دوشنبه ۱۳ مهر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۲
۰ نفر

گروه بورس: میانگین بازده سرمایه‌گذاری در بورس تهران از ابتدای سال جاری تاکنون به 46 درصد رسید

به گزارش همشهری، تازه‌ترین اطلاعات از روند سودآوری سهام شرکت‌های بورس نشان می دهد سرمایه‌گذاران توانسته‌اند از ابتدای امسال تاکنون به طور میانگین 46درصد سود به دست بیاورند.

این رقم حاکی از آن است که میزان سودآوری در بورس تهران  از بازار های رقیب  پیشی گرفته و جذابیت های جدیدی برای سرمایه‌گذاران به وجود آمده است.

این در حالی است که میانگین پرداخت سود در سیستم بانکی در سال جاری بین 10 تا 15 درصد در نوسان بوده و برای بسیاری از سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن میزان نرخ تورم توجیه اقتصادی ندارد.

کارشناسان امیدوارند به دلیل رکود در بازارهایی نظیر مسکن، طلا، ارز و سکه  بخشی از سرمایه های سرگردان به سوی بورس تهران گسیل شود. پیش‌بینی می‌شود با آغاز دور جدید خصوصی سازی و عرضه سهام شرکت‌های بیمه در بورس  بخشی از این سرمایه ها وارد بورس تهران شود.

اطلاعات جدید همچنین نشان می دهد قیمت سهام شرکت‌های بورس نیز نسبت به پایان سال گذشته 45 درصد رشد کرده و این افزایش باعث رشد ارزش جاری بورس تهران شده است. ارزش جاری بورس تهران که در ابتدای سال، 449 هزار میلیارد ریال برآورد می شد اکنون به محدوده 603 هزار میلیارد ریال رسیده است.

آمارها حاکی از آن است که، سهامداران بورس تهران از ابتدای امسال تاکنون44‌میلیارد سهم به ارزش 57 هزار میلیارد ریال خریداری کرده‌اندو این میزان به لحاظ حجم 46 درصد رشدرا نشان می دهد.

ترکیب بزرگان بورس

جدیدترین دسته بندی در بورس تهران نشان می دهد  گروه فلزات اساسی در حال حاضر بزرگ‌ترین گروه بورس تهران محسوب می شود و نزدیک به 16 درصد از مجموع کل ارزش جاری بورس تهران را در اختیار دارد.

ارزش جاری این گروه که شامل 23 شرکت  است، 4/96 هزار میلیارد ریال برآورد می‌شود. پس از گروه فلزات اساسی ،شرکت مخابرات به تنهایی با ارزشی معادل 5/81 هزار میلیارد ریال 5/13 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را دراختیار دارد. پس از این دو گروه، صنعت بانکداری و گروه شرکت‌های معدنی از جمله بزرگ‌ترین گروه‌های بورس محسوب می‌شوند.

گروه بانک ها هم با 7 شرکت وارزش کلی 5/74هزار میلیارد ریال سومین گروه  بورس تهران است و گروه شرکت‌های معدنی با 8 شرکت عنوان چهارمین گروه بزرگ بورس  را در اختیار دارد.

کد خبر 92123

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز