مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۲
۰ نفر

علیرضا هنرمنش: شانزدهمین روز مرداد سال58 بود که پس از بمباران جنوب لبنان توسط رژیم غاصب صهیونیستی، رویداد مهمی در تاریخ انقلاب‌اسلامی ثبت شد

با فرمان امام‌خمینی(ره) آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به عنوان «روز قدس» انتخاب شد و تمام مسلمانان جهان مکلف شدند تا با گردهمایی و راهپیمایی در این روز بزرگ، همبستگی خود را در حمایت از  مردم مسلمان فلسطین به نمایش بگذارند. رویدادی که هنوز پابرجا مانده و هر سال با شکوه‌تر از سال قبل در نقاط مختلف جهان برگزار می‌شود.

می‌دانیم که شما هم این ‌روزها خودتان را برای راهپیمایی مهم آخرین جمعه ماه مبارک رمضان آماده می‌کنید. لابد برای رسیدن به مسیرهای اعلام شده راهپیمایی به دنبال اطلاع یافتن از برنامه وسایل حمل‌ونقل عمومی هستید.

 اجرای تدابیر ویژه سیستم حمل‌ونقل تهران یکی از مهم‌ترین خدمات مدیران شهری است که می‌توان به کمک آن تردد شرکت‌کنندگان در این راهپیمایی باشکوه و ترافیک آن‌ را تسهیل کرد. مسئولیتی که بیشتر آن بر دوش مدیران شرکت اتوبوسرانی تهران و شرکت بهره‌برداری مترو است.

یک توصیه برای مسافران مترو

شرکت مترو تهران در روز راهپیمایی قدس بیش از آن‌که به ارایه خدمات ویژه بپردازد، شهروندان تهرانی را برای رسیدن به محل موردنظر گردهمایی راهنمایی می‌کند. چراکه در روز راهپیمایی، ساعت کار مترو همانند روزهای دیگر مشخص بوده و خطوط این سیستم نیز هم‌چنان فعال خواهند بود.

جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو تهران در این رابطه ضمن ارایه یک توصیه به شهروندان می‌گوید: با توجه به گردهمایی بزرگ شهروندان در مرکز شهر پیش‌بینی می‌شود در روز قدس بیشتر حجم نقل و انتقال مسافر متوجه میدان انقلاب‌اسلامی و حوالی دانشگاه تهران باشد که مطمئنا نمی‌توان تمام بار جابه‌جایی شهروندان را روی خط4 که به این میدان مرکزی شهر منتهی می‌شود، منتقل کرد.

 متاسفانه خط4 مترو به دلیل کمبود قطار توان سرویس‌دهی مانند خطوط دیگر را ندارد و با فاصله زمانی 12دقیقه بین قطارهای این خط امکان پوشش تمامی مسافران مترو مقدور نیست. توصیه شرکت مترو به شهروندان این است که تا حد امکان با استفاده از خطوط یک و 2 به حوالی میدان انقلاب‌اسلامی عزیمت کرده و از ایستگاه‌های نزدیک به مرکز شهر خود را با  دیگر وسایل نقلیه عمومی به محل گردهمایی برسانند.

تقسیم بار ترافیک مترو در 3خط

شرکت مترو تهران ضمن اعلام آمادگی همه‌جانبه برای ارایه خدمات بهتر در روز راهپیمایی قدس از راهپیمایان تهرانی خواست از خطوط‌ یک و2مترو نیز استفاده کرده و تمام بار تردد خود را روی خط4 متمرکز نکنند. مثلا مسافران خط یک می‌توانند از هر کدام از ایستگاه‌ها سوار شده و با پیاده شدن در ایستگاه‌های هفتم تیر، آیت ا...طالقانی و یا دروازه‌دولت به مسیر اصلی راهپیمایی نزدیک شوند.

 هم‌چنین مسافران خط2 نیز ‌باید در ایستگاه میدان حر یا شهیدنواب‌صفوی پیاده شده و با وسایل نقلیه عمومی خود را به جمع دیگر راهپیمایان در حوالی میدان انقلاب‌اسلامی برسانند. مدیرعامل شرکت بهره‌برداری مترو متذکر شد با توجه به روی آوردن بیشتر شهروندان تهرانی به مترو در روز قدس و هم‌چنین فاصله کوتاه سرخط قطارها در خطوط یک و 2 می‌توان امیدوار بود که حجم بالایی از مسافران مترو بدون مشکل به محل موردنظر دسترسی یابند. سر خط خطوط یک و 2 مترو در حدود 4 تا 5دقیقه است که همین عامل می‌تواند بار زیاد ترافیک خط4 را کاهش داده و راهپیمایان روز قدس را سریع‌تر جابه‌جا کند.

مهم‌ترین ایستگاه خط4

ایستگاه میدان انقلاب‌اسلامی علاوه بر سرویس‌دهی مطلوب در مناسبت‌های مختلف شهری می‌تواند روزهای جمعه نیز به تعداد کثیری از نمازگزاران خدمات‌رسانی کند و نمازگزاران را به محل برگزاری نماز جمعه در دانشگاه تهران انتقال دهد. قبل از راه‌اندازی ایستگاه میدان انقلاب‌اسلامی در مسیر خط4 مترو روزانه بیش از 20هزار مسافر در این مسیر جابه‌جا می‌شد که با افتتاح ایستگاه میدان انقلاب‌اسلامی نیز تعداد مسافران این مسیر تا حد زیادی افزایش یافت.

 به‌طوری‌که در همان روزهای نخست حجم بالایی از مسافران مترو در این ایستگاه تردد داشتند. البته طبیعی است که ایستگاه میدان انقلاب‌اسلامی به عنوان یکی از 3میدان اصلی شهر در مجاورت بافت‌های مختلف آموزشی، تجاری، فرهنگی و مسکونی فشرده‌ای واقع شده و علاوه بر این بسیاری از مراسم مختلف نیز در این محدوده برگزار می‌شود.

 این ایستگاه به عنوان یکی از مهم‌ترین ایستگاه‌های مترو می‌تواند در صورت برطرف شدن مشکلات توسعه و تجهیز، بسیاری از سفرهای روزانه شهروندان را آسان‌تر کند و از ترافیک این محدوده مرکزی شهر بکاهد. مطمئنا ایستگاه انقلاب‌اسلامی در صورت عدم وجود برخی مشکلات خط4 مترو می‌توانست در راهپیمایی روز قدس با توان و پتانسیل بیشتری به شهروندان سرویس‌دهی کند.

پوشش وسیع اتوبوسرانی تهران

شرکت واحد اتوبوسرانی تهران  نیز در روز قدس خدمات‌ ویژه‌ای را به شهروندان ارایه می‌دهد و از مسیرها و میادین اصلی شهر به جابه‌جایی مسافر خواهد پرداخت. ناوگان اتوبوسرانی تهران قرار است با استقرار در پایانه‌های خاوران و شهیدمحلاتی، میدان خراسان، اتابک، کیانشهر، میدان شهیدکلاهدوز، افسریه، میدان بهارستان، 13آبان(پیروزی)،

 میدان راه‌آهن، بازاردوم نازی‌آباد، میدان بهمن، زمزم، جلیلی، ابوذر، متروصادقیه، مالک‌اشتر، شهرری، دولت‌آباد، خزانه بخارایی، 13آبان، شهیدرجایی، آزادی، شهرک اکباتان، تهرانسر، دهکده‌المپیک، هوانیروز، شهیدباقری، چهارراه تهرانپارس، میدان‌رسالت، چهارراه اشراق، میدان معلم، میدان‌قدس، تجریش، جماران، میدان اختیاریه، چیذر، درکه، سوهانک، ازگل، ولنجک، دارآباد، شهرک والفجر،  شهرک شهیدمحلاتی و میدان صنعت به انتقال شهروندان به مسیر راهپیمایی و بالعکس بپردازند. ضمن این‌که خطوط BRT و اتوبوس برقی هم در این روز فعال خواهند بود.

خط یک اتوبوس‌های تندرو حدفاصل چهارراه تهرانپارس تا پایانه آزادی محدوده خیابان‌های دماوند، انقلاب اسلامی و آزادی را پوشش می‌دهد. خط2 نیز در مسیر پایانه خاوران تا پایانه آزادی، پوشش مسیر خیابان‌های خاوران، مولوی، هلال‌احمر، قزوین و آیت‌ا... سعیدی را برعهده دارند و خط3 نیز از پایانه خاوران تا دانشگاه علم و صنعت به ارایه سرویس مشغول خواهد بود. ضمن آن‌که سامانه اتوبوس‌های برقی نیز دسترسی شهروندان در مسیرهای خیابان دماوند و 17شهریور را فراهم می‌آورد.

همشهری مسافر

کد خبر 90652

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز