یکشنبه ۱۲ مهر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۰
۰ نفر

گروه سلامت – سمیه شرافتی: پیشرفت روزافزون علم و تکنولوژی باعث شده استفاده از فست‌فودها و پخت‌وپز توسط دستگاه‌هایی همچون ماکرو‌ویووسرخ‌کن افزایش بیشتری پیداکند.

اما یافته‌های مطالعاتی نشان می‌دهد غذاهای فوری و غذاهایی که توسط ماکروویوها و سرخ‌کن‌ها  در دسترس همه قرار می‌گیرد، عوارض شدیدی را بر سیستم ایمنی بدن افراد خصوصاً کودکان بر جای می‌گذارد و از جمله پیامد‌های مصرف این نوع غذاها در کودکان، دریافت کالری بالا و افزایش امکان بروز چاقی در بزرگسالی است که معمولاً این چاقی در بزرگسالی، با بیماری‌های قلبی و عروقی، فشار خون بالا، سرطان و دیابت همراه می‌شود.

به گفته متخصصان انگلیسی، ماکرو‌ویوها ممکن است دلیل مهمی برای اپیدمی شدن چاقی باشد. پروفسور جیمز واردل، استاد کالج لندن به بی‌بی‌سی می‌گوید: نرخ چاقی درست بعد از سال 1984 شروع به رشد کرد که همزمان با گسترش استفاده از ماکروویوها در خانه‌ها بود. در اواسط دهه 80 همچنین شاهد ورود غذاهای نیمه‌آماده به مغازه‌ها بودیم.
این یکی از 3 نظریه‌ای است که چندی پیش در فستیوال علمی شلتن‌هام ارائه شد. 2نظریه دیگر به افزایش تعداد سوپرمارکت‌ها همزمان با پایان یافتن جنگ جهانی دوم اشاره می‌کند.

در سال 1980، 8 درصد از زنان و 6 درصد از مردان، چاق به حساب می‌آمدند اما در سال 2004 این میزان به 24 درصد از زنان و مردان رسیده است. کودکان نیز از افزایش میزان چاقی رنج می‌برند؛ به‌طوری ‌که در سال 2003، 16 درصد از کودکان 2 تا 15 سال چاق به حساب می‌آمدند که این میزان در سال 1995، 10 تا 12درصد بوده است.

متخصصان دلیل این امر را رژیم‌های غذایی پر‌چرب و کاهش فعالیت‌های فیزیکی می‌دانند. مطالعات نشان می‌دهد که نسل‌های گذشته کالری بیشتری مصرف می‌کردند اما در عین حال فعال‌تر بودند و مشاغل پرتحرک‌تری داشتند. پروفسور واردل می‌گوید: از سال 1984 تا1987 کاهش زمان طبخ غذاها آغاز شد که دلیل اصلی آن ورود ماکروویوها به بازار بود.

همچنین ورود غذاهای ارزان و نیمه‌آماده در سوپر‌مارکت‌ها نیز در آن زمان آغاز شد.
البته از دیگر متخصصان شرکت‌کننده در این مباحثه، پروفسور تیم‌لنگ از دانشگاه شهر لندن بود که معرفی سوپرمارکت‌ها و افزایش آنها را دلیل اپیدمی‌ چاقی دانست.

پروفسور کن فاکس از دانشگاه بریستول هم دلیل اپیدمی شدن چاقی را از سال 1945 یعنی پایان جنگ جهانی دوم دانست و گفت: با پایان جنگ، تکنولوژی شروع به گرفتن جای فعالیت‌های فیزیکی چه در کار و چه در تفریح کرد. در مجموع این‌طور نتیجه گرفته شد که تمامی ‌این نظریه‌ها از دلایل گسترش چاقی میان افراد هستند ولی ماکرو‌ویوها این شمشیر را دولبه کرده‌اند.

کد خبر 91989

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز