همشهری آنلاین: سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد که انتخابات اخیر افغانستان در حد انتظارات و آرزوهای مردم این کشور نبود.

به گزارش ایسنا، سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی در اشاره‌ای گذرا به انتخابات ریاست‌جمهوری پرمناقشه افغانستان اذعان داشت که این انتخابات در حد انتظارات مردم افغانستان نبود.

وی در پاسخ به این سوال که اگر جنگ افغانستان یک جنگ ضروری است چرا تجهیزات لازم و امکانات ضروری فورا در اختیار فرماندهان آمریکایی قرار نمی‌گیرد، گفت: هدف اصلی ما در افغانستان جلوگیری از گسترش القاعده و استقرار این گروه در موضعی است که بتواند علیه نیروهای آمریکایی حملات خود را انجام دهد.

وی تاکید کرد: هدف اصلی ما متلاشی ساختن القاعده و شکست دادن این گروه در افغانستان و پاکستان است، هم‌چنین آمریکا قصد دارد مانع دستیابی القاعده به پناهگاههای امن در این دو منطقه شود .

باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، در سخنرانی ماه مارس خود اظهار داشت: ما نیاز داریم پس از انتخابات ریاست جمهوری ماه اوت در افغانستان جایگاه خود را مورد بازنگری قرار دهیم، ما باید اهداف، روش‌ها و چگونگی منابع خود را مورد بازبینی دقیق قرار دهیم.

سوزان رایس در این راستا اظهار داشت: در حال حاضر ما شاهد انتخاباتی در افغانستان بودیم که در حد انتظارات و آرزوهای مردم این کشور نبود و هم اکنون در روند بازنگری دقیق استراتژی آمریکا در افغانستان هستیم؛ باید مشخص شود که ما به چه روش‌ها و منابعی برای تحقق اهداف خود در افغانستان نیازمندیم که این مساله خود روند مذکور را تبدیل به یک روند مسئولانه و ضروری تبدیل کرده است.

سفیر آمریکا تاکید کرد: ما در حال حاضر امکانات لازم را برای سربازانمان در افغانستان تامین می‌نماییم، ما تا به حال 21 هزار سرباز کمکی مورد نیاز را به این کشور اعزام کرده‌ایم. هم‌چنین شمار نیروهای غیر نظامی آمریکا و کمک‌های مالی خود در افغانستان و پاکستان را به طور چشمگیری افزایش داده‌ایم .

وی افزود: باراک اوباما باید با توجه به ارزیابی‌های نظامی از سوی فرماندهان و هم‌چنین اطلاعاتی که از سوی دیپلمات‌ها و سفرای خود دریافت می‌کند، در خصوص شرایط قضاوت کند. ما هم‌چنین شاهد حضور نیروهای ناتو در صحنه نبرد هستیم، از طرفی پاکستان، همسایه افغانستان نقشی حیاتی در ایجاد ثبات در افغانستان دارد. از سوی دیگر تلاش‌های جهان برای مبارزه با القاعده وجود دارد که باراک اوباما باید همگی این موارد را تحت نظر خود داشته باشد.

رایس خاطر نشان ساخت: ما هر اقدام لازم را برای پایان دادن به ماموریت خود در افغانستان انجام می‌دهیم اما مجبوریم برای تحقق اهدافمان از طریق ارزیابی‌های جامع و مسئولانه که دریافت کننده تمامی صداهاست، این اقدام را انجام دهیم.

سفیر آمریکا در سازمان ملل تاکید کرد: رئیس‌جمهور آمریکا به انجام اقدامات ضروری جهت تامین امنیت مردم آمریکا متعهد است و روشن است که ما سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در افغانستان انجام داده‌ایم، در حال حاضر به هیچ عنوان قصد خروج از این کشور را نداریم؛ تا زمانی که حضور در افغانستان به امنیت آمریکا کمک کند، در این کشور خواهیم ماند.

رایس هم‌چنین اظهار داشت: باراک اوباما مسئول است تا با تحت نظر گرفتن شرایط فعلی تصمیم‌ گیرد که چه اقداماتی ضروری است تا از دستیابی القاعده به پناهگاههای امن جلوگیری نماید. وی هم‌چنین باید مانع قرار گرفتن القاعده در موضعی شود که بتواند به نیروهای آمریکایی چه در افغانستان، پاکستان، سومالی، آسیای جنوب شرقی و یا هر نقطه دیگر جهان حمله کند.

وی تصریح کرد که اوباما تحت فشار جناح چپ برای عدم افزایش نیرو در افغانستان قرار ندارد.

رایس گفت: اوباما رئیس جمهوری است که هر کاری را که ضروری است انجام می‌دهد و فارغ از معادلات سیاسی تلاش می‌نماید از هر طریقی امنیت مردم آمریکا را حفظ نماید.

کد خبر 92076

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز