همشهری آنلاین: مقادیر فشار خون از زمانی به زمان دیگر متغیر است.

prehypertendion

برای اغلب مردم اندازه گیری دقیق فشار خون در ارزیابی سالانه کفایت می‌کند. اما افراد مبتلا به  "پیش-پرفشاری خون" یا پرفشاری خون (یا فشار خون بالا) به بررسی دقیق‌تری نیاز دارند و از آنجایی که مقدار فشار خون در محیط‌های مختلف می‌تواند متفاوت باشد، برای شناسایی افرادی که  به "پیش‌- پرفشاری خون"  هستند،‌ توجه به روش اندازه گیری اهمیت دارد.

در گذشته در پایش سرپایی ۲۴ ساعته فشار خون مقادیر بالای ۱۳۵ روی ۸۵، فشار خون بالا به حساب می‌آمد

 این مقدار در زمان خواب به بالاتر از ۱۲۰ روی ۷۵ کاهش می‌یابد. افرادی که فشار خون خود را در منزل اندازه گیری‌ می‌کنند، در صورتی که میانگین فشار خون آنها بالاتر از ۱۳۵ روی ۸۵  باشد، دارای فشار خون بالا در نظر گرفته می‌شوند.

پیش- پرفشاری خون به معنای فشار خون حداکثر ۱۲۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر جیوه یا فشار خون حداقل ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه تعریف‌ می‌شد.

اگر فکر می‌کنید که این تعاریف جدید به گونه ای طراحی شده اند که شما را در بالاترین گروه ممکن قرار دهند، حق با شماست. 

هدف از این کار تحت فشار قرار دادن مردم نیست بلکه هدف این است که به جای مطمئن کردن افراد از اینکه خطری در بین نیست، کسانی که می‌توانند از فواید درمان بهره مند شوند، شناسایی‌ شوند.

 معیارهای جدید هر دوی فشار سیستولی‌ (حداکثر) و دیاستولی (حداقل) خون را مد نظر قرار می‌دهند.

پزشکان پس از سال ها اعتقاد به این که فشار دیاستولی‌ خطر را بهتر پیشگویی می‌کند، اکنون می‌دانند که فشار خون سیستولی در این زمینه به ویژه در افراد بالای ۵۰ سال از اهمیت بیشتری برخوردار است.

بیشتر افرادی که در گروه "پیش-پرفشاری خون" قرار دارند، به لحاظ ظاهری کاملاً سالم بوده و از قلب، کلیه و مغز سالم برخوردارند.

با وجود این همه افراد کاملاً سالم، آیا باز هم "پیش-پرفشاری خون" بیماری به حساب می‌آید؟ به واقع این بیماری نیست اما هشدار مهمی است که بیماری در پس آن نهفته است.

"پیش - پرفشاری خون" بودن خطر بروز فشار خون بالا را به عنوان یک بیماری جدی افزایش می دهد.

طبق بررسی انجام شده در سال ۲۰۰۵ افرادی که در این گروه قرار می گیرند، دو برابر بیشتر نسبت به افراد دارای فشار خون طبیعی در معرض خطر ابتلا به بیماری پرفشاری خون قرار دارند.

بدتر اینکه «پیش-پرفشاری خون» احتمال ابتلا به بیماری قلبی را نیز افزایش می دهد.

بنابر این همین پژوهش مردانی که در گروه «پیش-پرفشاری خون» قرار می‌گیرند، ۳.۵ بار بیش از افراد با فشار خون طبیعی در معرض خطر حمله قلبی قرار دارند. 

طبقه‌بندی جدید این اصطلاح را کنار می‌گذارد

راهنمای جدید انجمن قلب آمریکا ( AHA) و انجمن متخصصان قلب آمریکا (ACC) برای طبقه‌بندی فشار خون اصطلاح «پیش‌- پرفشاری خون» را متروک می‌شمارد و به جای آن از اصطلاح «فشار خون بالارفته» (elevated BP) استفاده می‌کند. در این راهنمای جدید «فشار خون بالارفته» به صورت میانگین فشار خون سیستولی ۱۲۰ میلی‌متر جیوه و میانگین فشار خون دیاستولی زیر ۸۰ میلی‌متر جیوه تعریف می‌شود.

«پرفشاری خون مرحله اول» اکنون گسترش یافته است و  فشار خون میانگین سیستولی ۱۳۰ تا ۱۳۹ میلی‌متر جیوه یا فشار خون دیاستولی ۸۰ تا ۸۹ میلی‌متر جیوه را در برمی‌گیرد.

همچنین میانگین فشار خون سیستولی ۱۴۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر یا میانگین فشار خون دیاستولی ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بالاتر اکنون «پرفشاری خون مرحله دوم» نامیده می‌شود.

خبرنامه بهداشتی هاروارد

کد خبر 74513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز