب

این اشتباه است اگر فکر کنید با توجه به قرارداشتن در ماه مبارک رمضان و هم‌چنین نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی قطعا در آن ساعت از شب تعداد مسافران چندان بالا نباشد. آماری که شرکت‌واحد درخصوص مسافران شیفت شب ارایه می‌دهد، بسیار جالب است.

اتوبوسرانی می‌گوید: تعداد مسافرانی که تا ساعت یک بامداد در مسیر ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) جابه‌جا می‌شوند، تقریبا هیچ فرقی با شیفت روزانه ندارد و حتی گاهی مسافران شب بیشتر از روز هستند! گاهی اوقات نیز اتوبوس‌های شیفت روز تا ساعت22 به اتوبوس‌های شیفت شب کمک می‌کنند تا سرویس‌دهی به بهترین شکل ادامه یابد و به قول معروف مسافر روی زمین نماند.

حتی در ماه مهر و هنگام بازگشایی مدارس و مراکز آموزش عالی سرویس‌دهی در خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) با تعداد اتوبوس بیشتری ادامه خواهد داشت و برنامه‌ریزی گسترده‌ای در این زمینه صورت گزفته است.

تغییر ساعت کار شبانه

خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) یک خیابان معمولی نیست و این موضوع را می‌توان از نوع رفت‌وآمدها و حتی ساعاتی که تردد در این خیابان ادامه دارد، متوجه شد. وجود مراکز تفریحی و تجاری در خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) باعث شده که رفت‌وآمد در این خیابان تا پاسی از شب ادامه داشته باشد.

وقتی پای صحبت کسبه این خیابان می‌نشینیم، متوجه می‌شویم معمولا در این خیابان قدیمی ‌حتی تا ساعت12 یا یک بامداد هم تردد ادامه دارد. این موضوع باعث شد که مدیران شرکت‌واحد اتوبوسرانی تصمیم به تغییر ساعت کاری خط شبانه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) بگیرند. براساس زمان‌بندی جدید در سرویس‌دهی شبانه اتوبوس‌ها ساعت 20و 30دقیقه از میدان راه‌آهن شروع به کار می‌کنند و در سرویس دوم از ساعت 21و30دقیقه از میدان تجریش به سرویس‌دهی مشغول می‌شوند. این کار تا ساعت5 بامداد ادامه پیدا می‌کند و در این ساعت خط تحویل شیفت روز داده می‌شود.

15اتوبوس گازسوز

وجود خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) که از راه‌آهن تا تجریش ادامه دارد، باعث بالا رفتن سرعت جابه‌جایی اتوبوس‌ها شده و دلیل اصلی 3برابر شدن میزان استفاده مسافران اتوبوس گشته، در این راستا سرعت تردد اتوبوس‌ها نیز در این خیابان بالا رفته است و مسئولان اتوبوسرانی تصمیم گرفتند برای شیفت شب خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) از 15دستگاه اتوبوس جدید استفاده کنند.

تمام اتوبوس‌های شیفت شب مربوط به برند MAN می‌شوند که از سوخت گاز استفاده می‌کنند. با توجه به این‌که آرام‌آرام هوای پایتخت نیز خنک می‌شود، در اتوبوس‌های شیفت شب از کولر استفاده نمی‌شود، اما به رانندگان تاکید شده که در صورت گرم بودن هوا و یا درخواست مسافران شیفت شب از کولر استفاده کنند. ضمنا با توجه به این که ناظران شیفت شب تا خود صبح در این خط مشغول به فعالیت هستند، در صورت نیاز درخواست اضافه شدن اتوبوس را ارایه می‌دهند.

در زمستان هم ادامه دارد

شاید این تعبیر برای شما و مسافران اتوبوس شیفت شب خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) به وجود آمده باشد که آیا این نوع از سرویس‌دهی در خطوط شبانه در فصل سرما و زمستان نیز ادامه خواهد داشت یا این که تنها مربوط به فصل تابستان و احیانا ماه مهر خواهد بود؟ اتوبوسرانی به این سوال  نیز پاسخ روشنی می‌دهد و خبر از وجود طرح و برنامه‌های متفاوتی برای خط ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) می‌دهد.

این سرویس‌دهی در فصل زمستان هم ادامه خواهد داشت و ظاهرا در فصل زمستان که مسیر ویژه خیابان حضرت‌ولیعصر(عج) تکمیل می‌شود حتی بر تعداد اتوبوس‌های شیفت شب نیز افزوده خواهد شد. همان‌طور که می‌دانید شرکت‌واحد حتی برای شیفت شب خود مدیر جداگانه دارد که زیر نظر مدیرعامل شرکت‌واحد کار می‌کند و براساس تصمیماتی که چندی پیش اتخاذ شده به‌زودی سایر خطوط معمولی اتوبوسرانی نیز به شیفت شب مجهز می‌شوند.

همشهری مسافر

کد خبر 90262

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز