جمعه ۱۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۳
۰ نفر

گروه بورس: تازه‌ترین اطلاعات نشان می‌دهد در طول چند ماه گذشته ترکیب صنایع بزرگ بورس تهران دچار تغییرات جدید شده است.

به گزارش همشهری، در شرایطی که گروه فلزات اساسی پس از عرضه سهام شرکت‌های بزرگی چون ملی صنایع مس ایران و فولاد مبارکه اصفهان، مدت‌ها عنوان بزرگ‌ترین صنعت بورس را در اختیار داشت، پس از عرضه سهام شرکت مخابرات، این عنوان را به این شرکت تازه وارد اعطا کرد؛

اما با کاهش بحران مالی جهان و افزایش ارزش سهام شرکت‌های این گروه بار دیگر عنوان بزرگ‌ترین گروه فعال بورس به فلزات اساسی اختصاصی یافت.

این در حالی است که با عرضه سهام بانک‌های تجارت، ملت و صادرات، گروه بانک‌ها و مؤسسات اعتباری نیز به جمع بزرگان بورس پیوست و هم‌اکنون دومین گروه بزرگ بورس تهران محسوب می‌شود و شرکت مخابرات نیز در رده سوم قرار گرفته است.

ارزش جاری بورس تهران در حال حاضر 65 میلیارد دلار محاسبه می‌شود که از این میزان 10 میلیارد دلار به شرکت‌های گروه فلزات اساسی اختصاص یافته و این گروه با 23 شرکت، 15 درصد از مجموع کل ارزش بازار را در اختیار دارد.

در حال حاضر 132‌هزار نفر سهامدار شرکت‌های گروه فلزات اساسی هستند.
پس از فلزات اساسی، گروه بانکداری با ارزشی نزدیک به 9 میلیارد دلار عنوان دومین گروه بزرگ بورس تهران را با 7 شرکت در اختیار دارد.

150 هزار سهامدار گروه بانکداری، 5/13 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند. بانک‌های صادرات، ملت، تجارت، پارسیان، کارآفرین، اقتصاد نوین و سینا ترکیب اعضای این گروه را تشکیل می‌دهند. اما شرکت مخابرات ایران که ابتدای امسال به تنهایی عنوان بزرگ‌ترین گروه بورس را در اختیار داشت، اکنون در رتبه سوم قرار دارد.

این شرکت با ارزشی بیشتر از 6/8 میلیارد دلار 16 هزار سهامدار دارد و 3/13 درصد از مجموع کل ارزش بازار را به خود اختصاص داده است. در طول سال‌های گذشته و پیش از آغاز سیاست‌های اصل 44، عموما شرکت‌های سرمایه‌گذاری و گروه خودروسازان از جمله گروه‌های بزرگ بورس تهران محسوب می‌شدند اما با عرضه سهام شرکت‌های جدید از سال 85 تغییرات جدیدی در میان صنایع بزرگ بورس تهران به‌وجود آمد.

در حال حاضر، گروه خودرو و ساخت قطعات با ارزشی معادل 5/4میلیارد دلار 422 هزار سهامدار دارد و 30 شرکت فعال در این گروه 7 درصد از مجموع کل ارزش بازار سهام را در اختیار دارند. این گروه هم‌اکنون پنجمین صنعت بزرگ بورس تهران محسوب می‌شود.

گروه شرکت‌های سرمایه‌گذاری نیز که شامل 13 شرکت است با ارزشی معادل5/1 میلیارد دلار 5/2درصد از مجموع کل بازار را در اختیار دارد و در رتبه پانزدهم بورس قرار گرفته است. در حال حاضر 565 هزار نفر سهامدار شرکت‌های سرمایه‌گذاری در بورس تهران هستند.

آخرین میزان سود شرکت‌ها

همچنین تازه‌ترین اطلاعات از وضعیت سود آوری 332 شرکت حاضر در بورس تهران نشان می‌دهد این شرکت‌ها در مجموع 103 هزار و 537 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده‌اند.

در میان 39 صنعت بورس، صنعت بانکداری با سرمایه 54 هزار و840 میلیارد ریال، 17 هزار و 304 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده و رتبه نخست را از میان 39‌صنعت بورسی به‌خود اختصاص داده است.

صنعت خودرو و ساخت قطعات، دومین صنعتی است که 16 هزار و 870 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده است. فلزات اساسی نیز 9 هزار و 198 میلیارد ریال سود پیش‌بینی کرده و رتبه سوم را از لحاظ بیشترین میزان سود به‌خود اختصاص داده است.

کد خبر 94564

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز